• Fröken Smilla

IVF 2015 januari - februari

sofotrollet skrev 2015-01-19 18:34:27 följande:

Hej! Jag är ny i forumet. Ska börja med vårt andra IVF-försök. I somras gjorde vi ET med fint embryo men som tyvärr ej fäste. Hade 2 ägg i frysen och då de klarade upptiningen dåligt sattes båda in i oktober. Misslyckades då också. Hoppas såklart på att det denna gång ska gå vägen men är samtidigt otroligt rädd för att bli besviken igen.

Min största oro är nu alla mediciner jag ska ta igen... är det några fler som nojar över biverkningarna? Då menar jag de "läskiga" biverkningarna som finns risk för? 

Hur hanterar ni det? Och till er som inte tänker på det, har ni några bra tips på hur en kan fokusera på annat?

Jag ska ta 175ie Gonal F från och med ikväll och börja med Orgalutran till helgen. VUL på måndag. 

Är det samma mediciner som förra gången? Jag fick lätt huvudvärk och lite illamående dag 1 och 2 med gonal f, som sen försvann och fick inga biverkningar alls av orgalutran. Eller så märkte jag inte av det ;)

Svårt att tipsa men försök glömma bort lite, fortsätt med livet som innan och fokusera på jobb.
  • Fröken Smilla
    Josefinehej skrev 2015-01-19 19:15:57 följande:

Vad är det egentligen man mår sämst av? Generellt. Sprayen och nedregleringen eller injektionerna? Nu talar jag för mig själv men jag känner ordentlig huvudvärk och lite "seg" i huvudet av nedregleringen, men så fort jag går ut på en promenad eller tränar så försvinner det, så ut och rör på er så känns de bättre. Funkar för mig.

Finns de någon här som tränar mycket i sitt liv? Alltså regelbundet 4-6 gånger i veckan? Är lite kluven om de är okej eller inte under behandling..

Jag gör förvisso korta protokollet så jag har inte blivit nedreglerad, men som jag förstått det brukar de flesta biverkningar från sprayen försvinna när man börjar med sprutorna. Jag mådde bra när jag tog sprutorna :)
  • Fröken Smilla
    Meligna skrev 2015-01-20 15:59:39 följande:

Idag är det sprutdag 9 och jag har varit på mitt andra vul. Läkaren kunde se två blåsor som vuxit till sig, 12 och 15 mm. Annars var det bara små blåsor ännu. Så ska fortsätta med 150 på Gonal F. Ska på vul igen på fredag. Hade hoppats på äggplock nästa vecka men det låter inte lovande.

Hur är era erfarenheter? Är det långsam växt av blåsorna tro? Har lite ångest över det hela.

Mina äggblåsor var också rätt slöa och växte ojämnt. De mätte 2 st även på mig dag 8 men dag 11 fick de ihop 6 st och vid äggplock dag 15 plockades 10 ägg och 7 st befruktades. Så det tar sig nog! Jag fick ökad dos gonal f vid varje besök och låg på 225 som mest.

Det blir säkert bra! De hade nog avbrutit nu om det såg helt tokigt ut.
  • Fröken Smilla

Tack Meligna!

Är lite nervös för att de ska ringa precis innan och säga att det inte blev nåt.

Innan idag ringde det från privat nummer i min mobil och det ringer RMC ifrån. Men det var bara Siba som ringde för en vara vi beställt nu hade kommit in. Sjukt nervigt! Är rätt hispig nu ;)

• Fröken Smilla

Ja det där med jobbet är inte lätt. Jag valde att berätta för mina närmaste kollegor och närmaste chef (det jobbar 200 pers hos oss) och alla är väldigt stöttande. För mig var det viktigt att de vet för då kan jag ventilera även där samt känna att det är ok att sticka iväg då och då. Nu ska det vara sagt att jag är väldigt tajt med dessa kollegor och vi är även goda vänner, så det har underlättat.

Maka011 - jag tycker det är ett väldigt märkligt beteende från dina kollegor. Om de vet borde de fatta hur viktigt detta är för dig. Men de är kanske yngre och inte så förstående?

Lycka till idag iaf!

Noctura - det med dosering är en hel vetenskap tror jag ;) jag började med gonal f 162,5, sen höjdes jag till 200 och sen 225. Varför jag dessutom började på en ganska hög dos har jag gen aning om. Vi är oförklarligt barnlösa. Men har tänkt om det beror på hur stor man är...? Jag är 181 cm och väger 85 kg (vilket gör mig normalstor till min längd men ändå väger jag mer än de flesta som är kortare än mig). Så dosen är kanske högre för det? Det är dock rena spekulationer från min sida.

• Fröken Smilla

Tillägg: Förmodligen är det en dosering som är satt utifrån de värden man haft på de olika tester man genomgått vid utredningen.

• Fröken Smilla

Nu är jag ruvare! Fick tillbaka en fin blastocyst och de odlar vidare 4 st. De som klarar sig åker i frysen :) känns helt overkligt ???? 5 av 7 klarade sig såhär långt så vi är nöjda.

• Fröken Smilla
    noctura skrev 2015-01-21 10:34:04 följande:

Fröken Smilla: Det låter faktiskt riktigt rimligt. Att jag inte tänkte på det, att vikt och längd påverkar dosering. Det är rätt logiskt när jag tänker efter och det är flera mediciner som man doserar efter vikten :) Jag är 170 cm och vägen 60 kg. Sedan kan ju även prover och ålder påverka vilken dosering man får.

Jag är glad så länge jag slipper biverkningar. Men jag är lite fundersam över äggplockningen. Ni som har gjort den biten, vad fick ni för smärtstillande? Känns det mycket? Förstår att det är olika från person till person. Jag har bestämt mig för att inte tänka för mycket på det utan att ta det som det kommer och hoppas på att de får ut några ägg. Delmål ett :)

Tur att jag har en otroligt stöttande man och jag hoppas att ni andra också har det :)

Angående äggplock: jag tyckte inte det var nåt farligt alls utan ganska häftigt faktiskt! Jag var helt fokuserad på skärmarna där allt hände.

Jag tror jag fick morfin eller nåt i samma stil. De fick fylla på när jag fick lite ont av en koksaltsköljning. Men jag hade det bra, blev sådär gosigt groggy ;)

Fick lite beröm för att jag var så lugn. Jag tror det är jätteviktigt.

Det kommer gå jättebra för dig också!
  • Fröken Smilla
    Söndag skrev 2015-01-21 15:39:29 följande:

Kul!! Gick de smärtfritt?

Ja absolut, jag var dock sjukt kissnödig så jag fick koncentrera mig på att hålla mig ;)
  • Fröken Smilla

Noctura - jag har också starka ägglossningskänningar, men hade inte problem med det vid ÄP. Hade också oroat mig för det innan ÄP

Svar på tråden IVF 2015 januari - februari