• glader

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-05-16 19:59:40 följande:
    Lovisa började med napp när hon var ett halvår så ligger nog nåt i det

Det där med små bitar av mat är nog så olika från barn till barn. Det kommer när det kommer. Kan ju bero på tänder också. Lovisa har ju två som kommit upp helt nu så hon tuggar febrilt Gillar hon att äta puré med händerna? Lovisa får äta som nakenfis ibland och gegga fritt. Det älskar hon. Ska vara bra för utvecklingen även om jag får lite panik ibland. He, he!! Bara att bada sen och ikeas stol med bricka är toppen!! Kram

Jaha, ja då kanske det är så!

Jag brukar också köra nakenmatning, det är liksom meningslöst att sitta där med tjugotvå våtservetter och försöka jonglera med matskeden och rädda purékickar t höger och vänster Lika bra hon får gegga fritt och mumsa på bäst hon vill. Enkelt avhjälpt med bad sedan precis som du säger. Ikeastolen är kanonbra!

Vi får väl testa oss fram med matbitar, säkert enklare när tänderna kommer också som sagt

Kram

• glader
    johjen skrev 2015-05-16 23:18:46 följande:

Glömde skriva att när vi var på bvc igår så diskuterade vi om Adam kunde ha någon lättare överrölighet och därför vara lite sen i den motoriska utvecklingen. Vår Bvc-sköterska trodde eventuellt det men inget som hon som sagt tyckte att vi skulle gå vidare med idagsläget. Jag är lätt överrölig i mina leder, framförallt benen och svärmor sa idag att hon också fått höra att hon är det. Ingen fara i sig och vi ska fortsätta träna på att sitta och ligga mycket på mage. Dock har jag googlat på det ikväll, vilket man inte ska göra, och hittat skräckhistorier så klart! Fast Adam verkar så mycket bättre än de jag läst om och har han en lätt överrölighet så behöver han lite mer tid att stärka upp sina muskler för att sitta och sen krypa och gå. Vi håller koll på honom och har stort förtroende för mitt bvc.

Kram och godnatt!

Intressant! Hedda är inte heller så tidig men jag har tänkt att det beror på att hon är född 1,5 månad  för tidigt... Hon kan inte sitta eller krypa än och har inte fått några tänder men hon går jättebra i gåstolen så jag tänker att det är olika helt enkelt.
    Men det där med överrörlighet var ju intressant i alla fall!
    Tycker absolut man ska lita på bvc, de har ju ändå en hel del koll och erfarenhet!

Kram
  • glader

Gokväll!

Har inte hunnit in här idag då förmiddagen var full av aktiviteter och sedan blev det skrikigt och gnälligt heeeela eftermiddagen och kvällen!!! Hedda har haft lite feber idag och tagit sig åt vänster öra så jag misstänker en liten öroninflammation BVC sa att vi skulle avvakta tills imorgon så vi får väl se, de behandlar ju det ändå inte.

Extremt jobbigt när det blir så gnälligt och så har hon inte kunnat somna varken på eftermiddagen eller ikväll stackarn, hon har väl ont lilla fisen Hjärta Nu hoppas vi på en någorlunda okej natt...

Kram

• glader
    Irma01 skrev 2015-05-21 11:17:42 följande:

Glader, hur är med Hedda idag?

Lelle, hur har er natt varit?

Kram

Hej och tack för att du frågar! Natten var okej trots allt, hon vaknade några gånger men somnade om då hon fick tutten. Sen åt hon vid 03 och vaknade 05.30 men somnade om efter en stund och sov till 07.30. Inte farligt med tanke på infektionen.

Idag har det varit gnälligt men hyfsat hanterbart, ingen feber idag heller

Kram

• glader
    johjen skrev 2015-05-21 10:01:21 följande:

Bell, hoppas det ordnar sig med din man, det kommer det säkert att göra när han får lite tid med er son. Det är ju en enorm omställning att få barn och de tar sig uttryck på olika sätt. Bra att ni kan prata, det är ju en förutsättning! Lycka till!

Glader, hur mår Hedda idag? Hoppas bättre!

