• ölburk2

Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?

Rasismens galenskaper är ofantlig..

Ja självklart ska vi hjälpa alla som är i behov av sjukvård, sjukvård är gränlöst., sjukvård handlar inte primärt om pengar, det är en mänsklig rättighet att kunna kräva å få adekvat vård.

Skola, vård, omsorg å goda kommunikationer på alla plan, är det som primärt bygger ett lands välfärd, så det måste få kosta vad som behövs, allt annat är mer eller mindre sekundärt.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Anonym (Absolut inte) skrev 2015-01-22 11:59:40 följande:
    Men vad bra att ni har råd, vilka är ni om jag får fråga?
    Så vi vet vem som ska ha fakturan.
    Förstår du verkligen inte att all (sjuk)vård är en investering? Den kan aldrig kosta för mycket i pengar.
    Det är lösningar på bristen på statligt anställd sjukvårdspersonal som måste åtgärdas, det är skamligt för Sverige att vi inte ens lyckas skaffa fram läkare i tillräcklig mängd för att bemanna vårdcentraler, att vi tvingas betala stafettläkare 80.000 sek/veckan för att kunna ge den mest primära vården.
    Där finner du penningproblemet, inte att vården kostar, utan att vi skurit ner på personal, så att vi nu har en personalbrist som utnyttjas hänsynslöst av det privata.
  • ölburk2
    Förtryckt skrev 2015-01-22 12:57:15 följande:
    Ursäkta?? Hur kan du ens jämföra dessa tre saker?
    "Sjukvården ska hjälpa sjuka" - ja precis då är vi överens. Sjukvården ska INTE ingripa i självinducerade skador. Det får folk faktiskt betala själva.

En person som blir extremt tjock pga sjukdom, får sen medicin och går ner i vikt en masse, får sedan korvar av löst skinn där magen varit. Den personen får betala kosmetisk kirurgi helt på egen bekostnad = själv.

En kvinna som får bröstcancer och måste operera bort sitt ena bröst kan i vissa fall få en statligt SUBVENTIONERAD bröstoperation för att ersätta bröstet som försvann.

En person som är med i en voodookult som styckar delar av könsorganen "för att alla andra gör det" ska då inte heller få betalt av staten. Möjligen har staten kanske råd med en mindre SUBVENTIONERING, men de ska absolut betala det mesta själva, anser jag.
    Och vem ska bestämma vilken vård du ska få?
    När du ger dig ut i trafiken å begår ett misstag å behöver vård, då vill du alltså betala själv, för det är ju du som själv, som helt å hållet vållat behovet av vård..

Nä du, ditt sätt att resonera är urbota dumt å ogenomtänkt, dessutom skulle det leda till gigantiska samhällsekonomiska försluter, som inget land skulle kunna hantera.
  • ölburk2
    Förtryckt skrev 2015-01-22 13:15:45 följande:
    Nu hänger jag inte med. Du har citerat mitt inlägg och svarat extremt lösryckt och i affekt. Försöker bena ur det.

FRÅGA. - vem ska bestämma vilken vård man ska få?
    TILLBAKAFRÅGA - Vem bestämmer det idag?
    Något sånär svar - Samma som bestämmer det idag.

Jag drog upp två exempel på kosmetisk kirurgi eftersom en snipoperation anses vara kosmetisk, den är till största delen utvärtes och därmed kosmetisk, hudbetonad.
    DU DRAR UPP TRAFIKSKADEOFFER.
    Ska jag tolka dig rätt alltså?
    ANSER DU ATT EN RELIGIÖST STYMPAD SNIPA ÄR ATT JÄMFÖRA MED TRAFIKSKADEOFFER?

Bara så vi är på det klara med det hela!
    Det är vi/staten som bestämmer vilka som ska få sjukvård, om vi räknar bort de som är tillräckligt välbärgade som fritt kanbestämma vilken vård dom önskar.
    Tyvärr är vi nu farligt ute, när vi inte längre tillgodoser det vårdbehov som finns, det kommer att kosta mångfallt mer i reda pengar än att tillgodose behovet av vård.

Du kan inte göra skillnad på vård å vård, kosmetiskkirurgi eller liknande kan vara minst lika effektivt för att ge bra avkastning på satsat kapital (om vi ska se det krasst ekonomiskt) då alla människor som mår dåligt, producerar mindre eller inte alls.
    Så hur man än räknar, ger bra vård alltid en skyhög avkastning per satsad krona.

Märkligt nog så vill de till höger om mitten ofta minska sjukskrivningar å förtidspensioneringar, men inte lägga pengar på (sjuk)vården.
    Istället tror dom på nån form av mirakel som ska uppenbara sig om bara tvång, hot å flumåtgärderna blir tillräckligt kraftfulla..

Nej jag drog inte upp trafikskadeoffer, jag gjorde bara som du, pekade på en omständighet som du själv vållat å helt frivilligt iscensatt.

