• glader

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej på er!

Lelle, usch så tungt ni har det fortfarande, du har sån sjuk otur!! Tycker synd om er som fått allt elände Kramar till er!

Här är det bara fint, Hedda är en sån solstråle i vårt liv! Hon är i princip alltid glad och charmar alla i sin omgivning, det känns som om hon uppskattar livet så mycket, kanske förstår hon hur svårt det var att få henne.

Hon får nu välling som kvällsmål och även gröt på dagen eller någon annan smakis, vi provar lite olika. Hon fullkomligen älskar välling och gröt!! Övrigt går också ner med god aptit.

Ikväll ska jag ut med en kompis så det blir kvalitetstid för pappa och Hedda

• glader

Hej alla, länge sen jag var inne här och har inte hunnit läsa ikapp så mycket.
    Här har vi varit brakförkylda igen och Hedda fick trångt i luftvägarna så vi har fått luftrörsvidgande. Som tur är är hon lika glad ändå - nästan

Hedda älskar vanlig mat och får nu välling på kvällen och ibland på morgonen, gröt till frukost, fruktpué till mellis och matpuré till lunch samt gröt på eftermiddagen. Hon börjar bli ganska tjock men bvc säger att vi bara ska uppmuntra hennes matglädje

Annars är det mycket gåstol nu och det är superbra, både träning på att stå/gå och aktivitetscenter i ett!

Hoppas ni alla har en fin 1 maj!

• glader
    villsågärna38 skrev 2015-05-03 17:05:17 följande:

Glader - va kul att höra ifrån er och att Hedda mår så bra Men trist med förkylningen och att hon haft lite svårt med andningen. Hostar hon med? Fått Airomir? Lovisa fick ju inhalera på vårdcentralen för ett par veckor sen då hon var så rosslig och her fått Airomirspray nu som som syster. Vi hoppas det var en engångsföreteelse. Håller tummarna för er med! Kram

Här är det fortfarande förkylt, vi är alla förkylda och det känns som om den ena förkylningen bara avlöser den andra. Hedda hostar mindre nu men är otroligt snorig och täppt och ingenting hjälper Men men, det är väl bara att hålla ut...
    När vi var hos läkaren upptäcktes som sagt att hon hade trånga luftvägar så det vi fick vara Ventoline som är luftrörsvidgande. Hon skulle även fått inhalera men de hade inte personal på labb just då så det blev inget med det...

Hoppas ni alla har en fin dag i rusket, här får det bli te och mys hela dagen med tanke på väder och förkylningar!

Kramar
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-05-04 15:30:15 följande:
    Underlägg, handduk, babyskydd. Du har ju fått jättebra tips! Tror vårt badhus hade babysitters t o m. De flesta börjar ju långt innan de kan sitta så det löser sig Gör som du gör hemma när du duschar. Jag kör babysitter eller så ligger hon på golvet utanför. Hoppas ni hade det super nu på babysimmet!! Kram

I vår simhall finns ett särskilt omklädningsrum för oss mammor och bebisar som ska på babysim och där finns både tjockare plastmattor att ligga på och stolar att amma i Men annars skulle det gå jättebra att bara lägga en stor handduk på golvet. Bra att tänka på är att ha badblöja - hos oss är det inte krav på badblöja om man har badbyxa men de där badbyxorna håller inte alls torrt...

Sen precis som du skriver är det viktigt att de är mätta och utvilade och att man kommer iväg ganska snabbt efteråt för då är de heeelt slut och behöver sova.

• glader
    Danisen skrev 2015-05-04 17:36:34 följande:

Vi sitter på barnakuten nu... !!misstanke om rs virus från vårdcentralen så dom skickade hit oss Med remiss. Håll tummarna för henne.

