• SandraHelena

När vände ni era barn??

Som rubriken lyder så undrar jag när ni vände era barn framåt i bilen? Jag väntar mitt andra barn nu och när det kommer så kommer min son vara 3,5 år, och problemet kommer då jag inte vet hur vi ska möblera för att få plats i bilen... 

Varken babyskyddet eller sonens stol får plats bakom förarsätet när min sambo kör. Jag vet inte hur det går att få plats i framsätet med någon av stolarna då jag inte heller är helt bekväm med att ha barnen i fram... Hur har ni gjort?? 

Jag får flytta och kolla hur man ska få plats med stolarna, annars är alternativet att vända sonen framåt men som jag egentligen vill vänta med så länge som möjligt. Så igen, era tankar!! 

• Svar på tråden När vände ni era barn??
  • SandraHelena
    nozpa skrev 2015-01-08 12:02:30 följande:

En i mitten och en bakom passagerarsätet är ju lugnt i en v70. Du får in 3 bakåtvända stolar i det baksätet bredvid varandra till och med.
    Dock KAN det bli problem med bakåtvänd bredvid babyskyddet beroende på stolar och vilken bas ni har till babyskyddet. Då sätter du en fram i bilen och så kan du sätta den andra i mitten där bak. Så hade jag gjort om det inte funkar med basen till babyskyddet.

Jag har 3 barn i min saab, 2 där bak bredvid varandra (bakåtvänt) och bas + babyskydd där fram. Basen får inte plats bredvid stolarna där bak. Babyskyddet utan basen får plats utan problem.
    Så ni bör inte ha några svårigheter att få in det där bak i bilen. Min bil är mindre än eran. :P

Men min sambo får inte plats med någon av stolarna bakom sig, det går bara inte bakom förar stolen och i passagerar- sätet får han sitta hoptryckt. Han måste ju kunna bekvämt i bilen med. Basen får som sagt inte plats brevid stolen heller, så det hjälper inte att sätta den i mitten!
  • Sous

Babyskyddet fram, är mitt råd, och barnstolen bakom det. Har ni stolar med isofix? Vi får inte heller in någon stol bakom min man när han kör hur vi än gör. Har en volvo xc60.

• Sisisisi
    SandraHelena skrev 2015-01-08 18:39:32 följande:

Men min sambo får inte plats med någon av stolarna bakom sig, det går bara inte bakom förar stolen och i passagerar- sätet får han sitta hoptryckt. Han måste ju kunna bekvämt i bilen med. Basen får som sagt inte plats brevid stolen heller, så det hjälper inte att sätta den i mitten!

Men vilken stol har ni till treåringen då? Ev som är jättebred? Byta stol då kanske? Maxway brukar sitta bra i mitten och en minikid på sidan.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • gbgumman

Sonen var 4,5 för tidigt tycker jag idag

Dottern var 6 mer lagom,

• SandraHelena
    Sisisisi skrev 2015-01-08 19:22:39 följande:
    Men vilken stol har ni till treåringen då? Ev som är jättebred? Byta stol då kanske? Maxway brukar sitta bra i mitten och en minikid på sidan.
    Han har en Britax Multi tech och jag tänker inte byta den då han sitter så himla bra i den. Hade en annan stol innan som han inte alls satt bra i. Sen har vi Maxi Cosi babyskydd.
  • nozpa
    SandraHelena skrev 2015-01-08 23:49:50 följande:
    Han har en Britax Multi tech och jag tänker inte byta den då han sitter så himla bra i den. Hade en annan stol innan som han inte alls satt bra i. Sen har vi Maxi Cosi babyskydd.
    Nä, men vänd honom framåt istället då. Det är ju det du vill höra. Herregud, du ser bara problem alltså.

Det går alltså inte att ha ett babyskydd bakom förarsätet, det går inte att ha babyskydd i mitten eller bakom passagerarsätet, samma med bilbarnstolen.
    Det går inte att sätta ett av barnen framtill.

• Anonym (mittplatsen)

Vi hade bakvänd stol i mitten och babyskydd bakom passagerarsätet i vår volvo och det fick plats hur lätt som helst. Vi hade däremot inte kunnat ha en bakvänd stol bakom förarsätet. V70 är bred men trång på längden trots att det är en stor bil. 

• Flickan och kråkan
    SandraHelena skrev 2015-01-08 23:49:50 följande:

Men sätt ett barn fram och det andra bakom. Förstår verkligen inte problemet. Bra mycket bättre bakåtvänd fram än framåtvänd bak för en 3-åring.
  • SandraHelena
    nozpa skrev 2015-01-09 12:32:50 följande:
    Nä, men vänd honom framåt istället då. Det är ju det du vill höra. Herregud, du ser bara problem alltså.

Det går alltså inte att ha ett babyskydd bakom förarsätet, det går inte att ha babyskydd i mitten eller bakom passagerarsätet, samma med bilbarnstolen.
    Det går inte att sätta ett av barnen framtill.
    Varför så otrevlig ton?? Jag frågade en fråga och jo, jag ser PROBLEM, eftersom det är ett PROBLEM!! Min man måste kunna köra, eller? Då kan ingen av stolarna sitta bakom förarsätet hur jag än gör, problemet löst. Sen har jag skrivit att jag inte vet om stolarna får plats framför varandra, att jag får ut och testa. Du läser det du vill läsa och inte allt... Jag vill inte alls vända honom om, då hade jag väl inte skrivit här, då hade jag väl bara vänt honom.

Men bara för att det som funkar för dig i din bil, inte funkar i min bil så är det jag som är korkad menar du???
  • nozpa
    SandraHelena skrev 2015-01-09 17:18:15 följande:
    Varför så otrevlig ton?? Jag frågade en fråga och jo, jag ser PROBLEM, eftersom det är ett PROBLEM!! Min man måste kunna köra, eller? Då kan ingen av stolarna sitta bakom förarsätet hur jag än gör, problemet löst. Sen har jag skrivit att jag inte vet om stolarna får plats framför varandra, att jag får ut och testa. Du läser det du vill läsa och inte allt... Jag vill inte alls vända honom om, då hade jag väl inte skrivit här, då hade jag väl bara vänt honom.

Men bara för att det som funkar för dig i din bil, inte funkar i min bil så är det jag som är korkad menar du???
    Ja, fast du skriver ju att din sambo inte kan ha någon av stolarna bakom sig. Inte ens ett litet babyskydd tydligen. Och din sambo måste sitta bekvämt i passagerarsätet. Vilket betyder att både passagerarsäte och sätet bakom, samt sätet bakom förarsätet går bort. Din sambo ska ju sitta bekvämt.
    Att byta stol vill du inte. Du är så nöjd med den säkra stol du har idag.

Det får mig att tolka det som att du inte vill lösa säkerheten för dina barn. Utan det viktigaste är att din sambo sitter bekvämt i bilen.

Förlåt om jag lät otrevlig. Känns bara konstigt att din sambo går före era barn liksom. Det är en v70, tror att de flesta vet hur en sådan bil ser ut. Och iom att jag vet att min bil är mindre så vet jag ju även att ni får plats. Eller hur?
Svar på tråden När vände ni era barn??