• SandraHelena

När vände ni era barn??

Som rubriken lyder så undrar jag när ni vände era barn framåt i bilen? Jag väntar mitt andra barn nu och när det kommer så kommer min son vara 3,5 år, och problemet kommer då jag inte vet hur vi ska möblera för att få plats i bilen... 

Varken babyskyddet eller sonens stol får plats bakom förarsätet när min sambo kör. Jag vet inte hur det går att få plats i framsätet med någon av stolarna då jag inte heller är helt bekväm med att ha barnen i fram... Hur har ni gjort?? 

Jag får flytta och kolla hur man ska få plats med stolarna, annars är alternativet att vända sonen framåt men som jag egentligen vill vänta med så länge som möjligt. Så igen, era tankar!! 

• Svar på tråden När vände ni era barn??
  • pigglet

Barnen har varit mellan 5 och 6 år när vi vänt. Ca 120 cm långa.

Vi köpte en rymligare bil när vi insåg hur stor skillnad det var på olika modeller. Då kunde vi rymma 3 barn i baksätet bakåtvända. Maken satt inte 100% som han vill sitta, men hellre att han har det en aning obekvämt än att vända på barnen i alla fall.

Risken att dö i en kollision är 5 gånger större om barnet sitter framåtvänd.
    Senaste åren har inte ett enda bakåtvänt barn dött i Sverige.
    Jag har sett tidningsklipp från flera olyckor där alla i bilen dött utom det bakåtvända barnet som klarat sig i princip oskatt.

• SandraHelena
    nozpa skrev 2015-01-09 20:07:20 följande:
    Ja, fast du skriver ju att din sambo inte kan ha någon av stolarna bakom sig. Inte ens ett litet babyskydd tydligen. Och din sambo måste sitta bekvämt i passagerarsätet. Vilket betyder att både passagerarsäte och sätet bakom, samt sätet bakom förarsätet går bort. Din sambo ska ju sitta bekvämt.
    Att byta stol vill du inte. Du är så nöjd med den säkra stol du har idag.

Det får mig att tolka det som att du inte vill lösa säkerheten för dina barn. Utan det viktigaste är att din sambo sitter bekvämt i bilen.

Förlåt om jag lät otrevlig. Känns bara konstigt att din sambo går före era barn liksom. Det är en v70, tror att de flesta vet hur en sådan bil ser ut. Och iom att jag vet att min bil är mindre så vet jag ju även att ni får plats. Eller hur?
    Fast nu får du väl ändå ge dig?? Läs det jag skriver... Vi har idag stolen bakom passagerarsätet, och ja min sambo sitter som en potta skit där. När man sitter i bilen i 8 timmar så vill man faktiskt kunna åka bekvämt med. Sätta bakom förar sätet går ju inte, varken skyddet eller sonens stol, det sätet går bort!! 

Jag har aldrig sagt att jag INTE kan sätta en stol i fram, jag har skrivit att jag inte vet om det finns plats! Vart har jag skrivit att min sambo går först?? Hade jag velat vända min son hade jag gjort det utan att be om lov på en internet sida! Och v70 är inte jätte stor invändigt, i sittplatserna. Bagaget är stort men i övrigt inte och det kanske du skulle veta om du hade en med!! Du kanske har större sitt yta och mindre bagage än vad jag har??? Du kan ju inte säga vad som funkar och inte i min bil, eller? Jag vet inte vad ni jobbar med, men att bara springa och köpa ny bil och nya stolar är ju inget man gör för att andan faller en på... Hur kan du veta att min sambo får plats?? Du verkar veta en hel del du!! :)
  • Anonym (v70)
    SandraHelena skrev 2015-01-09 23:27:47 följande:

Fast nu får du väl ändå ge dig?? Läs det jag skriver... Vi har idag stolen bakom passagerarsätet, och ja min sambo sitter som en potta skit där. När man sitter i bilen i 8 timmar så vill man faktiskt kunna åka bekvämt med. Sätta bakom förar sätet går ju inte, varken skyddet eller sonens stol, det sätet går bort!! 