Själv har jag haft en skitnatt och sovit 3 h mellan 05:30 till 08:30 då sambon tog Adam. Vet inte vad det är med honom, vaknade typ 1 gång i timmen ammade 5-6 ggr och höll sig vaken genom att slänga sig fram och tillbaka i sängen. Jag har haft några dåliga nätter innan pga pms och går hade jag också svårt att somna. Vi hade varit på utflykt med öppna förskolan på dagen och blir så ledsen att se att det är så stor skillnad på Adam och hans jämngamla kompisar rent notoriskt. Vi var 8 st med barn mellan 6-8 mån och Adam är den ende som inte kan sitta och absolut den enda bebisen som inte kan sitta bra med stöd. Jag blir inte lugn och tänker att det ordnar sig utan blir ledsen och undrar vad det är för mer fel? Kan inte riktigt förklara men hade ni sett hur han sitter i en stol hade ni också undrat. Med eller utan kuddar halvligger han i stolen och viker överkroppen och har gjort så länge. Igår höll jag en annan bebis en stund och det är en väldigt skillnad mot Adam som känns som gelé i hela kroppen med spagetti ben och armar. Andra barn känns mer tunga och stabila. Bvc ville att vi skulle ligga lågt en månad och kolla läget igen innan midsommar men känner mig ändå orolig, kanske mer ledsen på något sätt. Kanske känner Adam av detta och därför en jobbig natt? Känner mig som en dålig mamma igen och att jag inte bara är cool i detta.. Jaja solen skiner här i allafall och blir en lugn hemmalag.

Kram

Jag vet att det är skitsvårt att inte oroa sig, man GÖR ju det ändå, men som alla säger det är verkligen så himla olika och allt är normalt. Förmodligen är han tidigare än de andra mentalt men det märks ju inte än

Hedda är som sagt också ganska "sen" även om jag inte ser det så. Hon kan inte sitta själv eller krypa och hon har inte fått en endaste tand! Men det kommer! Jag har också hört att det är bra om vissa saker kommer senare som exempelvis tänder och krypningen. Så du ska se at allt kommer i sinom tid.

Jobbig natt förstår jag men det händer ju mycket nu och det är inte lätt att vara bebis mitt i de här stora utvecklingsfaserna. Du är i alla fall grym som finns där och pallar trots pms och allt! Jag är ju beredd att rymma och skrika så fort Hedda gnällt en halvtimme men ni andra verkar ha ett helt enormt tålamod.

Hoppas ni haft en fin dag i solen trots allt!

Kram

• glader
    johjen skrev 2015-05-21 18:00:32 följande:
    Hur gammal är Hedda nu? Tålamod vet jag inte riktigt om man har men man kanske får efter ett tag?

Tack för dina ord!

Kram

Hedda föddes den 10 oktober så hon är ju drygt 7 månader, har för mig du födde ungefär samtidigt?

Nä svårt att ha tålamod men man får försöka att bara ta en tag i sänder .och tänka att allt är som det ska.
    Kram

• glader
    johjen skrev 2015-05-22 12:57:29 följande:

Hur är det med Hedda idag glader?

Kram

Tack, idag är det (hittills) ganska bra Men hon sover just nu "förmiddag" och har än så länge sovit 2 timmar och 45 minuter så hon måste varit helt slut trots att hon inatt sov från 21 till 07.30!!

Vad skönt att ni haft en bättre natt!
    Mellis kör vi mest fruktpureér och ibland gröt (om jag vill att hon ska hålla sig mätt läng, hehe) Jag är lat och köper olika färdiga pureer eller mosar banan. Jag tycker smoothies är bra, de innehåller ju även havre eller ris som är mer mättande, Ellas kitchen har bra!

Hoppas varvet går bra för sambon!

Kram
  • glader

En liten fråga till er andra som också är föräldralediga: hur fördelar ni hushållsarbetet i nuläget? Vi har haft en diskussion om detta här hemma... Jag är helt okej med att göra mer eftersom jag är "ledig" men jag vill inte göra ALLT som det nästan är nu i praktiken. Jag förstår att det är jobbigt att jobba och man blir trött men det blir ju jag också... På kvällarna hamnar han i soffan och jag springer fortfarande runt och tömmer diskmaskinen, hänger upp tvätt osv...

Nyfiken på hur ni gör och får det att funka?

• glader

Tack för era svar om hushållsfördelningen! Verkar som om de flesta av oss har en liknande situation. Kanske svårt att undvika men extremt viktigt att ha en dialog kring hemma känner jag. Det är så lätt att ta saker för givet. Kanonbra med veckopengsavdrag Bell, smart drag!

Min man har någon slags knäpp just nu och beter sig som ett vuxet barn... Tror det är vårt beslut att bygga hus som spökar men han förstår det nog inte själv... Samtidigt som vi har det ganska tufft ekonomiskt med många stora utgifter just nu så ägnar han hela lördagskvällen åt att bygga de nya solglasögon han ska beställa. Ja ni hör ju... Men han har i alla fall dammsugit idag, alltid något. Och han är underbar med Hedda, det är han verkligen.

