• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej vänner!

Oj vilken skillnad det är när man får sova lite bättre. I natt fick jag sova ett 4 h pass och några 1,5 h pass så säkerligen fått 7 h sammanlagt. Just att få 4 h i ett sträck gör susen!

Idag är det en vecka sedan vi började ordentligt med veckoplanering och matschema samt att jag nu äter mjölkfritt, undviker socker och för mycket gluten och försöker äta mer protein och grönt och mår mycket bättre. Ställde mig på vågen imorse och gått ner 1,2 kg! Det första jag gått ner sedan efter förlossningen! Så glad och återigen visar det att det är så viktigt med rätt kost och att röra på sig (gått promenader också). Känner mig inspirerad att forsätta och främst för att jag mår bättre men givetvis kan jag gå ner några kg på kuppen blir jag ju inte ledsen! Kommer få en del besök i helgen och nästa helg åker vi på weekendresa till ett mysigt ställe i Skåne så det blir en del utmaningar att hålla sig till detta. Maten är inget problem, här hemma serverar jag den kost vi äter nu och till efterrätt blir det färska bär med havregrädde (och socker för dem som vill!) men det blir värre när vi är borta..

Idag kommer min mamma och hennes man hit och hoppas de kan underhålla Adam lite så jag kan göra något annat. Sambon ska träffa några vänner efter jobbet, unnar honom verkligen det första gången sedan Adam kom, och hunden är hemma med oss så vi får alla ta oss en promenad under dagen trots regn och blåst. Vad ska ni andra göra idag?

Irma, hur har natten varit? Har Victor fått någon tand ännu?

Kram

• johjen
    lelle75 skrev 2015-02-27 16:17:04 följande:

Har också gått ner av att äta mjölkfritt, eftersom att jag inte kan äta choklad och kakor samt grädde. Havregrädden är helt ok mem creme fraiche är blää tycker jag. På måndag har det gått två veckor sedan jag uteslöt MP, Alice mage är fortfarande inte bra tyvärr, verkar komma och gå. Åt räkor häromkvällen som jag tror att hon reagerade på dagen efter. Hon har haft lite ont idag också, åt champinjoner igår, kan barn reagera på det?

Finns det några frysta grönsaker som spädisar kan äta utan risk för gaser? Brukar äta broccoli, blomkål, ärtor, haricots verts men nu äter jag inget alls förutom tomat, gurka, sallad, spenat och morötter. Vet ni om det finns ngt annat nyttigt?

Min natt var så förfärlig när det gäller sömn för min del så orkar inte ens berätta..

Vsg, tråkigt med magsjuka, hoppas att den är över nu!

Trevlig helg!

Lustigt jag tycker havre cream fraichen är godast!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-27 16:58:21 följande:

Hej igen!

Skönt att du fått sova! Hoppas ni får bra hjälp av din mamma idag Johjen! Kul med maten och vikten Om du fuskarnån gång (dvs på er weekend) är der ju ingen fara. Det är ju vardagen som räknas. Så resonerar iaf jag

Skönt att du fick sova bättre. Hur har ni haft det idag Irma? Är magen ok?

Usch va jobbigt Lelle! Måste vara hemskt att ha det så tufft hela tide. Stackars dig och lilla Alice!

Här går det helt ok. Haft mycket mys och god med tjejerna under dan. Storasyster har fått en sjukpresent, en by bok vi läst flera ggr Hon har sovit 2,5 idag och är mkt piggare nu.

Lovisa däremot sover knappt alls. Hon somnade 10.15 och sov 1,5 tim. Sövde henne i vagnen i garaget Men sen har hon varit vaken till 16.15!!! Helt galet!! Hon har gnällt i omgångar (säkert tanden) men även varit glad, iaf då hon fått uppmärksamhet Jag har tyvärr fått jättemycket mjölk pga senaste veckans konstanta ammande (pga tanden). Brösten läcker ibland och mjölken sprutar så hon frustar, sätter i halsen och ibland gråter i början då hon ska äta. Inte kul Lovisa har blivit pruttig i magen också så lite ond cirkel just nu tror jag. Har blockammar ett par dar men ska testa pumpa båda brösten ikväll innan nattamningen. Den holländska metoden ni vet. Hoppas det får bukt på det hela. Tror Lovisa ibland blir mätt på förmjölken nu så hon står sig inte lika länge plus att hon blir gasig. Nåväl, rapporterar imorgon hur det utvecklar sig. Ingen mer magsjuka här iaf. Der är vi innerligt tacksamma för. Och ikväll är det fredag Underbart!!!

