• Gert

Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.

Jonas Sjöstedt borde be alla samer han har förolämpat, genom att kalla dem för svenskar, om ursäkt. För samer är faktiskt inte svenskar.

- Jag blir personligen mer bekymrad när andra partier från höger och vänster säger att samer är svenskar - för det är vi inte, säger den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén.

www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Vad säger ni som tycker att samer är svenskar om detta? Har ni erkänt för er själva att Björn Söder faktiskt har rätt? 

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-01-09 18:03:29 följande:

Det håller jag med om. Men samer är samer och inte svenskar.

Nej, de är svenskar (de samer som bor och verkar i Sverige), men med delvis annan kultur. Anser jag. Men jag vill inte frånta dem rätten att definiera sig själva heller.
  • KillBill

Håkan Jonsson, styrelseordförande för svenska sametinget, tycker att Mattias Åhréns uttalande är både okunnigt och trångsynt.

? Vi samer är enligt grundlagen ett folk, men bor man som same i Sverige och har svenskt medborgarskap så är man svensk, säger han.

Förre hockeyspelaren Börje Salming är inne på samma spår. Han definierar sig både som same och svensk.

? Man kan inte säga att jag inte är svensk, i så fall skulle jag ha spelat med samerna och borde lämna tillbaka VM-medaljerna.

Fråga till Gert: Kan några andra än svenskar representera ett svenskt landslag?

• Gert
    KillBill skrev 2015-01-09 20:02:10 följande:

Fråga till Gert: Kan några andra än svenskar representera ett svenskt landslag?

För att representera ett landslag måste man ha svenskt medborgarskap. Till exempel representerade Abeba Aregawi det svenska landslaget efter att hon varit svensk medborgare i några veckor eller hur nu kort tid det var. Tveksamt om hon kände sig svensk då hon inte ens kan prata svenska. Hon bor och tränar i Etiopien tror jag.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-01-09 20:11:19 följande:

För att representera ett landslag måste man ha svenskt medborgarskap. Till exempel representerade Abeba Aregawi det svenska landslaget efter att hon varit svensk medborgare i några veckor eller hur nu kort tid det var. Tveksamt om hon kände sig svensk då hon inte ens kan prata svenska. Hon bor och tränar i Etiopien tror jag.

Jag ser inte problemet här.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2015-01-09 20:44:54 följande:
    Nä, jag förstår att du inte gör det. Nu var ju hennes äktenskap bara fejk för att få svenskt medborgarskap, vilket hon har erkänt.
  • KillBill
    Sensitiveguy skrev 2015-01-09 20:44:54 följande:
    Gert, svara på mina frågor:

Kan någon annan än en svensk representera ett svenskt landslag (ja/nej)?

Stämmer det att du inte betraktar Börje Salming som svensk (ja/nej)?
  • Gert
    KillBill skrev 2015-01-09 21:03:46 följande:
    Gert, svara på mina frågor:

Kan någon annan än en svensk representera ett svenskt landslag (ja/nej)?

Stämmer det att du inte betraktar Börje Salming som svensk (ja/nej)?
    Första frågan har jag redan svarat på. Man måste ha svenskt medborgarskap för att representera ett svenskt landslag.

Klart att jag betraktar Börje Salming som svensk.
  • felix le chat
    themia skrev 2015-01-09 16:51:20 följande:
    Dumt!
    Samerna är svenskar eftersom de är svenska medborgare.
    Om du ska försöka definiera etnicitet hamnar du i stora problem.
    Du har stora problem.  Nästan så du gränsar till nått stor germansk
    imperialistiskt tänkande där du skall vara domare över hur andra
    definierar sin tillhörighet,
    Alla som är svenska medborgare anser sin INTE vara svenskar i
    FÖRSTA hand.
    typexempel;
    Syrian OCH svensk
    Same OCH svensk
    os osv

Åk till Tornedalen och prata med folk där,  dom är svenska och finska medborgare men först och främst är dom Tornedalingar.

Mina förfäder är från Jokkmokk bara så du vet och inte trampar i nått
    klaver.

Svar på tråden Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.