• KaosArt

Letrozolbehandling, resultat?

chbw skrev 2016-01-26 09:54:25 följande:

Ja, det är ju tyvärr det :/ 

nej, jag ska lämna proverna idag, hann inte med förra veckan, så svaren bör komma på onsdag =) 

Senast var jag övermedicinerad så hoppas det ordnat till sig nu! 

hur går det för dig?

Okej du får berätta hur det gick :)

Ja mensen väntar till helgen så jag hoppas såklart att den inte kommer. Men men.

Annars så har vi börjat ställa in oss på att gå vidare med ivf, så vi skickade alla våra provsvar och journalanteckningar till ivf-kliniken. Vi har gjort utredning på en annan klinik och inte varit så nöjda med dem så därför vände vi oss vidare. Men nu kontaktade ivf kliniken oss och frågade varför vi inte fått någon remiss skickad för att ansöka om att får ladstngsfinansierat, vilket vi inte ens fått veta att vi hade möjlighet till?! Helt sjukt att den gamla kliniken inte sagt det, från dem fick vi höra att vi inte kunde få hjälp för ens vi försökt i tre år. Så vi har varit inställd på att betala själv. Så ivf kliniken ringde och pratade med dem och nu så ringde gamla kliniken upp idag och ska nu skicka en remiss. Då på grund av att jag hade trög genomfart i äggledarna som de såg på spolningen. Ännu en sak de inte sagt, utan när vi gjorde spolningen så sa läkaren att det såg bra ut! Jag känner mig så felbehandlad. Så tur att vi vände oss vidare och fick mer hjälp. Så en remiss ska skickas men som sagt är det inte säkert att vi får godkänt. Men nu har vi i alla fall chansen att bli bedömda om vi får eller inte.
    MarJon89 skrev 2016-01-26 10:44:58 följande:

Det har inte hänt nånting :/ åt min sista provera tablett i torsdags 21/1. Men har inte fått min mens efter det. Fick inget svar på hur lång tid det kunde ta. Någon som vet? Så har därför inte börjat med letrozolen ännu. Galet irriterande :(

Fick svar på proverna. Det var ett väldigt luddigt brev. Det stod att alla hormonprover var "normala och stämmer med PCO-bilden" samt "positivt var ett högt AMH som visar på en stor äggreserv"

Jag vet inte hur det fungerar med provera, kanske någon annan här inne som vet. Jag har ju inte just det problemet. Förstår att du blir otålig och vill börja med kuren!

Okej ja de låter ju otydligt. Du kanske kan ringa till läkaren och se om hen kan förklara närmare vad det betyder. Ja men det är ju jätte bra med högt AMH, själv har jag lågt för min ålder.
  • KaosArt
    chbw skrev 2016-01-26 21:38:48 följande:

Men så himla märkligt och fel de gjort. Du bör prata med chefen där, eller anmäla det högre upp. Det ska ju inte få gå till så! 3 år lät väldigt länge! 

Jag hade velat ställa mig i kö för IVF men får inte pga min vikt ligger några kg för högt. O på grund av min sköldkörtel och stillastående ämnesomsättning kan jag inte göra något åt det :( 

Om inte letrozol eller annan behandling fungerat, o om du dessutom har trög genomfart i äggledarna så bör ni ju bli beviljade! =)

Ja men grejen är att de är bara tre som jobbar där och antar att läkaren är "chefen" så vet inte vart man kan vända sig då. Men det jag vet är att det är tre år som gäller i västernorrland om man är oförklarligt barnlös. Men ja nu som de verkar så kanske de hittat en orsak så då är de ju kanske inte oförklarligt något längre. Känner mig lite förvirrad som det är nu, fler saker som läkaren inte talat om för oss som jag sedan jag begärde ut journalen fått veta. Riktigt dåligt. Mycket glad att vi vänt oss vidare.
    Ja jag hoppas verkligen att vi kan bli beviljade! Men jag har inte så stort förtroende för kliniken som ska skicka remissen så vet ju inte vad de skriver osv. Men jag håller tummarna!

