• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Jag gör som Irma, byter inte blöja på natten om inte Adam bajsat vilket han sällan gör.

• johjen
    linnea83 skrev 2015-03-02 10:26:58 följande:

Jag har det hemma som jag skulle kunna skicka till dig!Jag tycker den funkar mycket sämre än vanliga koksaltet så jag använder den ändå inte :).Maila mig isf till linnea-83@hotmail.com

Kram

Tack snälla du! Jag har fått tag på en via en kompis som hade en i reserv så behövs inte just nu. Använder också koksalt i spray och droppar och han verkar något bättre nu. Tack återigen!

Kram
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-03-02 10:53:15 följande:

Letat också en vecka nu efter Physiomer, verkar vara slut, hur ska jag klara mig utan. Ska jaga mer idag!

Kolla med linnea83 lite längre upp i tråden!
  • johjen
    glader skrev 2015-03-02 09:25:58 följande:

Hej tjejer!

Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...

Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor)

- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?

- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!

- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?

Kramar och trevlig måndag på er!

Ser att du fått svar på dina frågor men vill bara instämma att denna tråd är för alla och alla stadier och erfarenheter av bebistiden! Jag hade en för mig tuff start med Adam och kämpade med amningen i två månader men sedan dess tycker jag att det har gått rätt bra! Har själv haft lite krämpor med karpatunnelssyndtom och hormonell obalans men mår mycket bättre nu och ser fram emot en härlig mammaledig vår och sommar! Visst tufft och jobbigt med sömnbristen ibland och just nu är Adam sjuk så behöver gnälla av mig lite men för det mesta tycker jag att den värsta chocken lagt sig .

Kram
  • johjen

Äntligen lite mer sömn här fast Adam vägrade ligga i sin säng utan sov bredvid mig hela natten. Sover inte så bra då men fick i allafall sova några timmar. Känner mig typ jetleggad nu och skulle vilja dra täcket över huvudet och sova ett dygn typ. Men solen skiner här idag och det blir eventuellt en promenad med en annan mamma från öppna förskolan.

Hoppas ni andra får en fin dag!

Kram

• johjen
    Judda skrev 2015-03-02 13:13:45 följande:

Hej tjejer!

Oj vad ni skriver! Jag hinner knappt in och läsa. Känns som allt jag gör just nu är ammar och värmer ersättning. Lever för helgerna när sambon är hemma också.

Vill verkligen göra ett seriöst försök att få bort ersättningen snart. Så ursäkta om jag är tjatig, men här kommer tjugo frågor till er som också delammade i början:

1. Vad var det som fick er att tänka att det var dags att börja trappa ut ersättningen? Hur vågar man liksom?

2. Hur gammalt var barnet då?

3. Hur mkt ersättning åt hen om dagen då? Hur ofta?

4. Hur många mål ersättning åt hen om dagen? Hur stora?

5. Hur ofta ammade ni? Hur länge åt gången? Från båda eller ena bröstet?

6. Hur trappade ni ner? Ni som minskat 10 ml per mål och dag, hur påverkade det amningsfrekvensen?

7. Hur lång tid tog uttrappningen?

Hoppas ni orkar svara! Känner inte precis att man får ngt direkt stöd från BVC i detta. Sist vi vägde hade Doris gått upp 260 g på 5 dagar och det enda de (sköterska och barnläkare) sa var att vi skulle fortsätta som vi gjorde. Inte vad jag ville höra ju.

Hej! Känner så igen mig. Skillnaden var dock att jag hade ett bra stöd från bvc och utan det förstår jag att det är tufft. Ska försöka svara så gott det går.

1, Först o främst ska bebis gå upp i vikt som den ska. Sen tyckte jag att han verkade mer och mer nöjd då vågade jag trappa ner.

2, Strax under 2 månader

3, ibörjan erbjöds det ersättning efter varje amning började trappa ner den var det 3-4 ggr per dag, till slut bara innan nattning. Erbjöd alltid 100 ml men han åt allt från 10-90 ml.

4, se fråga 3.

5, ammade ofta! Varannan timme ibland varje! Ca 15 min per bröst.

6 typ en månad.

Hinner inte skriva mer nu men hör gärna av dig om du vill veta mer!

