• Anonym (undrar)

vistapay.eu? dragit pengar på mitt konto

Fast jag ej beställt nåt. Nån som varit med om samma?

• Svar på tråden vistapay.eu? dragit pengar på mitt konto
  • mamma66

Hej 
    Är det någon som kan hjälpa mig! Hur gör jag för att säga upp vistapay.eu 
    Jag har inte fått det jag ska ha heller! Först drog dom 8 kr sen drog dom 470 kr
    Jag har inte dom pengarna som dom drar!
    HUR SAK JAG GÖRA FÖR ATT BLI AV MED DETTA HJÄLP MIG!
    Tack på förhand
    Mementa

• sportpappa
    mamma66 skrev 2014-12-26 09:33:09 följande:

Hej 
    Är det någon som kan hjälpa mig! Hur gör jag för att säga upp vistapay.eu 
    Jag har inte fått det jag ska ha heller! Först drog dom 8 kr sen drog dom 470 kr
    Jag har inte dom pengarna som dom drar!
    HUR SAK JAG GÖRA FÖR ATT BLI AV MED DETTA HJÄLP MIG!
    Tack på förhand
    Mementa

Du har ett abonnemang hos VistaCloud: vistacloud.eu
    Där står:
    "How can I cancel my membership?
    You can cancel your membership on your profile or by contacting our support team."
  • mamma66

Tack!
    Men kan jag bara svar på engelska?
    Jag har skickat till dom på svenska men inte fått något svar!
    Jag blir så arg för var är det som jag beställde?
    Och hur kan dom få fortsätta om det är så många som i te är nöjda och tycker dom är oärliga?

• Okidoki

Tack alla:) Jättebra att få 'länken' med info vad det egentligen stod i 'erbjudandet' för den har jag inte kunnat hitta...Kontaktade FB, men har inte fått något svar.

Så här har jag gjort:

1. ringde min bank som spärrade kortet. De har även en 'bedrägeriavd' som kommer kolla upp detta och återkomma. Fick jättebra bemötande från Handelsbanken:) De uppmanade mig att återkomma efter en ev polisanmälan.

2. mailade vistapay samt vistacloud (finns på samma sida) och talade om för dem att jag ville ha tillbaka mina pengar och att jag inte ville vara medlem/ha några tjänster från dem. (Man kan även gå in och titta på sitt 'konto' och där avsluta kontot, men då måste jag gå in på deras sida och det vill jag inte...)

3. polisanmälan med en jättebra polis som sa att de kan fortsätta att skicka fakturor men kronogogden och inkasso går inte in och kräver pengar i sådana här ärenden. Hon sa också till mig att vara försiktig och mellan raderna att det är lite dumt att inte kolla upp företaget bättre innan man nappar på sådana här erbjudanden, och jag håller med henne! Hon sa också att det är lätt hänt och att det inte är mitt fel då företaget uppenbarligen haft som avsikt att vilseföra och lura. Man kan även anmäla till konsumentverket så att de kan svartlista detta företag.

4. på måndag så ringer jag min bank igen och ber dem göra en reklamation. Det går att göra en sådan när man gjort en polisanmälan och fått ett ärendenr. från polisen. Jag kan ev få tillbaka pengarna efter detta är gjort.

Puhhh....känns bra nu:) Tack alla i tråden för stöd. Det är viktigt att stötta varandra och våga erkänna att man blivit lurad. Kom ihåg! Det ör Vistapay som ska skämnas, inte vi! Komner definitivt att vara mer försiktig framöver.

• sportpappa
    mamma66 skrev 2014-12-26 10:06:31 följande:

Tack!
    Men kan jag bara svar på engelska?
    Jag har skickat till dom på svenska men inte fått något svar!
    Jag blir så arg för var är det som jag beställde?
    Och hur kan dom få fortsätta om det är så många som i te är nöjda och tycker dom är oärliga?

Det är bäst att svara på engelska eftersom deras sida är på engelska. Då fungerar det garanterat.

Med största sannolikhet så står allt i de villkor ni accepterar när ni betalar även om de säkert inte är så tydliga. Det kvittar egentligen. Ni har gett bort pengar och kortuppgifter till någon helt okänd bara för att ni lockades av att göra en superdeal med 90% i rabatt.

Det är nästan omöjligt att stoppa bluffmakare på rättslig väg. Täpper man till ett hål så hittar de ett nytt.
    Det är konsumenterna som är för lättlurade. Om man ger bort pengar till vem som helst utan att kontrollera vem som står bakom så blir man självklart lurad då och då. Konsumenter måste lära sig att alltid kontrollera vilket företag som står bakom det man tänker köpa.

Köp aldrig aldrig någonsin av ett företag ni inte har kollat upp eller känner till sedan tidigare. Kontrollera alltid vem ni verkligen tänker handla av. Det kan verka vara ett känt företag, men det är ganska lätt att till synes vara någon annan.
  • Okidoki

Köp aldrig aldrig någonsin av ett företag ni inte har kollat upp eller känner till sedan tidigare. Kontrollera alltid vem ni verkligen tänker handla av. Det kan verka vara ett känt företag, men det är ganska lätt att till synes vara någon annan.

[/quote]

Så rätt! Kunde ha blivit en dyrare läxa...men en läxa blev det definitivt...Konstigt jag som aldrig råkat ut för något bedrägeri, stöld etc och så låter jsg mig luras på detta vis ?!?

• sportpappa
    Okidoki skrev 2014-12-26 10:49:31 följande:

Så rätt! Kunde ha blivit en dyrare läxa...men en läxa blev det definitivt...Konstigt jag som aldrig råkat ut för något bedrägeri, stöld etc och så låter jsg mig luras på detta vis ?!?

Jag tror att vi kommer att se en ökning av antalet såna här bedrägerier nu när mobil shopping blir vanligare och vanligare. På mobilen är det inte lika lätt att kolla upp vem som står bakom en tjänst och det blir ett jäkla hoppande mellan appar och webbläsare för att få fram den info man behöver för att bedöma om man kan lita på sidan eller appen.
    Om man tittar på bilden här ovan så är det från en mobiltelefon och man ser inte ens vilken webbsida man är på.
  • Okidoki
    sportpappa skrev 2014-12-26 10:55:11 följande:

Jag tror att vi kommer att se en ökning av antalet såna här bedrägerier nu när mobil shopping blir vanligare och vanligare. På mobilen är det inte lika lätt att kolla upp vem som står bakom en tjänst och det blir ett jäkla hoppande mellan appar och webbläsare för att få fram den info man behöver för att bedöma om man kan lita på sidan eller appen.Om man tittar på bilden här ovan så är det från en mobiltelefon och man ser inte ens vilken webbsida man är på.

Ja så är det...Tänker att det här är ungefär samma sak som 'Nigeriabreven'...anledningen till att jag inte drog den parallellen är nog att det var en sådan liten summa...
  • bestseller75

har också gått på detta..det drogs igår 475,02 kr får vistapay.eu...har spärrat mitt kort och gjort en polisanmälan... =(

• AggisMaggis
    Jag har oxå drabbats av detta och anmält till polis och bank men fick till svar att det är en prenumerationstjänst vilket är bedrägeri enligt mig. Det såldes presentkort på 100 kr gällande Åhlens för endast 10 kr innan Jul och de drog det samt 466 kr . De säger att det därför INTE är bedrägeri men det kan det väl vara ändå. Det finns inget jag beställt och enligt Åhlens huvudkontor så är det en bluff så jag tycker att banken borde ersätta
Svar på tråden vistapay.eu? dragit pengar på mitt konto