Ja det är så synd att det inte är något du kan styra över, med vikten tänker jag, det känns alltid extra jobbigt och hjälplöst när det är något som man inte har kontroll över tycker jag. :( Jag önskar för din skull att de är något de kan göra för att hjälpa dig snart.
  • KaosArt
    nepe skrev 2016-01-26 22:11:21 följande:
    Tack för att du delar med dig :) Ja det skulle vara ett alternativ men jag vet ju ändå inte hur många äggblåsor det eventuellt bildats.. I en annan grupp var en tjej på vul igår och hade då efter en kur (dock pergo vilket jag läst skulle vara lättare att bli överstimulerad på) fått 4 st mogna äggblåsor. Känns ju helt galet om det skulle vara samma för mig och så har jag legat ändå för att pricka äl :p 
    Just det! Den aspekten tänkte jag inte på, antagligen för att jag inte fått komma på vul i samband med mina kurer. (Upptäckt att min läkare inte är speciellt kompetent.)
    Men om du märker att du får utslag tidigt så kan du ringa kliniken och be att få komma samma dag om de har akuttider :P

Ja man vill kanske inte riskera att få fyrlingar ;) hehe
  • KaosArt
    MarJon89 skrev 2016-01-28 17:15:33 följande:

Jag ringde och frågade och barnmorskan på kliniken sa att jag skulle höra av mig om den inte kommit idag, vilket den inte gjort så får väl höra av mig. Jo visst det var bra att jag har högt AMH, och det är vanligt för oss med PCO så det är ju positivt iallafall. Fick barnmorskan att förtydliga mina prover lite och jag tycks ju ha pco är vad de kommit fram till. Naturligtvis väldigt tråkigt. Här har man i alla år skyddat sig för att inte bli gravid men sen när man vill är det allt annat än en dans på rosor. Så har jag en vän som är gravid och för henne gick det jättefort. Är naturligtvis glad för hennes skulle samtidigt som jag är otroligt bitter att det inte är lika lätt för mig.

Ja jag håller med med det du skriver om att man i alla år skyddat sig... Känner lite så att de känns så onödigt att proppat kroppen full med hormoner som stör fast man inte behövt.. men men

Ja det är ju så, klart man blir glad för anda skull när de blir gravida. Men samtidigt svider det, jag blir så avundsjuk. Jag börjar känna mig så utmattad, det är som att det är pågående hela tiden utan vila, allt bara rullar och rullar men samtidigt står allt still. Jag vill bara komma fram och allt allt ska ta slut. Jag önskar bara att jag lyckades bli gravid.
  • KaosArt
    s88blomman skrev 2016-01-29 19:40:18 följande:

Efter min andra omgång då jag fick ta dubbel dos med letrozol har jag kommit så långt att...

Förra tisdagen när jag var på vul hade jag en blåsa på 20,8*28,9, Bra storlek men den verkade inte vilja släppa av sig själv. Fick ta en spruta med ovitrelle samma kväll. Har nu i ett antal dagar haft molvärk och öm i brösten samt ökade flytningar i några dagar(har varit snustorr för övrigt). Så nu vet jag varken ut eller in. Är det gravsymtom eller är detta vanligt mellan äl och mens? Jag har ingen äl eller mens av mig själv. Sekondär amenorre tror jag gymekologen säger att jag har?! 

Har fått bekräftat med blodprov att jag faktiskt ägglossade den här gången!! (Första gången sedan nov 2013, när dottern blev till!)

Jag testade negativt idag. (samt för några dagar sedan då jag ville kolla att ovitrellen hade gått ur kroppen så jag kunde glädja mig åt ett ev plus).

Det är väl kanske  för tidigt att se. men jag är en test narkoman. Och vill kunna ta mig ett glas vin med gott samvete så jag kollar hellre en gång för mycket. 

Hur ska kroppen fungera mellan äl och mens? Eller hoppas jag bara för mycket då jag vet att chansen finns att min kropp spelar mig ett spratt?!

Jag brukar ibland få ömma brösten och flytningar några dagar innan mensen är på g. Sedan tycker jag att mina egna symptom kan variera väldigt mycket, vissa månader har jag jätte ömma bröstet andra inget alls. Eller mens värk några dagar innan andra gånger får jag värk bara samma dag. Så min kropp förvirrar mig mycket och jag känner mig ofta lurad att tro att jag skulle vara gravid men så kommer den där j*vla mensen.

Ja men det jag vill komma till är att ja de kan vara symptom på mens eller graviditet. Så jag tycker du ska skippa vinet tills du vet säkert, eller det är I alla fall vad jag skulle ha gjort. :)
  • KaosArt
    chbw skrev 2016-02-01 09:45:59 följande:

Hjälp!

Är 14 dagar efter ovitrelle nu, och 12 eller 13 dagar efter ägglossning. Har tre test hemma. 2 cb+ o 1 cbdigital.

Ska jag våga testa med ett cb+ idag, eller skabjag vänta till torsdag o se om mensen blir sen? Bim är imorgon eller onsdag...

Jag tycker det är så svårt, jag är ju alltid så sugen på att testa. Man hoppas ju alltid så himla mycket, men blir så besviken vid negativt resultat.