Trevlig helg alla!!

Kram

Hm hjälp av min mamma kan jag inte riktigt säga att jag fick men de hade med sig lunch i alla fall. Besviken ytterligare en gång på dem, henne och hennes man att de är så passiva och visst mamma vill gärna hålla Adam men det ska ju ske när det passar henner. Jaha bara att acceptera att det är såhär..

Hur känns det i bröstet nu? Adam har också velat amma varannan timme de senaste veckorna och har ganska mycket mjölk men än så länge funkar det. Skönt att det inte blev någon magsjuka!

Resonerar som du i vanliga fall gällande kosten men så rädd att jag ska komma ur balans igen och må dåligt och hamna i en negativ spiral. Blir ju säkert en del mjölkprodukter nästa helg men hoppas det inte påverkar för mycket.

Kram och trevlig helg till dig!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 06:32:08 följande:

Här har natten varit mycket bättre Ammade 19, 24, 04 och nu 06.15 och hon har sovit bra emellan. Inga gaser eller tandproblem. Hon som ammat så ofta på nätterna sista veckan.

Gjorde susen att pumpa ut innan jag ammade på kvällen då jag fått så mkt mjölk. Haft lagom med mjölk i natt och tror hon fått mycket mer fet mjölk. Om ni tror att ni har för mycket mjölk ni som ammar ofta på natten (typ varannan timme). Testa!! Artikel finns på Amningshjälpens hemsida. Jag pumpade ur 0,3 ur ena och 0,4 ur andra bröstet. Tror jag fick ur all tunn förmjölk. Sen fick hon amma hur mkt hon ville på båda innan hon somnade. Har sen ammat ett bröst åt gången i natt och ska fortsätta blockamma 3-4 tim per sida idag. Hoppas problemen lägger sig då. Verkar iaf lovande. Inte kul när de gråter och krånglar vid bröstet.

Ingen mer magsuka här heller!! Peppar, peppar!!

Hoppas ni får en bra dag!!

Kram

Aha ok bra att det funkade! Behöver inte amma så ofta på natten utan då kan de gå 4-5 h mellan amningarna.

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 19:03:01 följande:

Hade ni en bra dag? Lugn och mysig dag här. Har varit hemma. Inne och myst och ute på tomten och lekt. Storasyster fortfarande lite trött och ingen matlust men inte dålig längre, inget ßen i torsdags kväll. Gått 48 tim nu så imorgon kan vi träffa folk igen. Ingen mer sjuk heller. Skönt!

Stora kramar

Låter ändå som ni haft en lugn och skön dag trots att storasyster inte varit helt i form. Skönt att det inte blev värre! Kram
    Irma01 skrev 2015-02-28 19:51:16 följande:

Tack, vi har haft en bra dag. Åkte en sväng till Fredells för att titta på tapet till Victors rum, och var hemma för att följa tre milen från soffan. Dessutom har vi bakat bullar och gått promenad med vovven. Victor har varit på gott humör och sover nu. Han har bjudit på många skratt idag <3.

En rätt lugn dag här med alltså! Skönt att storasystern är på bättringsvägen .

I morgon är jag bjuden på brunch, så lyxigt

Ha en härlig lördag kväll!

Kram

För att ha haft en lugn dag så verkar det ändå som ni hunnit med en hel del! Mysigt med brunch, blir det utan Victor då? Hoppas ni får trevligt. Kram

Vi har haft en bra dag med besök från Stockholm. Adam har varit lite gnällig idag med men gillar ju när det händer saker och att man håller på med honom så det gick ändå rätt bra. Min väninna som var här är van hon har själv tre barn, två i livet och ett i himlen, så hon är rätt härdad mot bebisgnäll.

Ikväll testar vi om Adams pappa kan natta honom. Jag ammade precis utanför sovrummet i en fåtölj och gick in och la honom i hans säng medan sambon låg i min säng strax bredvid och sjunger sakta för honom. Hör tyvärr gnäll från sovrummet nu så vi får väl se hur det går.. några tips hur man ska få den icke ammade partnern att kunna lägga bebisen?

