• ellen1980

Januariutmaning: En hel månad fri från godis och snacks

Gick bra att sova natten till idag, och just nu är jag rätt mätt så går nog bra inatt med.

Nu har jag också haft en dröm där jag failar utmaningen, drömde att jag tryckte i mig en munk. Fint att vakna och inse att man fortfarande är med i matchen :)

Kvällste är nog en bra idé, man kanske kan göra någon mysig rutin av det, med gott te och en fin kopp.

• ellen1980
    Rut86 skrev 2015-01-06 08:46:31 följande:

Hehe, undrar om det är enormt sug eller om det är rädsla för att misslyckas som gör att vi drömmer söta drömmar? :)

Om du vill bli mätt på kvällen kan en knäckemacka med avokado kanske funka till teet, är mättande och knaprigt :) (lite salt på är gott)

För mig är det sötsuget, min hjärna kan inte släppa tanken på godis verkar det som. Hade liknande dröm i natt, drömde att jag var på någon slags social tillställning där jag försökte stjäla (!!) tre kartonger med sjöfrukter (en sorts choklad). Helt galet!

Ja, knäckemackor med avokado är goda, passar absolut bra som kvällsfika!
  • ellen1980
    Anonym (sockerråttan) skrev 2015-01-07 14:50:41 följande:

för mig har det inte gått bra, var på kalas där jag åt tårta, och godis! 

Fasen vad svårt det är att motstå, har klarat det förr men nu k'nns det omöjligt. Har precis fått barn också men det kan man ju inte skylla på. Har någon tips?

Ödsla inte tid på att vara besviken på dig själv! Frestelserna finns ju överallt, det är lätt att trilla dit! Hoppas kalaset var roligt :)

Nu ska du direkt upp på hästen igen! Om du när månaden är slut bara har ätit godis någon enstaka gång så är ju också det något att vara stolt över, mycket bättre än alternativet som kanske vore att du ätit sött varje dag!
  • ellen1980

En vecka har gått, nästan en fjärdedel av tiden! Jag har klarat mig hittills och är mycket nöjd, tycker det gått lättare senaste par dagarna också.

Imorgon byter jag miljö (är och hälsar på hos min mamma i nuläget, men nu ska jag hem till min och sambons lägenhet igen). Återstår att se om det blir lättare eller svårare då. Lätt att falla in i gamla vanor kanske..? Men jag ska stå emot!!

• ellen1980

Hur går det för er alla?

Nu har det gått en bra bit av januari och jag har klarat mig hittills. Det har faktiskt blivit lättare. Har märkt att när jag blir stressad eller orolig så kommer suget starkare, men har inte fallit dit än.

Lördag kväll utan något gott att mumsa på känns trist. Ska ladda upp med morotsstänger eller nåt liknande. Någon tidigare skrev om oliver, det kanske jag satsar på ikväll.

Kämpa på!

• ellen1980
    Lattjo skrev 2015-01-10 16:15:20 följande:

Får man haka på? Jag har inte ätit godis sen nyårsafton. Däremot har jag ätit popcorn. Mängder. Så nu har jag inga popcorn hemma och ska inte köpa heller. Jag har hemma hos killen där vi är dom flesta helger så jag kan t a mig lite på lördagar. För det är faktiskt inget toppenbra mellis även om jag låtsas tro det ;) Min förhoppning är att kunna sluta helt med godis eller iaf att lära mig att hantera det för det kan jag inte idag. Jag kan säga att jag bara ska äta på lördagar men så dagen efters å äter jag mer ändå. Så nu blir det utan ett tag :)

Du är jättevälkommen att haka på :)

Jag kan inte heller hantera godis på ett bra sätt. Därför är det nolltolerans en månad, vill bevisa för mig själv att jag faktiskt kan motstå suget. På sikt skulle jag vilja kunna hålla mig till något litet regelverk, typ godis enbart en gång i veckan, och bulle/kaka på fikarasten på jobbet endast en gång i veckan, och då bara EN bulle. Sötsaker är för gott för att ge upp helt, tycker att det är kul att baka också. Jag har inga andra laster direkt, nåt får man väl unna sig, bara gärna med lite måtta!