Min mens var denna gång två dagar sen, fick den idag. Jag var frestad att testa men jag är ändå glad att jag inte gjorde det då ett negativt resultat för mig känns som en så stor besvikelse. Om jag var du skulle jag väntat.
  • KaosArt
    MarJon89 skrev 2016-01-30 17:44:45 följande:

Ja man känner sig som djävulen själv när första tanken som slår en är avundssjuka och "VARFÖR BLIR DET INTE MIN TUR??!!"

Jag ringde gyn som ville att jag skulle komma in för en koll på måndag. Kanske kan börja på letrozolen ändå, men vill ju såklart inte få mens och ägglossning samtidigt. Blir bara så trött på att min kropp inte alls vill fungera normalt. Har dock haft känningar i flera dagar, men inte en skymt av mensen. I skrivande stund känner jag mer mensvärk än tidigare så förhoppningsvis kommer den igång nu i helgen så jag slipper åka ner på måndag.

Hur blev det? Blir det koll idag, och letzorol start?

Hade två dagar sen mens denna gång, hade det på min förra letrozol kul med. Men man hinner hoppas och tänka så mycket på två dagar. Jag känner ju ändå inners inne att mensen är på g, men man vill ju övertala sig själv att de kanske kanske är symptom på graviditet och inte mens.
  • KaosArt
    MarJon89 skrev 2016-02-02 17:58:18 följande:

Ja du, jag vet inte helt vad jag ska säga. Jag åkte dit och barnmorskan frågade om jag gjort ett test eftersom jag inte fått mens. Å jag sa "Nää för jag tror verkligen inte jag är gravid" å hon svarade "det tror inte jag heller men vi gör ett test ändå" okej tänkte jag som kissat knappt en timme tidigare. Fick fram några droppar och gick sen och satte mig. Väntade på läkaren och funderade mest på vad läkaren skulle säga om varför provera inte fungerat. Blev avbruten i mina tankar av barnmorskan som kom tillbaka och sa "Ja du, testet är positivt!" Jag fattade ingenting och sa att det måste blivit nåt fel. Sa nog Va?? I typ 5 minuter. Fick sen komma in på vul och visst fan var där en liten hinnsäck. Fick ägglossning av mig själv dagen efter att jag vart på mitt första besök och då tog det sig, utan mediciner. Jag fattar fortfarande ingenting. Är helt chockad. Har tagit tre test til hemma. Att jag skulle vara gravid var det sista jag trodde, så jag fattar ingenting. Dock är jag bara i v 3 eller nåt sånt så det är grymt tidigt så vågar inte riktigt vara optimistisk än.

Oj vilken överraskning för dig! Förstår att det kom som en chock, därför du haft "mensvärk" då. :) hoppas verkligen att allt går bra för dig, man får alltid upp hoppet när man läser om någon som plussat.

Får säga ett försiktigt grattis till dig!! :):)
  • KaosArt
    nepe skrev 2016-02-07 19:48:32 följande:

Hej på er!

Måste fråga, kan man få förlängd lutealfas när man tagit letrozol - någon som vet? Jag har 9-10 dagar mellan äl och mens vanligtvis och undrar om jag kan tänka lika nu..

Under mina två kurer har jag haft två dagar längre lutealfas. Nu vet jag inte vad det beror på men så var det för mig i alla fall. :)
  • KaosArt
    Mona85 skrev 2016-02-06 11:00:33 följande:

Hej! Hoppar in i tråden efter att ha läst allt

Ska om 2 dagar påbörja min 2:a Letrozol dos (enkel), har ett barn på 3,5 år och när vi skulle skaffa syskon vart det väldigt trögt, sökte hjäl efter 1,8 år och det visade sig då att jag hade PCOS (hade vissa aningar pga övervikt, svårt att gå ner trots strikt kost och hård träning, lätt att bygga muskler och efter graviditeten lite hårigare första barnet var det inga problem, tog på 1:a försäket.

Gick bananas på Hälsocentralen och krävde massa olika prover men allt såg bra ut (sköldkörteln, insulin mm)

Efter första dosen letrozol var jag på VUL dag 12 och där fanns en på 14 och slemhinnan såg bra ut, ägglossade på dag 17 men fick inatt mens så det är bara att köra vidare..

Följer gärna med på redan för alla fina tips och pepp! ????

Välkommen :)

Positivt att en äggblåsa växte till sig och att slemhinnan såg bra ut. Hoppas det ser lika fint ut denna kur! Håller tummarna för att det ska ta sig för dig.

Själv har jag igår avslutat min tredje kur. Så nu väntar jag på äl. Så mycket väntade tycker jag! ;)
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?