Lycka till och stor kram
  • johjen
    linnea83 skrev 2015-03-03 06:48:12 följande:

Charlie sov från 19-05 :).Trodde han ville upp då men han fick mat och så la jag honom igen.Och efter lite bök somnade han om och sover än.Va nog en fis på tvären :D.

Härligt!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-03 16:19:11 följande:

Johjen - Har Adam haft struligt med sömnen dagtid sista veckan/två veckorna? Lovisa har ju haft svårt att somna på dan inomhus sen hon fick tanden. Började några dar innan hon fick sin tand förra helgen. Har inte kunnat somna vid bröstet på dagtid eller som tidigare i Mamaroon. Nån gång bara om jag gått upp och ammat i vårt sovrum. Funkar jättebra med promenad i vagnen dock eller åka bil. Tänkte att det kan vara nya fasen också som spökar och eftersom Lovisa och Adam är så jämngamla tänkte jag höra om du känner igen dig?

Kram

Hej! Nja tycker inte att sömnen strular dagtid men han sover ganska korta pass nuförtiden. Dock om det är saker omkring som.stör så har han svårt att sova så kanske kan det vara storasyster som är spännande? Somnar vid bröstet och vid promenad men sover nästan aldrig mer än 30 min. Däremot tycker jag att han är mycket mer missnöjd de senaste än innan. Kan knappt vara själv ängre, blir ledsen och vill bli buren. Visst han varit/är förkyld men tycker han är mycket mera gnällig. Ingen tand än dock och börjar fundera på om han blir mätt på bröstmjölken.. Han äter länge och ofta, det har han alltid gjort men trodde det skulle bli något bättre nu när han snart är 5 månader.Händer sällan att han slutar av sig själv utan jag får avbryta efter en stunds snuttande. När börjar nästa fas? Trodde det skulle vara lite lugnt ett tag

Kram
  • johjen

Angående skorv så hade Adam jättemycket för ert tag sedan men smörjde med babyolja i någon vecka och pillade av det sen innan ett bad och sedan smörjde igen efter det. Helt borta och inte behövt andvända någon kräm.

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-04 09:54:06 följande:

Eller hur!! Lugnt enligt appen men stämmer inte alls för oss iaf Lovisa sover länge när hon somnar men helst i vagnen. Jo storasyster och annat spännande påverkar men hon är ju på dagis och strular då iaf. Får väl se om det är övergående. Köpt krämen som ska lindra vid tandsprickning idag iaf. Bättre sent än aldrig!

Har du sovit mer i natt? Hur mår Adam? Att han ammar mkt kan nog ha att göra med förkylningen tror jag. Kan ju ha ont i halsen.

Ha en bra dag!

Kram

Usch ja idag är det en prövning att vara förälder.. Vaknade i natt och hade svinont i halsen som inte ville ge sig här på morgonen, botar med massor av vatten, te och ingefära. Pms är också i full blom känner jag, tvättmaskinen sönder oxh vi ska åka bort i helgen, huset ser ut som een knarkarkvart ja listan kan göras lång.. Adam verkar inte vara nöjd alls gnäller mest hela tiden och känner mig förtvivlad över att jag inte kan hjälpa honom. Enda gången han verkar nöjd är när han ammar, länge, eller precis vaknat. Han verkar inte ha ont i magen, bajset ser fint ut, tanden har inte kommit fram, smörjer med samma salva som dig, han har sovit bra i natt, hälften i sin säng och hälften i min. Jag har sovit ok, först ett 4 h pass och sen 2 h. Gick upp innan Adam vaknat och röjde lite för jag tänkte att jag skulle bara skulle vara med Adam idag och inte hinna med en massa hushållsarbete men även om jag är med honom är han inte nöjd. Gnäller när jag byter blöja, bär honom och har jag honom i famnen ålar han runt. Enda gången han är något nöjd är när han sitter mellan mina ben i fällfällknivs position men det vill man ju inte att han ska göra för länge. Han har ingen feber heller så kanske är det så att har ont i halsen men det skulle han i så fall haft ett tag nu.. Jaja bara ge honom den närhet han behöver och antar att det blir mycket amning idag.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015