• ellen1980

Januariutmaning: En hel månad fri från godis och snacks

Utmanar mig själv, och alla andra där ute som vill vara med, till en hel månad utan godis eller snacks. Vore en bra start på 2015 som kanske också leder till en liten viktminskning (jag halvt lever på godis i vanliga fall).

Jag ska uppdatera tråden minst varannan dag med hur det går för mig (så får jag också skämmas lite om jag faller för några frestelser). Har nog inte gått utan godis mer än ett par dagar i sträck under de senaste tio åren, så lätt blir det knappast...

Häng på ni som är laddade på lite sockerdetox!

• Svar på tråden Januariutmaning: En hel månad fri från godis och snacks
  • ellen1980

Jag vet hur det är, jag är nybliven förälder själv! Hoppas på att bli av med de sista graviditet skolorna nu...

Man måste nog ha några nödlösningar när man blir akut sugen på nåt, typ vanliga osaltade sötmandlar tycker jag räknas som mellanmål och inte snacks.

• ellen1980
    ellen1980 skrev 2015-01-01 18:32:18 följande:

Kul att vi blir fler ????

Skulle vara en glad gubbe där, ny på FL :)
  • ellen1980

Dag två är nästan slut och jag har klarat mig än så länge!

Inte känt av sötsuget fullt så mycket som jag hade väntat. (Även om jag har suttit och luktat längtansfullt med näsan i en tom godispåse. Vem annan än en riktig sockertorsk gör så?) Största fienden är nog själva vanan att alltid duka fram nåt gott på kvällarna, det gör ju soffmyset klart trevligare.

Hur går det för er andra, lyckas ni stå emot?

• ellen1980
    Vilda Tiger skrev 2015-01-02 22:58:19 följande:

Här går det kanon! Inte ens sugen. Tummen upp!

Härligt!
  • ellen1980

Dag tre har gått ok. Nu har vi klarat en tiondel av månaden, en bra början iaf! Kvällarna är svårast för mig, saknar verkligen "nåt gott" då.

Tror att jag tenderar att äta lite för lite när jag avstår från det sötsakerna, vaknade inatt och var vrålhungrig och kunde inte somna om... Vet inte riktigt vad jag ska äta extra dock, inte så sugen på att trycka mackor på kvällen, vill ju gärna ned i vikt också. Kanske en mugg soppa eller nåt...

• ellen1980

Även tidigt imorse vaknade jag jättehungrig, slutade med att jag gick upp klockan fem och åt frukost, sen blev det ingen mer sömn :(

Nu har jag iaf ätit mer idag och även lite senare på kvällen, samt lagt en banan bredvid sängen så jag slipper gå upp om jag blir superhungrig. En knäckemacka strax innan sängdags är också ett bra alternativ.

Inte känt något större sötsug idag, skönt!

Godisdrömmen känner jag igen :) Men ganska trevligt att på sätt och vid få avnjuta godis utan att faktiskt ätit något (hellre det än att gå på ett träningspass i drömmen och sen vakna och inse att all möda var för ingenting)!

• ellen1980
    jagärjagvemärdu skrev 2015-01-05 00:21:19 följande:

Hur mycket äter du om dagarna? Du äter kanske för lite...

Jag äter en ordentlig frukost och en ordentlig middag, men slarvar ofta med lunch och mellanmål. Inget jag känner av i vanliga fall då jag (tyvärr) småäter mycket sötsaker på kvällen. Men nu när jag avstår godiset så har jag varit dålig på att kompensera med mer mat och då får jag direkt problem med hungerkänslor på natten.

Ska skärpa mig, jag vet ju vad jag bör äta!
  • ellen1980
    velarn skrev 2015-01-05 01:12:32 följande:

Hallo! Jag hoppar på och joinar i kampen mot sötsuget! Fy katten då godis och sött är det bästa som finns...

Du är välkommen :) Och ja, det är tufft att avstå sötsakerna... Men en månad klarar vi!!
Svar på tråden Januariutmaning: En hel månad fri från godis och snacks