Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Jag gör som Irma, byter inte blöja på natten om inte Adam bajsat vilket han sällan gör.
Jag gör som Irma, byter inte blöja på natten om inte Adam bajsat vilket han sällan gör.
Jag har det hemma som jag skulle kunna skicka till dig!Jag tycker den funkar mycket sämre än vanliga koksaltet så jag använder den ändå inte :).Maila mig isf till linnea-83@hotmail.com
Kram
Letat också en vecka nu efter Physiomer, verkar vara slut, hur ska jag klara mig utan. Ska jaga mer idag!
Hej tjejer!
Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...
Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor)
- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?
- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!
- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?
Kramar och trevlig måndag på er!
Äntligen lite mer sömn här fast Adam vägrade ligga i sin säng utan sov bredvid mig hela natten. Sover inte så bra då men fick i allafall sova några timmar. Känner mig typ jetleggad nu och skulle vilja dra täcket över huvudet och sova ett dygn typ. Men solen skiner här idag och det blir eventuellt en promenad med en annan mamma från öppna förskolan.
Hoppas ni andra får en fin dag!
Kram
Hej tjejer!
Oj vad ni skriver! Jag hinner knappt in och läsa. Känns som allt jag gör just nu är ammar och värmer ersättning. Lever för helgerna när sambon är hemma också.
Vill verkligen göra ett seriöst försök att få bort ersättningen snart. Så ursäkta om jag är tjatig, men här kommer tjugo frågor till er som också delammade i början:
1. Vad var det som fick er att tänka att det var dags att börja trappa ut ersättningen? Hur vågar man liksom?
2. Hur gammalt var barnet då?
3. Hur mkt ersättning åt hen om dagen då? Hur ofta?
4. Hur många mål ersättning åt hen om dagen? Hur stora?
5. Hur ofta ammade ni? Hur länge åt gången? Från båda eller ena bröstet?
6. Hur trappade ni ner? Ni som minskat 10 ml per mål och dag, hur påverkade det amningsfrekvensen?
7. Hur lång tid tog uttrappningen?
Hoppas ni orkar svara! Känner inte precis att man får ngt direkt stöd från BVC i detta. Sist vi vägde hade Doris gått upp 260 g på 5 dagar och det enda de (sköterska och barnläkare) sa var att vi skulle fortsätta som vi gjorde. Inte vad jag ville höra ju.
Charlie sov från 19-05 :).Trodde han ville upp då men han fick mat och så la jag honom igen.Och efter lite bök somnade han om och sover än.Va nog en fis på tvären :D.
Johjen - Har Adam haft struligt med sömnen dagtid sista veckan/två veckorna? Lovisa har ju haft svårt att somna på dan inomhus sen hon fick tanden. Började några dar innan hon fick sin tand förra helgen. Har inte kunnat somna vid bröstet på dagtid eller som tidigare i Mamaroon. Nån gång bara om jag gått upp och ammat i vårt sovrum. Funkar jättebra med promenad i vagnen dock eller åka bil. Tänkte att det kan vara nya fasen också som spökar och eftersom Lovisa och Adam är så jämngamla tänkte jag höra om du känner igen dig?
Kram
Angående skorv så hade Adam jättemycket för ert tag sedan men smörjde med babyolja i någon vecka och pillade av det sen innan ett bad och sedan smörjde igen efter det. Helt borta och inte behövt andvända någon kräm.
Eller hur!! Lugnt enligt appen men stämmer inte alls för oss iaf Lovisa sover länge när hon somnar men helst i vagnen. Jo storasyster och annat spännande påverkar men hon är ju på dagis och strular då iaf. Får väl se om det är övergående. Köpt krämen som ska lindra vid tandsprickning idag iaf. Bättre sent än aldrig!
Har du sovit mer i natt? Hur mår Adam? Att han ammar mkt kan nog ha att göra med förkylningen tror jag. Kan ju ha ont i halsen.
Ha en bra dag!
Kram