Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?
Jag, min dumbom, trodde att de pratade om någon väsentligt.
Får jag fråga varför du alltid är så arg och otrevlig?
Lite paranoid så där?
Varför får inte jag tycka att de könsstympade kvinnorna ska betala sin egen operation för att du inte tycker det?
Varför måste tillmälen hagla över mig för att jag har en annan åsikt?
Jag har inte skrivit något nedvärderande om dessa kvinnor, det enda jag sagt är att det bör vara en privat sak att finansiera.
Det handlar alltså om kvinnor som utsatts för könsstympning. De har inte stympat sig själva utan det har skett med tvång. Det rör sig om kvinnor som är svenska medborgare eller som bor här och har rätt till svensk sjukvård.
Du skriver att de ska betala för att andra har stympat deras kön. Vilka mer som tillfogats skador av andra ska betala för sin sjukvård? Och vad ska man säga om livsstilssjukdomar som kan betecknas som mer eller mindre självförvållade? Inte heller dessa ska ju i så fall finansieras via skattemedel.
Så här är det. Inställningen till de här kvinnornas möjlighet att kunna få sina underliv återställda skär en knivskarp linje mellan mänsklig omtanke och den vidrigaste rasism.
Jag vill alltså inte tro att 13 procent av oss svenskar bär på så mycket hat att de inte längre kan kallas mänskliga. Jag vill gärna tro att även de flesta sverigedemokrater tar avstånd från de vidriga åsikter som några inom SD-klanen har gett uttryck för här.