Ja jag anser att varje människa som utsätts för stympning, är fullt jmf med ett trafikskadeoffer.
  • ölburk2
    puss skrev 2015-01-22 13:27:16 följande:
    Folk som kör fulla borde inte få vård alls.
    Du är inte vidare konsekvent, lägg avundsjuka å hämdlystnad åt sidan å bli lite mer vidsynt.

Alla ska få den vård som ger bäst resultat, missbrukare är kanske mest i behov av alla, eftersom de inte bara orsakar sig själva skada, utan hela samhället..
    Med bra missbrukarvård så slipper vi många av de skador som vållas av missbrukare..

Så än en gång, det finns inget som ger så hög avkastning för hela samhället, som att satsa på bra vård. 
  • ölburk2
    puss skrev 2015-01-22 14:54:52 följande:
    Var kommer avundsjuka och hämndlystnas in? På vilket vis är jag inkonsekvent? Snarare tvärt om - den som kör full får stå för konsekvenserna.

Och nej, jag är inte avundsjuk på rattfyllon
    Du gör skillnad på vem som ska få vård.., rattfulla vill du t.ex inte ge vård,
    trots att den vården bevisligen ger ett jäkligt bra resultat.
    Missbrukarvård ö.h.t skulle vi satsa mycket mer på, då den ger possitiva resultat som omfattar långt fler områden, än nån annan vård.
  • ölburk2

Ett går iaf att slå fast med den här tråden, det att samhällsekonomi inte verkar finnas som ämne i grundskolans läroplan.
    Men det syns ju även i trådar, där invandrarfientliga ventilerar sin okunskap i ämnet samhällsekonomi.

• ölburk2
    Anonym (Jo) skrev 2015-01-23 12:58:26 följande:
    Samhällsekonomi finns visst i grundskolans läroplan, man har det i 9:an. ;)
    Aha, ja då finns ju ännu en punkt som ger förståelse varför så många inte har godkänt i grundskolan, för att söka till gymnasiet.

Nåja, i vart fall så är samhällsekonomi nåt som ger en bred förståelse, varför vi/staten/samhället måste bekosta en massa saker, som kan tyckas onödigt vid en första anblick.
    Å när den insikten saknas hos många, gör det problematiskt att argumentera för dom utgifterna..., vi ser det här, å vi ser det väldigt tydligt, när det gäller invandringen.
  • ölburk2
    Anonym (Strösslamedegnapengar!) skrev 2015-01-23 14:01:48 följande:
    Inte när sjukvården går på knäna!! Då har vi inte råd med sån lyx!
    Inte när astmatikers medicin som de måste ha för att LEVA kostar tusen kr i månaden!
    Inte när gamla som halkat på isen får vänta sex timmar på akuten, två timmar på röntgen och slutligen fyra timmar på kirurgen!
    Inte när man låter folk ligga i korridorer och städskrubbar för att det inte finns annan plats!!

Ni som TROOOOR att Sverige har råd, har ni ingen aning om hur det ser ut på sjukhusen idag?
    Alla utan undantag ska ha rätt till bra vård, så dina argument håller inte. Helt enkelt för att det inte går att sätta en gräns för vilka som behöver vård.

Å vi har råd, tyvärr finns inte personal att anställa, ekonomin är inget annat än ett fördelningspolitiskt fel.
    Det senare är lätt att åtgärda, men de senaste 8 åren har inte viljan funnits, vi får se om den finns nu med ny regering.
    Det förra (personal) är svårare att rätta till, spciellt när det gnälls å klagas så fort vi/staten vill börja anställa sjukvårdsutbildade invandrare..

• ölburk2
    Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-23 17:19:51 följande:
    Det är därför jag inte längre arbetar i Sverige. På det här viset är det enbart en mindre procent av mina inbetalda skattepengar som går tillbaka till Sverige. Men jag använder vägarna, sjukvården och andra skattefinansierade förmåner. Jag är nämligen lika mycket värd som andra som vägrar arbeta och därför tänker jag inte hålla dem med pengar. Jag är ingens slav. Ser till att göra mit bästa för att ha pengar själv men också at bidra till att landets frikostiga bidragspolitik och invandringspolitik havererar. Det är nämligen enda sättet som folk kommer att förstå att vi inte har råd. Nämligen när det inte blir mer barnbidrag, bostadsbidrag, socbidrag, de får betala för vården, inget subventionerat dagis, o.s.v.

DÅ som först, när vanlige svennebananen får känna på verkligheten och upptäcka att där inte finns någon bottenlös skattkista kommer det att bli ändring. Problemet är dock den mänskliga naturen. Svenskarna är av naturen avundsjuka och då kommer de att vilja hitta en syndabock. Så DÅ kommer man att få se på riktiga rasister. Jag kommer bara att sitta och skratta åt eländet och tänka "vad var det vi sade? Vi som bara skulle ha en förnuftig invandrings- och integrationspolitik utan att för dess skull vara rasister". Knock yourselves out mina vänner och pröjsa för hela världens problem. Det blir säkert så bra så.
    Grattis! Du har just nu kvalat in till utnämningen "Årets svenska rövhål".
Svar på tråden Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?