Popcorn är ok tycker jag, för mig är det iaf inte någon "trigger" utan jag kan äta ett par nävar och sen vara nöjd. (Godis slutar jag inte äta förrän jag mår smått illa...)
  • ellen1980
    jagärjagvemärdu skrev 2015-01-14 03:43:30 följande:

Hur går det för er? Jag syndade lite igår :( Träffade min mamma och hon bjöd på godis från Hemmakväll! Blev dock en väldigt liten påse, annars äter jag tills jag blir illamående. Blev 5 lakritsnappar och 5 colanappar + 4 banankulor, men men bättre än att vräka i sig som jag annars gör haha :)

Ja, det är ju det man skulle vilja lära sig, att äta en liten/lagom mängd godis. Så du syndade lite, men inte så det gick överstyr ;)
  • ellen1980

Jag har klarat mig helt än så länge, känns bra. Idag har varit en stressig skitdag dock, så suget att vilja tugga i sig nåt sött och gott är väldigt starkt just nu...

Min sambo kommenterade i morse att jag hade gått ner i vikt, det var kul o höra. Vet inte hur mkt riktigt, men har nog tappat minst ett par kg sen nyår. Det ger fortsatt motivation :)

• ellen1980

Nu har vi tagit oss halvvägs! Känns jättebra, är smått stolt över mig själv. Har gjort upp planer mpbga gånger att avstå sötsaker/snacks men oftast bara klarar några dagar. Jag tror att det har hjälpt mig att starta den här tråden. Man är inte ensam om projektet och man har någonstans att rapportera hur det går.

Idag har dock varit en tuff dag. Varit riktigt gidissugen och gått runt och inspekterat godishyllorna i affären. Fantiserat om vad jag ska få äta vid månadens slut. Ganska dumt, för tanken är ju att vänja sig vid mindre godis även framöver, inte börja svulla när månaden är slut.

Hur som helst, tog mig igenom dagen i alla fall!

Personligen vill jag aldrig helt sluta med sötsaker, jag tycker för mycket om det helt enkelt. Men jag vill äta mindre mängder framöver och jag vill gå ned i vikt nu, därför kändes tillfälligt godisstopp rätt att börja med.

(Ursäkta stavningsfel, ser de i efterhand men skriver från mobilen och av nån anledning går det inte att hoppa bakåt i texten utan att radera allt...)

• ellen1980
    Anonym (Tjipp) skrev 2015-01-16 10:00:47 följande:

Jag har inte sett den här tråden förrän nu, så jag får hoppa på i februari istället. Det lär bli jobbigt med tanke på att jag hittills tillåtit mig att äta ett par bitar choklad varje dag.

Du får gärna hoppa på nu om du vill, det är två veckor kvar av januari, och att klara två veckor är inte fy skam heller!

Mycket möjligt att det blir en fortsättning i februari, jag överväger att fortsätta på detta spår till dess att jag nått min målvikt, vill gå ner ca 4 kg till.
  • ellen1980

Helgen har gått hyggligt. Idag var vi och hälsade sambons brors familj. Jag var ståndaktig och höll mig till kaffe vid fikabordet. Egentligen känns sånt lite överdrivet, men jag vet ju hur lätt jag faller dit ("bara ta en" funkar liksom inte)... Och hur som helst så har jag ju bestämt mig för att klara januari ut!!

Köpte strössel idag! Är så sugen på att baka och göra riktigt fina muffins och kakor, vägrar fock baka om jag inte får smaka själv, så tidigast i februari (om jag inte bestämmer mig för att köra hårt en månad till, vill absolut inte gå upp kilona jag äntligen har lyckats tappa!)...

• ellen1980
    Breastfeeding skrev 2015-01-18 22:15:05 följande:

Skulle ni kunna räkna upp vad ni anser vara snacks? :)

Jag tänker främst på chips, ostkrokar, naturgodis osv. Även popcorn... Men för mig själv är det den typen av saker som "triggar" mig att äta för mycket som jag avstår.

