• Sopp

BF september 2015!

Vad härligt det låter Lisa! Konstigt att det var ett år sedan faktiskt - vi hade ju inte planerat att skaffa ett till och det är knappt att det har sjunkit in ännu att vi har honom hos oss.

Min dag började så bra - lillen börjar kunna ligga lite själv på dagtid och stora börjar tycka det är roligt att ha en lillebror. Han bjuder honom på mat från sitt kök, ger honom sina bilar, kramar honom lite för hårt och gungar lite förhäftigt i babysittern. Sedan fick jag ett mail från kyrkan - jag får inte gå med dom på babyrytmik eftersom man bara får ha med sig ett barn. Jag känner mig så himla less på att hela tiden behöva försvara att jag är hemma med båda barnen. Jag tycker det känns så himla knäppt att BVC ifrågasätter om jag kan tillfredsställa min 1,5åring när jag har hans lillebror hemma, och att jag inte är välkommen någonstans för att jag inte har valt att sätta storebror på dagis som alla andra i innerstan här i Stockholm. Det  är klart att det är jobbigt att vara hemma med båda, men jag har svårt att tro att jag skadar mina barn? Jag hoppas att slitet faktiskt är värt något, för just nu känner jag mig så himla ensam och dålig

• Sopp
    lizanilander skrev 2015-12-15 21:05:19 följande:
    men vad i helvete??? ursäkta, men det var bland det löjligaste jag hört, ska du inte kunna tillfredsställa den äldsta bara för du har en bebis hemma? Och att det ens är något BVC tar upp???? De borde ju istället tycka: vad bra att det är så tätt mellan dom, då leker de bättre, eller: vad bra då får bägge lära sig tidigt att ha tålamod och inte få allt på direkten, för det funkar inte när man har fler. Visst, dagis är toppen och vi har vår äldsta på dagis (15 timmar i veckan) men den mesta tiden är han ju hemma med oss på dagarna. Det med att du bara får ta med ett barn är garanterat för du bor i stad, här på landet får vi ta med om vi så hade 6 ungar på sånt! När jag bodde i vänersborg innan så fick vi inte vara med i föräldragrupp för det var andra barnet. (antagligen så många så svårt för dom att få alla att få plats) Tråkigt då man vill komma ut och lära känna folk. Ordna egna träffar då med folk som kanske vill ut och gå eller liknande :)
    Jag hoppas att det är en storstadsgrej - I Stockholms Stad får man ju ha syskon 30 timmar i veckan på dagis vilket alla utom jag i min föräldragrupp har (vi är 18 st) så allt är ju uppbyggt för att man bara har med sig ett barn - Tycker att alla gör vad som blir bäst utifrån deras förutsättningar, men jag har bara blivit ifrågasatt för att jag har båda hemma och tillslut börjar man ju ifrågasätta sig själv också. Samtidigt vet jag ju att det ofta är 5-6 barn per personal även i småbarnsgrupperna här i innerstan så jag vet inte hur mkt mer stimulans de får där, de underhåller ju inte direkt sig själva när de är såhär små. Till sommaren flyttar vi ut i förorten, det kanske är mer accepterat där att vara hemma med syskon?
  • Sopp

Stora ska börja till hösten då det är störst chans att få plats! Så hoppas vi att lilla får plats till våren 2017 med lite syskonförtur ;) är ju ett halvtidsjobb o hitta dagisplats och skolplats, kanske var bättre förr när man bara fick närmaste?

Vad kul att ha lite större barn att julstöka med! Försökte julpyssla med min äldsta men han ville mest spruta ut lim ur tuben överallt .. :)

• Sopp

Skönt att era sover bra, jag är officiellt en levande napp på natten, hah! Borde börja ta fighten med den lilla sugproppen och köra hårt med nappträningen

Min lilla vänder sig ibland från mage till rygg, men han hatar att ligga på mage ;) min stora vände sig inte avsiktligt från rygg till mage förrän typ 5 månader om jag inte minns fel, han har alltid vart sen fysiskt men har utmärkt finmotorik - tror det är ett tidigt personlighetstecken :) om de kommer vara lugna och gilla och sitta och pilla eller små yrväder :) hur är dina äldre, lördagsgodis? Tror att det blir mer fart i min yngsta för han ska sitta (med stöd) och stå upp i knät heela tiden

• Sopp

Oj hyr var det att bevittna en förlossning från sidolinjen så att säga? Själv blev jag faster i förrgår ???? gick och handlade julklappar till lillkilken igår. Känns skoj, nu har vi tre killar inom två år i släkten ????