Johjen - Förstår din frustration till fullo, ibland känns det bara hopplöst! Och efter en sån prövning har man inte mycket energi eller glädje till övers. Tror också Adam är mitt uppe i en fas och då är det ju jobbigt för dem. Tänker på dig och hoppas dagen trots allt blir okej.

Kram

• glader

God morgon tjejer! Kul att läsa om era utvecklingsfaser och hur fort allt händer nu

Hedda står på alla fyra och gungar men kryper bara baklänges än så länge!
    Men hon förflyttar såg långt ändå på något konstigt sätt, bråder och ålar och drar i saker.
    Sitter gör hon inte riktigt än, bara korta stunder när hon lyckas hålla emot med händerna. Däremot far hon runt i sin gåstol som ett jehu och har redan hunnit dra ner några lampor från fönstern, hämtat skor på skohyllan, dragit ned handdukar och  dragit ut lådor så snart är det nog mer än full rulle...

• glader

Hej tjejer!
    Underbart att sommaren äntligen är här! Har haft en ljuvlig dag i solen med en kompis som också är föräldraledig.

Vi har nu klarat av namngivning och igår hade vi hembesök från bvc (8-månaders med säkerhet) och nu väger Hedda 9,2 kilo! Så hon äter ju inte för lite i alla fall...

Angående gröt och välling, jag har en dum fråga Vad gav man barn förr i tiden när glutenallergi inte var alls så utbrett? Jag tänker att det man fick då borde funka?
    Själva har vi alltid tänkt att stenålderkost är bra, dvs "ren" föda, typ kött, potatis, spannmål, grönskaer, frukt, smör och mjölk.

Nu sover Hedda gott efter en intensiv dag och jag ska ta ett glas rosé på balkongen. Imorgon har vi barnvakt så vi ska faktiskt på fest

Kram på er!

• glader

Gokväll, kikar in mitt i semestern (sambon har bara två veckor så det blir ganska intensivt) och kollar hur ni har det Läste att du fått sova Lelle, äntligen, så underbart! Sömn är underskattat har man ju förstått nu

Vi har det väldigt intensivt även med Hedda... Bra de senaste dagarna har hon gått från att åla sig fram till att krypa snabbt som en vessla och även ställa sig upp i sängen och halvt slå ihjäl sig varje gång. Så nu är det ingen "walk in the park" längre och hon kräver att man har koll på henne hela tiden. Inte ens gåstolen funkar längre för hon häver sig liksom ur den och trillar på huvudet.

Hon äter även som en häst så det går åt två burkar mat +frukt, gröt och välling flera gånger om dagen här.

Vi har även investerat i en ny vagn i sukymodell som jog hoppas kommer i veckan. Har testat olika modeller och nu hittat en riktigt bra med ordentliga däck och smidig som bara den!

Nu ska jag läsa ikapp lite, hoppas ni alla har det toppen trots kyla och utebliven sommar!
    Kramar

• glader
    lelle75 skrev 2015-06-25 10:14:41 följande:

Hej vänner! Hur lägger ni era små på dagen när ni är hemma? Har ni bestämda tider då ni bara lägger ner dem i sängen och somnar de direkt då? Tycker att det har blivit svårare att avgöra när Alice är trött numera, innan gnällde hon alltid..

Vi går helt på "känn", alltså inga bestämda tider alls men oftast visar Hedda trötthetstecken väldigt tydligt. Eftersom hon sällan gnäller om hon inte är hungrig eller trött vet jag att det är det ena eller det andra Dessutom gnuggar hon sig alltid i ögonen om hon är trött.
    Nu sover hon oftast 2-3 gånger om dagen men det kan variera väldigt hur länge hon sover. Ibland 20 minuter, ibland 2,5 timme... Är hon hemma i sin egen säng sover hon oftast längre än i vagn/bil. Ibalnd slutar det också med att vi tar upp henne igen då hon aldrig somnar utan piggnar till efter att bara ha vilat lite så det är väldigt olika!
    På kvällen är hon dock alltid trött vid sju-halvåtta och somnar senast halvnio nästa n alltid.
  • glader
    lelle75 skrev 2015-06-28 08:23:30 följande:

Nu när det ordnat sig någorlunda med sömnen så dyker nya problem upp, alltid är det nått med de små. Synd att man aldrig kan få vara lite avslappnad och njuta. Alice pappa sover fortfarande med henne och det går bättre och bättre :) så jag får i varje fall mer sömn för varje natt som går. Igår ammade hon 22:00 och sedan 6:00 när hon vaknade, kan inte bli bättre :) och jag sov fem underbara timmar i sträck (räcker bra för mig)

Men ett litet nytt problem har uppstått som sagt var. När Alice i början fick mat så var hon alldeles till sig och viftade på armarna, nu är hon inte alls intresserad av mat längre. För att få henne att äta så måste hon vara upptagen på annat håll, man måste prassla med en påse eller liknande eller så måste hon ha en leksak. Om vi är ute på restaurang så går det enklare när hon har ngt nytt att titta på, då öppnar hon munnen och äter. Det är nästan som om att hon är så disträ att hon inte är medveten om att hon äter. Hur är det för er att mata era små?

