• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • Cathy

eagle; och du, jag tror att det är bättre att göra VUL för att bekräfta att ägget lossat. Och be din gyn skriva ut ovitrelle (äl spruta) till nästa gång. Och jag skulle absolut rekommendera er att prova insemination! Ibland kan sekretet vara det som det är fel på och då kommer man runt det med insemination.

• eagle87
    Cathy skrev 2015-03-14 12:32:03 följande:

eagle; och du, jag tror att det är bättre att göra VUL för att bekräfta att ägget lossat. Och be din gyn skriva ut ovitrelle (äl spruta) till nästa gång. Och jag skulle absolut rekommendera er att prova insemination! Ibland kan sekretet vara det som det är fel på och då kommer man runt det med insemination.

Tack för alla råd, har gjort ul O han såg att ägget hade lossnat för oregelbunden form på blåsan, slemhinnan var bra 13 mm tror jag? Han ville att jag skulle ta alla 6 kurer, fundera på att spola äggledare privat då gyn inte tyckte de var nödvändigt? Jag tar inositol för äggkvalite. Skitjobbigt.
  • eagle87
    Cathy skrev 2015-03-14 12:32:03 följande:

Glömde säga har kollat progestron med blodprov etc O de va bra.... Plus jag får aldrig spottings O har hög temp efter äl så ingen progestron brist. Tycker du de mkt 10 inprickade äl?
  • Cathy

Din slemhinna är bra! Jag skulle göra spolning om jag vore du. Ibland kan bara spolning plötsligt ge graviditet även om där inte är ngn stopp. Man kan ju ha normal mens och äl fastän äggledaren inte fungerar...Din gyn har gjort ordentlig VUL så du har inte myom? Jag är fel person att fråga om 10 äl är mycket Provade typ allt för att få till barn nr 1...men ja, är man rätt ung så kan 10 äl tyda på att man har ngt problem. PCO i sig är ju redan problem och kan ge lite sämre ägg. Kolla denna sida - den kan lite tips om vad som kan vara 'fel' (även om mycket på sidan är om immunproblem) www.fertilitetsguiden.com Och kolla TSH och prolaktin.

• Tamses

Jag har precis ätit min första kur och har sedan i onsdags tagit äl test, då var det dag 12 i cykeln, och då visade den ett sträck, inte fullt så stark men nästan, lite ljusare i torsdag och nu fredag-lördag är dom nästan obefintliga.. är idag på dag 15..

Min mens slutade i söndags då jag även tog sista tabletten, alltså dag 9.. men visst borde jag inte haft äl mellan sön-tis? Är det inte lite tidigt? Man har väl oftast äl senare med pco/pergotime ? Kan jag ge upp hoppet eller kan jag fortfarande ägglossa?

Första gången men äl test så är ju helt ny på detta!

• Tamses

oh jag har även idag och igår haft ont väldigt långt ner i magen, spänner liksom, eller som man är hård där, svårt att försklara, väldigt obehagligt.. någon som haft liknande?

• eagle87
    Cathy skrev 2015-03-14 14:41:15 följande:

Din slemhinna är bra! Jag skulle göra spolning om jag vore du. Ibland kan bara spolning plötsligt ge graviditet även om där inte är ngn stopp. Man kan ju ha normal mens och äl fastän äggledaren inte fungerar...Din gyn har gjort ordentlig VUL så du har inte myom? Jag är fel person att fråga om 10 äl är mycket smile5.gif Provade typ allt för att få till barn nr 1...men ja, är man rätt ung så kan 10 äl tyda på att man har ngt problem. PCO i sig är ju redan problem och kan ge lite sämre ägg. Kolla denna sida - den kan lite tips om vad som kan vara 'fel' (även om mycket på sidan är om immunproblem) www.fertilitetsguiden.com Och kolla TSH och prolaktin.

Mm vill göra en spolning kostar ungefär 5000 men min man tyckte de var onödigt. O att Jag överdriver. I och med att ett år är typ standard. Jag trodde folk med pcos hade bra ägg kvalité, därför större chans att lyckas via ivf. Hur blev du gravid till slut? Hur länge har du försökt nu?
  • Cathy

eagle; va?! 5000 för spolning? Men om ni gör utredning och får remiss då kostar det nog inte...flera år sen jag gjorde spolning (under fert utredning) så betalade jag ingenting. Jag gjorde många inseminationer och många ivfer och blev till slut gravid utan ivf. Nu är vi på syskonförsök. Andra försöket nu (ville ta letrozol direkt eftersom jag haft problem med äl efter amning).

Tamses; ja, du kan ha haft äl innan tis...Jag fick äl jättetidigt i denna cykel, var inte alls förberedd.

• skogstjejen19
    eagle87 skrev 2015-03-14 17:45:09 följande:
    Mm vill göra en spolning kostar ungefär 5000 men min man tyckte de var onödigt. O att Jag överdriver. I och med att ett år är typ standard. Jag trodde folk med pcos hade bra ägg kvalité, därför större chans att lyckas via ivf. Hur blev du gravid till slut? Hur länge har du försökt nu?
    Oj lät sjukt dyrt, betalade inget när jag gjorde.

Tycker du ska ligga på din gyn och kräva att dom gör en.
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?