• Gert

Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.

Jonas Sjöstedt borde be alla samer han har förolämpat, genom att kalla dem för svenskar, om ursäkt. För samer är faktiskt inte svenskar.

- Jag blir personligen mer bekymrad när andra partier från höger och vänster säger att samer är svenskar - för det är vi inte, säger den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén.

www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Vad säger ni som tycker att samer är svenskar om detta? Har ni erkänt för er själva att Björn Söder faktiskt har rätt? 

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-01-09 20:59:50 följande:

Nä, jag förstår att du inte gör det. Nu var ju hennes äktenskap bara fejk för att få svenskt medborgarskap, vilket hon har erkänt.

Hur länge måste man haft medborgarskap för att få tävla i Sveriges färger då?
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2015-01-09 21:14:06 följande:
    Hur länge måste man haft medborgarskap för att få tävla i Sveriges färger då?
    Försvarar du fusk med medborgarskap?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • felix le chat
    themia skrev 2015-01-09 16:51:20 följande:
    Dumt!
    Samerna är svenskar eftersom de är svenska medborgare.
    Om du ska försöka definiera etnicitet hamnar du i stora problem.
    Du får ursäkta mej men jag retar upp men något oerhört över när jag
    tänker efter.
    I min tidiga ungdom var ag bosatt och gift med en amerikansk medborgare
    Efter 3 år i Boston fick jag förfrågan om jag som " spouse" ville ansöka
    om medborgarskap i USA.  Om jag då hade tackt JA till denna förfrågan
    skulle jag har upphört att vara Svensk efter 3 år i USA.
    Knappat. Sällan. Aldrig. Glömådröm.  Jag är svensk och jag definerar min egen
    etnicitet ( ja jag vet att du anser att de är ett komplicerat begrepp för dej men
    inte för mej och andra som är trygga i vår etniska ursprung)
    Så i dag är jag Svensk och svensk medborgare, men...
    Jag hade lika gärna kunnat vara Svensk och Amerikansk medborgare.
    Svensk är mitt etniska ursprung och hur jag se mej själv.

Hur fan kan man då hacka på någon som snaser sej vara same och svensk ?
    Obegripligt. Låt folk få avgöra själva.
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-01-09 21:19:53 följande:

Försvarar du fusk med medborgarskap?

Nej.
  • KillBill
    Denna fråga handlar om vem som avgör etniciteten hos svenska minoritetsgrupper såsom samer.

Är det Sverigedemokrater som Björn Söder och Gert som ska definiera vem som är same eller svensk  eller är det som vi andra tycker att exempelvis Börje Salming själv har rätt att välja sin etnicitet?

Gert: först  hävdar du att  samer inte är svenskar för att lite senare förklara att det är självklart att samen Börje Salming är svensk. Vad är det som avgör att du betraktar vissa  samer som svenska?
  • Gert
    KillBill skrev 2015-01-09 23:05:28 följande:
    Denna fråga handlar om vem som avgör etniciteten hos svenska minoritetsgrupper såsom samer.

Är det Sverigedemokrater som Björn Söder och Gert som ska definiera vem som är same eller svensk  eller är det som vi andra tycker att exempelvis Börje Salming själv har rätt att välja sin etnicitet?

Gert: först  hävdar du att  samer inte är svenskar för att lite senare förklara att det är självklart att samen Börje Salming är svensk. Vad är det som avgör att du betraktar vissa  samer som svenska?
    Både Björn Söder och jag anser att alla rätt att välja sin egen etnicitet. Du frågade om jag betraktade Salming som svensk och det gör jag.

Samer är inte svenskar, samer är samer.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-01-10 09:20:13 följande:
    Både Björn Söder och jag anser att alla rätt att välja sin egen etnicitet. Du frågade om jag betraktade Salming som svensk och det gör jag.

Samer är inte svenskar, samer är samer.

Gert, jag förstår faktiskt inte vart du vill komma med denna pseudodiskussion

Först är du upprörd över att Jonas Sjöstedt kallat samer för svenskar. Sedan säger du att Börje Salming är svensk trots att han bevisligen är same. Sedan avslutar du med att säga att samer inte är svenskar.

Kan du förtydliga vad du kallar en same som själv betraktar sig som svensk (svensk eller same)?

Jag har läst om samer som känner sig kränkta av Björn Söder uttalande om att samer inte är svenskar, vad säger du till dem?

• Gert
    KillBill skrev 2015-01-10 10:07:59 följande:

Gert, jag förstår faktiskt inte vart du vill komma med denna pseudodiskussion

Först är du upprörd över att Jonas Sjöstedt kallat samer för svenskar. Sedan säger du att Börje Salming är svensk trots att han bevisligen är same. Sedan avslutar du med att säga att samer inte är svenskar.

Kan du förtydliga vad du kallar en same som själv betraktar sig som svensk (svensk eller same)?

Jag har läst om samer som känner sig kränkta av Björn Söder uttalande om att samer inte är svenskar, vad säger du till dem?

Jag är inte upprörd och jag har redan förtydligat vad jag menar.

Jag har läst om samer som känner sig kränkta av Jonas Sjöstedt & Co när dom säger att samer är svenskar. 
  • KillBill
    Gert skrev 2015-01-10 10:13:23 följande:
    Jag är inte upprörd och jag har redan förtydligat vad jag menar.

Jag har läst om samer som känner sig kränkta av Jonas Sjöstedt & Co när dom säger att samer är svenskar. 

Gert, Upprörd kanske var för ett för starkt ord men en våg av känslor måste väl ändå ha passerat din kropp innan du skrev ett inlägg på familjeliv om att Jonas Sjöstedt ska be alla samer om ursäkt?

Du säger att du har förklarat men jag förstår faktiskt inte. Vad kallar du en same som själv betraktar sig som svensk (svensk eller same)?

• KillBill

Gert,

www.samer.se kan du läsa följande:

"Frågan om vad som skapar en identitet är komplex. I stora drag kan man säga att det dels handlar om ens ursprung, dels om ens uppväxt, och så självklart individens eget val. Om man har samiska förfäder men inte själv uppfattar sig som same eller vill vara same, så är man inte same. Å andra sidan kan man även ha dubbla identiteter: Till exempel kan man vara både same och svensk och växla kulturella koder i olika sammanhang" 

På Nordiska museets hemsida kan du läsa detta:

"att räkna sig till en minoritet eller ett urfolk är ett individuellt beslut. Att som både svensk och same ha en dubbel identitet ser många som en tillgång"

Jag måste faktiskt upprepa Jonas Sjöstedts fråga ? Varför är ni Sverigedemokrater helt besatta av människors ursprung? Förstår ni inte att de samer som ser sig som svenska känner sig kränkta när ni säger att de inte är svenskar?

Svar på tråden Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.