Kram på er!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 09:02:32 följande:

Va skönt! 4-6 tim mellan brukar ju vi ha med och nu verkar vi vara tillbaka i det normala igen. Hon har nog levt på "sockervatten" senaste dagarna. Inte konstigt hon varit gasig och haft svårt att sova. Nu har hon precis somnat efter amning utan problem. Inget strul,mjölk hon sätter i halsen, frustar och blir ledsen. Utan precis som det brukar vara igen. Såå skönt!! Verkligen inte kul när amningen strular. Så tacksam att det finns råd att få. Ibland är Google bra att ha

Jobbigt med din mamma. Energikrävande med sånna människor helt enkelt. Men roligt att din pappa verkar varade gullig. Mina föräldrar orkar inte lika mkt som förr, blivit 70 år båda två nu, men ber jag om hjälp så hjälper de såklart till när de är nere och hälsar på. Var barnvakter sist en halvdag då jag var iväg till frisör mm. Men då min syster fick barn för 10 år sen orkade de så mkt mer. Då kom mamma ner och tog deras största en hel vecka när syrran jobbade osv. Finns inte på kartan nu tyvärr. Svärmor som är mycket yngre är vår klippa. Även om hon bor långt borta. Skåne känns som Frankrike ibland

Kram och hoppas ni får en bra dag idag!

Ja min mamma är ju bara 65 men tyvärr överviktig, rökare och tar inte riktigt hand om sig så orkar inte så mycket. Försökte prata med henne förr men hon slår dövörat till och som jag skrivit förut är vi väldigt olika. När jag berättade för henne om mina problem såsom karpatunnelssyndtom, sömnbristen och hormonell obalans tycker hon att jag ska sluta amma och ge välling istället! Hon har ju ingen koll.. Svärmor dock är 70 men pigg och framåt och håller på och bygger sitt drömhus.. Pappa är bra men kanske inte så bra med spädbarn men Adams äldre kusiner älskar honom. Man får ta dem som dem är!

Kram
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-03-01 04:44:53 följande:

Ha ha, menar struts, men det fattar ni säkert.

Haha skrattade gott åt detta! Också väldigt trött idag, Adam vaknat varannan till varje timme och varit täppt och snorig och tänkte på dig lelle som alltid har det så här! Stora styrkekramar till dig! Jobbiga svärföräldrarna du verkar ha med! Säkert att de blir hotade av att du/ni gör annorlunda än vad de gjorde med sina barn. Vad säger din sambo?
  • johjen

Adam förkyld verkar det som.. Förklarar gårdagens gnäll och inatt har han velat vara nära och amma ofta. Verkar som det släpper i näsan emellanåt och han sväljer det och nu på morgonen verkar han ändå rätt glad. Hans föräldrar har dock inte fått sova mycket, sambon får göra rent näsan på honom så får ta igen lite sömn i omgångar idag. Här snöar det horisontellt idag så blir nog en lugn innedag. Kram på er!

• johjen

Usch ingen bra natt här och Adam har varit väldigt förkyld. Kom inte till ro alls vid läggdags och jag fick halvsitta med honom i famnen innan han kunde somna. Sen vaknat skrikande några gånger trots att vi höjt kortändan på hans säng och tror han hellre vill ha närhet än att ligga med huvudet högt. Fått spraya näsan inför varje amning och han har säkert ätit 6-7 ggr i natt. Sov dock från 5-7:30 så det är väl det som jag har sovit sammanhängande ungefär.. Letar efter physiomer men den verkar vara slut överallt?

• johjen
    Irma01 skrev 2015-03-02 07:53:49 följande:

Usch! Vilken jobbig natt, det där med förkylningar är verkligen irriterande, men man jan inte göra så mycket mer än att ge koksalt och vänta tills det går över...om du inte hittar Physiomer kolla på apotea.se, kanske det går att hitta den där?

Skickar stora styrkekramar!

Har kollat på apotea.se men de verkar slut på lager?!

Kul med sexmånaders kontroll, hoppas det går bra! Vet du vad de kollar då? Adam blir ju 5 månader om en vecka och snart dags för andra vaccinet. Ha en bra dag på gymmet!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015