Men usch så läskigt!! Hoppas hoppas det inte är RS! Bra att kolla upp det såklart, håller tummarna för er.
  • glader

Hej flickor!
    Här är det full rulle, Hedda är nu drygt 7 månader och äter nästan bara vanlig mat - vilket också medför 4-5 bajsblöjor om dagen

Sedan någon vecka har hon svårt att somna och är ganska gnällig. Hon skriker länge innan hon somnar och har även börjat ta napp igen så hon har nog större sugbehov (har hört de kan få det när de äter alltmer vanlig mat för de får ju inte sutta så mycket då längre). Idag blev hon även rädd för mormor så ty-känsligheten har nog börjat lite grann...

Annars försöker hon krypa men det går mindre bra än så länge, däremot älskar hon sin gåstol och härjar runt i hela lägenheten med den

Nätterna är tack och lov bra fortfarande. Hon tar längre tid på sig att somna eftersom hon hela tiden vänder sig på mage men hon vaknar högst en gång per natt så det är lyxigt

Kram på er

• glader

God förmiddag!
    Hoppas ni alla hade en fin fredag!
    Glömt svara på en fråga jag fick (minns inte vem det var) om Hedda fått tänder men nej det har hon faktiskt inte! Trots att hon är drygt 7 månader... men alla är ju olika, det kommer när det kommer.

Tänkte höra med er som har lite större bebisar som får vanlig mat om ni varit med om att det blir gnälligt och skrikigt när ni matar? Hedda har börjat bli frustrerad och gnälla/skrika när vi ska äta, oavsett vad det är hon äter. Vet inte om hon hunnit bli för hungrig eller får ont i magen? Nån som vet vad det kan bero på? Hon äter ändå och hon verkar gilla maten men är liksom irriterad och frustrerad.

Hon har även börjat bli lite mer missnöjd i vagenen ibland. Hon måste vara mätt och glad när man går ut annars blir det gnälligt... BVC sa att åldern 7-9 månader är väldigt jobbig för dem då det händer så mycket och det är svårt för dem att anpassa sig och följa med i sin egen utveckling. Så därför kan det vara en väldigt tuff period både för barn och föräldrar.

Vad hittar ni på idag?

Kram

• glader
    villsågärna38 skrev 2015-05-16 12:31:31 följande:

Har lust att sälja min man idag... Nån som känner igen sig? Kram

Oj vad har hänt!? Just idag behåller jag nog min men ibland är det rätt bra extrapris på honom!
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-05-16 12:46:13 följande:
    Det var jag som skrev om tänderna. Tänkte att hon var mer gnällig och snuttig pga det. Det brukar börja ett par veckor innan första tanden.

Ang maten så började det runt 6 månader för oss. Hon blev rastlös och irriterad ibland. Om hon inte var trött. Viktigt att äta innan man blir för trött men det har du säkert tänkt på. (Är de trötta så är det ju lättare att suga ifrån flaska rö bröst). Vi har löst det så att hon får vara med och äta själv. Hon vill inte bara ha puré utan små bitar av mat att äta själv och vill dricka själv med sin flaska osv. Då tycker hon det är mycket roligare. Visar tydligt vad hon gillar och inte också nu i matväg.

Kram

Ja jag har ju länge trott att första tanden är på väg men icke... Däremot funderade jag på om hon också blir mer snuttig när hon får mer och mer mat - de får ju inte snutta så mycket då helt plötsligt! Hedda har även plötsligt börjat ta napp vilket hon ju inte gjort sen hon var väldigt liten.

Ja man märker att det är svårt att mata när hon är trött men ibland upplever jag att hon blir trött av att äta även om hon varit pigg innan. Sen tycker jag det är jättesvårt att ge henne bita av mat för hon klöks och sätter i halsen hela tiden så fort hon får något fastare, till och med potatismos!? Antar att hon bara inte är redo helt enkelt...? Hur introducerade ni fastare föda?

Egen flaska med vatten är hon inte heller så intresserad av än. Däremot älskar hon sina pureer och fruktmos!

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015