Jordnötter och torkad frukt har jag t.ex. i gröten på morgonen, då ser jag det inte som snacks. Men att sitta och äta det direkt ur påsen på kvällen, ja, då äter jag nästan garanterat mer ön vad jag först tänkt...

Så jag tänker att det är lite upp till var och en vad man räknar som snacks. (Fast chips och ostkrokar räknas nog alltid dit...)

Blev ett svamligt svar... :) Vad räknar du själv som snacks?
  • ellen1980
    zebzzz skrev 2015-01-18 22:15:10 följande:

Lägg på bröd och mjölk också, när du ändå är i farten :)

För att det innehåller mycket kolhydrater tänker du?

Jag äter inte så värst mycket bröd, så det känns inte som nåt problem. Funderat lite på att testa avstå från mjölk ett tag, mest för att se om jag skulle märka nån skillnad (på hyn typ). Eller varför ska man avstå mjölk?
  • ellen1980
    Breastfeeding skrev 2015-01-18 22:43:47 följande:

Tack för ett fint svar! :)

Jag har inte ätit godis eller "traditionellt" snacks (så som chips, ostkrokar, salta pinnar, etc.) på åratal.

Däremot äter jag en hel del hasselnötter, cashewnötter (naturella), valnötter samt ibland sötmandlar. - Är detta att räkna som snacks?

Jag har haft det i min kost, så att säga. Ibland har jag unnat mig salta cashew (och då sett det mer som just snacks).

Färsk frukt äter jag någon om dagen. Dock aldrig torkad frukt.

Låter som att du äter väldigt nyttigt! :) Själv är jag en sockertorsk som måste använda mycket viljestyrka för att hålla mig borta från godiset!

Tänker ungefär som du vad gäller nötter, är de obehandlade ser jag de som mat/mellanmål

Rostade och saltade lutar det mer mot snacks.

Jag har som sagt denna månad försökt ta bort allt sånt som får mig att tappa kontrollen och överäta. (Har en tendens att fortsätta äta vissa saker fastän jag redan är så mätt att det knappt ens är gott längre.) Antar att jag har något av en ätstörning, men tror att många är som mig. Människan är inte riktigt gjord för ett liv där det finns obegränsat med mat...

Popcorn ser jag nog som snacks, men ett ganska "snällt" sådant :)
  • ellen1980
    zebzzz skrev 2015-01-18 22:53:13 följande:

Mjölk innehåller en massa konstigheter. Stora mängder mjölksocker (laktos), som endast en liten del av världsbefolkningen ens klarar av att spjälka. Även mjölkproteinet vassle är omdiskuterat. Mjölk är egentligen något man ger till barn, för att de ska växa till sig och bli starka (via modersmjölk), inte till vuxna människor,

Det är mycket möjligt att mjölk är ett tveksamt livsmedel. Har läst lite om forskningsresultaten på senare tid där man menar att mjölk inte alls är så "nyttigt" som man tidigare trott.

Själv har jag druckit stora mängder mjölk hela min uppväxt. Mindre sen jag blev vuxen, men nån liter i veckan i alla fall.

Ska man helt undvika mjölkprotein blir det ju ett jätteprojekt, det skulle jag inte orka. Men avstå från att dricka mjölk kan jag som sagt tänka mig att testa en månad eller två...
  • ellen1980
    zebzzz skrev 2015-01-18 23:21:32 följande:

Ja, det blir något av ett projekt. Men samma taktik som bröd kanske är vettigt? D.v.s. dra ner på det.

Men den stora hälsoboven verkar ju vara socker, så där är det nog en bra idé ett försöka vara strängare. 

Ja, lagom start för min del tror jag är att sluta dricka mjölk (inte heller ha det i te, kaffe, smoothie osv), men att jag fortsätter använda det ibland i matlagning (pannkakor, mums :)).

Ja, numer verkar socker anses väldigt farligt. Läste till och med en artikel i någon hälsotidning där man jämförde skadeverkan på kroppen med den av rökning. Då blev jag nästan arg! Hela mitt liv har jag gått och känt att socker är en rätt oskyldig last så länge man klarar sig från övervikt, men nu är det alldeles fel.