Det är så ofta jag tror att hon inte är hungrig men om man lirkar och trixar så får hon i sig maten till slut, men det tar en halvtimme att mata, pust..

Har ni några tips så tas det tacksamt emot.

Kram

Skönt att du får sova lite bättre Lelle!

Hedda var precis som Alice, först jätteintresserad av mat och sen grinig och jobbig när hon skulle äta och dessutom bara intresserad av allt runtomkring. På Bvc sa de att detta är jättevanligt för de kommer in i en utvecklingsfas där de blir väldigt intresserade av allt som sker runt omkring dem och då blir maten ett störningsmoment. Vår lösning blev att ge henne rån eller majskrokar när hon skulle äta, då gapade hon och åt snällt. Sen blev det bättre och bättre och nu behöver vi inte det men hon kan fortfarande bli väldigt distraherad av allt runt omkring. Så man får kämpa och truga på de sätt man kommer på

• glader

Hej tjejer! Har bara läst sista sidan, hinner inte mer just nu. Jag ligger själv i någon slags helvetisk maginfluensa med 39 graders feber och mannen är bortrest (kommer hem om 3-4 timmar) så jag fokuserar mest på att överleva. Inne på tredje dagen också och får inte behålla någon mat trots intag av Dimor, som tur är kräks jag inte men jag mår ganska illa hela tiden

Vad jag förstått är det ovanligt att små barn smittas av just magsjukor, någon som vet om det stämmer?

Lelle - Tror som övriga att gråt är inte farligt om man då och då kommer in och tröstar och visar att man finns där. Hedda gråter eller gallskriker sällan men hon ligger alltid och gnäller, gnölar och bökar i en halvtimme innan hon somnar. Problemet nu är framför allt att hon ställer sig upp i spjälsängen hela tiden och då somnar man ju inte... Vi brukar alltid gå in till henne nåra gånger, läga ner henne, ge nappen, rätta till sängen och klappa om. Till slut somnar hon.

• glader

Lelle - Usch vilken otur ni har!! Och så vansinnigt tufft... Att ni bara orkar!! Jag vet att man inte har något val men ändå... Får ni bra stöttning från bvc och vården? Tycker ni borde få en kontaktperson som hjälper er lite extra.

Vi hade ett par tuffa veckor då jag fick campylobacter och fick läggas in med dropp. Jag var sjuk nästan två veckor och självklart helt slut men sambon kunde ju inte vara hemam från jobbet hela tiden så jag fick försöka ta hand om Hedda så gott det gick. Vi satte upp resesängen och så fick det bli lekrum några dagar... Inte optimalt men vad gör man??

Annars är det full fart här, Hedda kryper i recerfart och är på ALLT! Hon reser sig också mot allt och går längs bord och soffor och får tag på det mesta så idag ska vi barnsäkra en del.

Hedda är också en riktig bjässe, 77 cm och 10,5 kilo! Ja, hon älskar mat kan man säga, det finns ingen botten vad det verkar!

• glader
    lelle75 skrev 2015-08-02 19:19:03 följande:
    Hur får man en kontaktperson? Vi bestämde oss för att skaffa en barnflicka i helgen för det funkar bara inte helt enkelt. Man blir slutkörd i botten både psykiskt och fysiskt, snart är pappas semester slut vilket ger en del ångest.

Usch det låter inget vidare att vara så där sjuk. Jag hade också behövt dropp då allt jag fick i mig kom upp igen. Fick ta tesked för tesked. Först idag börjar jag känna mig som människa igen trots kraftig yrsel som är tillbaka pga av sömnbristen.. Alice är mer tuttfixerad än ngnsin. Idag har hon dock ätit ett par mål så hoppas på lite mer vila inatt.

Kram

Jag vet inte hur man får en kontaktperson Lella, det bara slog mig att det borde vara så att ni borde få extra hjälp av något slag. Ingen orkar ha det som ni har det. Kanske är lönt att ställa frågan till bvc iaf? Barnflicka är ju också en god tanke, tycker absolut ni ska försöka ordna med det om ni kan och hittar någon. Klart du måste få avlastning.

Usch, tänker ofta på er och det gör ont i hjärtat!!! Önskar jag kunde göra något Hjärta

Kramar

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015