Jag har aldrig sagt att jag INTE kan sätta en stol i fram, jag har skrivit att jag inte vet om det finns plats! Vart har jag skrivit att min sambo går först?? Hade jag velat vända min son hade jag gjort det utan att be om lov på en internet sida! Och v70 är inte jätte stor invändigt, i sittplatserna. Bagaget är stort men i övrigt inte och det kanske du skulle veta om du hade en med!! Du kanske har större sitt yta och mindre bagage än vad jag har??? Du kan ju inte säga vad som funkar och inte i min bil, eller? Jag vet inte vad ni jobbar med, men att bara springa och köpa ny bil och nya stolar är ju inget man gör för att andan faller en på... Hur kan du veta att min sambo får plats?? Du verkar veta en hel del du!! :)

Jag håller med. V70 är egentligen en värdelös familjebil. Baby skyddet gick precis in bakom föraren och den andra stolen fick precis plats bak om passageraren. Mammas Renault senic har 1000 gånger bättre plats... har barn stol i den. Bakom föraren får plats till och med marginal. Får den inte i en Volvo v70
  • nozpa
    SandraHelena skrev 2015-01-09 23:27:47 följande:

Men andas. Vet flera familjer som faktiskt har både 2 och 3 bakåtvända stolar i sina volvo v70s då det är en vanlig bil. Antingen 2 bak + 1 fram eller 3 bak. Därför vet jag ju att det får plats. Men man kanske får anpassa vilka stolar man köper och till sin bil.
    Det gör man ju väldigt enkelt genom att testa stolen i bilen innan man betalar den.

Jag kan lova dig att det finns plats att sätta en stol bakåtvänd i en v70. Brukar ni ofta köra 8 timmar i bilen? Då kanske det är ännu mer lämpligt att kolla över vilka stolar man har så att barnen sitter säkert och åt rätt håll. Samt att din sambo får sitta bekvämt.
  • Sisisisi
    Marie002 skrev 2015-01-09 23:55:11 följande:

Vilka stolar har ni haft som kunnat ha barnen bakåtvänd länge?

De stolar som funkar till minst 5 år är britax twoway, multitech och maxway, maxi cosi Mobi XP, axkids, besafe Izi plus, akta graco BeLogic.

Små stolar är gamla Mobi och Hiway plus alla 18-kilosstolar såklart.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonym (finnen)

Det är intressant och läsa sådana här trådar som finne. Tycker själv oxå att man ska vänta så länge som möjligt innan man vänder, vår 5-åring sitter ännu bakåtvänt. Men här i Finland är det vanligaste att man byter till framåtvänt genast efter babyskyddet, alltså kring 1 års ålder. Här är det oxå lite dåligt utbud på bakåtvända stolar...

Folk här blir alltid jätteförvånade när dom hör att vår 5-åring sitter bakåtvänt och säger bara att doms barn sku in aldrig rymmas. Vi har förresten en ganska liten bil (ford focus) och ändå fått plats med babyskydd och bilbarnstol samtidigt. 5-åringen sitter i en maxway bakom chauffören och det finns bra med plats även för en lång person att köra bekvämt.

• Totoro79

Vi har en V70. Vi har två Britax Maxway, en i framsätet och en direkt bakom. Inga problem alls. Så utrymme finns. Min barn är 2 och 4,5. Vi tänker nog vända äldsta efter vintern, så hon kommer vara nästan 5 år.

• Flickan och kråkan
    Sisisisi skrev 2015-01-10 07:10:17 följande:
    De stolar som funkar till minst 5 år är britax twoway, multitech och maxway, maxi cosi Mobi XP, axkids, besafe Izi plus, akta graco BeLogic.

Små stolar är gamla Mobi och Hiway plus alla 18-kilosstolar såklart.
    Sedan finns det sådana som vi som har relativt små barn. Både min 7-åring och snart 6-åring får plats i en hiway .
  • Anonym (tvåbarnsmamma)

Vi har också en stor bil. Och vi kan inte ha barnet bakom förarstolen. Det är inga problem när jag kör men när min sambo kör. Vi har dem efter varandra med den ena i framsätet. Det känns lite obehagligt men som någon annan skrev så har jag hellre barnet i fram och bakvänt än tvärtom. Så fort äldsta kan sitta framåtvänd så kommer vi flytta bak minstingen också. 

Svar på tråden När vände ni era barn??