Skulle vara intressant att se hur min lever ser ut efter att ha "sockerknarkat" i alla dessa år. Stämmer det som skrivs numer borde jag väl ha fettlever.

Men allt svänger hela tiden, vad som är populärt att forska kring, vilka forskningsprojekt som får anslag osv... Bäst är det nog att försöka äta så varierat som möjligt och så oprocessad mat som möjligt tänker jag (men lever tyvärr inte efter det i praktiken)...
  • ellen1980

Nu var det länge sen uppdatering, hur går det för er alla?

Jag har fortfarande inte trillat dit och nu är det ju bara en vecka kvar, så känns som att jag kommer fixa detta!!

Vet inte riktigt hur jag ska göra när månaden är över. Tycker det är hemskt trist att inte få "unna mig" något alls, och drömmer om att få baka diverse kakor, så tror att jag ska köra vidare på att jag får äta godis/sötsaker en dag i veckan.

Just socketsuget är inte så stort just nu, det är mer att det känns trist att "allt" är förbjudet...

Å andra sidan har jag några kilon kvar att bli av med, så alternativet är att fortsätta med nolltolerans till dess att jag nått mitt viktmål.

Hur tänker ni andra?

• ellen1980
    Anonym (Anna) skrev 2015-01-24 14:33:34 följande:

äh, det här gick ju inge vidare!! 

Jag är "duktig" i veckorna. Har dragit ner på onödiga kolhydrater. Ratar bröd och pasta osv.. 

Mår riktigt bra.

Men så kommer helgen och förstör allt 

I soffan på kvällen har jag funnit det omöjligt att inte äta lite godis och chips.

Blir så vansinnig!!!!!!

Ja, helgerna kan vara svåra... Man är ju van att man ska "få" nåt då. Men ändå bra att du äter bra på vardagarna, de är ju trots allt den största delen av veckan.

Jag har ingen större ambition att äta nyttigt i annat än att just godis/fika/snacks går bort, när det gäller mat tillåter jag mig äta "allt" (jag brukar vanligtvis inte tycka att jag äter för mycket mat, så där har jag inte känt att det behövs någon korrigering). Men känner att de senaste dagarna har det dragit iväg och jag har ätit alldeles för stora och väldigt kaloririka måltider, så nu måste jag skärpa mig med det också...

Balans, hur hittar man det!? Ska det vara så svårt...
  • ellen1980
    Vilda Tiger skrev 2015-01-24 14:56:46 följande:

För mig går det bra. Jag hade magsjuka i veckan och tappade 2,5 kg på två dagar. Klart jag inte vill krökas men skönt att i alla fall få NÅGOT för det. Jag gick upp 40 kg med sista barnet som snart är 12 veckor gammal. Nu väger jag 30,7 kg mindre än jag gjorde dagen innan han föddes! 12 kg kvar till min målvikt (72 kg). Klart jag vill vägs mindre ändå, för jag är bara 164 lång, men min kropp har skitsvårt att gå ner. Jag har både diabetes typ 1 och hypotyreos så att jag gått ner 9,7 kg sedan mitten av november (när bebis och allt vatten jag samlade var ute ur kroppen) är ett mirakel för mig. Men jag sliter! Promenerar VARJE dag, mellan 45 minuter och tre timmar som längst, plus att jag håller mig under 1200 kcal om dagen. Då får det liksom inte plats något godis.

Jag är också en sån som är lite hemligt nöjd efter en magsjuka om jag fått gå ned lite i vikt, då känns det nästan värt det :)

Oj, 1200 kcal, det är inte mycket, då förstår jag att det inte finns utrymme för annat än mat. Jag har fört matdagbok nu i januari, har försökt hålla mig kring 1300 kcal men jag hamnar för det mesta en bit över det.

Väldigt bra jobbat med viktnedgången, du är på god väg mot ditt mål och du verkar beslutsam så jag tror att du snart är där!
Svar på tråden Januariutmaning: En hel månad fri från godis och snacks