• Sopp

Hur går det för er? Här funkar det mesta bra utom den jädrans sömnen, han vaknar fortfarande varannan timme på natten för att äta, och för att han i huvud taget ska sova måste han ligga bredvid mig i sängen. Ååå jag är så less, jag vill SOVA!

• Sopp

Vad härligt! Min första var riktigt bra på att sova på natten! Sov 23-07 från 8 veckor. Trodde att även denna skulle göra det men tji fick jag :) han somnar iaf enkelt på dagtid, alltid något

• Sopp

Lillen här kan vara med pappa så länge jag inte är i samma rum, då skriker han o vill till mig. Dom är inte dumma, haha :) brukar ta en sväng till Ica eller ta en dusch för att få va ifred en stund ibland

• Sopp

Nu har vi varit på 5månaderskollen, gick bara brz med sprutorna. Han är nu 70 cm och väger 7680. Lång men inte så rund, som storebror

• Sopp

Oj wow, grattis? :) när jag blev gravid med andra fick jag världens chock och grät i flera dagar, haha. Det är 17 månader mellan mina, och det är klart att det är stundtals JÄTTEjobbigt med två små med så stora och samtidigt olika behov! Särskilt innan talet lossnat. Det finns ju så mycket positivt också, du "gör bort" småbarnsåren fortare, jag upplever att min stora underhåller den lilla när båda är hemma och de kommer ju snabbare få utbyte av varandra. Har du tre så tätt så blir de säkert jättetighta sen :) en dag i taget, det är klart att ni klarar det om ni vill!!! Min stora har fått va hemma ett år extra nu, har svårt att se att han skulle fått mer tid av oss om han vart ensam och på dagis. Sedan skulle jag absolut också förstå om det kändes övermäktigt också. Följ magkänslan.

lizanilander skrev 2016-05-08 16:07:37 följande:

Alltså jag är lite chockad här, jag vet att jag har nämnt att jag inte känner mig färdig och jag gärna skulle vilja ha ett 3:e barn men kanske när de två andra var runt 3 och 5. Igår tog jag ett gravtest för min mens är sen och det visade utslag DIREKT. Detta borde vara i princip omöjligt men på nåt sätt så har jag varit extremt fertil. Vi har kört oskyddat vid ett fåtal tillfällen för typ 2-3 månader sen,inte i samband med ägglossning och då har han inte kommit i mig. (ursäkta infon) och sist vi hade oskyddat var 2 dagar efter mensen.....hur är det möjligt? Känns väldigt overkligt och lite väl tätt inpå. Vi har pratat mkt hemma och det jag känner lite ångest för är att jag missar så mkt tid med den minsta speciellt. Hur har ni upplevt det som har barnen tätt? Fick en blödning förut som det inte blev nåt mer av,men om det går vägen nu så har vi väl nästan bestämt oss för att behålla barnet. Jag ska ringa mvc imorrn och fråga om tidigt UL eftersom vi vill göra kub-test och jag vet egentligen inte vilken vecka jag är i. Förra mensen var ganska märklig. Ja jag har nog inte fattat det än och känner mig rätt ogravid, haha!!

• Sopp

Gör det som känns rätt för er! Alla känner nog olika kring abort men jag är av åsikten att varje barn förtjänar att födas in i en familj som kan välkomna det med hela hjärtat, och känner man inte att man kan göra det så är det ingen skam i att välja att avbryta. Lycka till med allt oavsett vad ni beslutar, allt ordnar sig om man finns där för varandra :)

• Sopp

Sven kan inte säga någonting, han stönar mest som en grottmänniska, haha ... Men han kommunicerar definitivt, genom att peka och vråla om han inte får det/vi kommer dit och så hämtar han böcker o kryper upp i vårat knä. Han går efter möbler och tar några steg utan att hålla i sig men sen faller han framåt. Han är så mycket kaxigare än Harry, men känns så liten ändå. Förra gången hade man ju inget o jämföra med! Deras far ska va hemma nu till slutet på Maj, sen ska jag va hemma lite till så får han börja på dagis när han är 2. Hade ju säkert gått fint innan men känns bra nu när vi har möjligheten. Tycker det är först kring 1 år de börjar bli roliga ????

Svar på tråden BF september 2015!