Inlägg från: roadstories |Visa alla inlägg
  • roadstories

Fertilitetsutredning 2014/2015

joss82 skrev 2015-02-03 08:41:11 följande:

Dåliga nyheter :(. Sambon har massor av spermier men de är av dålig kvalitet. Inte omöjligt att bli gravida på egen hand ändå men kändes som att det kanske inte är troligt att det går. Dock se gyn att testresultat från spermaprov kan variera väldigt mycket mellan olika testtillfällen. Ska inte vara något problem vid IVF i alla fall, så känns ju skönt att det inte var något riktigt katastrofbesked som att han aldrig kan bli pappa.

Åh va tråkigt :( har ni blivit uppsatta i kö för ivf? Det ingår ju i vårdgarantin, alltså ska ni inte behöva vänta mer än 3 månader på att få komma dit. Men jag vet att tre månader kan kännas enormt långt när man redan försökt så länge. Men det kan ju även gå snabbare. Och tänk så att det är ju väldigt stor chans att man blir gravid genom ivf, mycket större än det är med t.ex pergotime.

Hur var det, hade du pcos?
  • roadstories
    Dakine skrev 2015-02-03 11:12:36 följande:

Idag tog jag första tabletten i min pergotime kur! Jag är nervööööös! På måndag ska jag göra ultraljud för att se att det ger effekt. Vad har ni för erfarenheter av pergotime? Biverkningar?? 

Jag har bara bra erfarenheter av pergotime. :) Är ju bara inne på min första kur, men jag mådde såå bra. Det kändes som att det är så här min kropp ska kännas. Jag kände mig kvinnlig igen (har känt mig som en man det här året utan p-piller) så min kropp mådde nog bra av hormonerna.

Däremot kände jag av min ägglossning väldigt mycket. Hade väldigt ont över äggstockarna och bröstvårtorna var så ömma så om jag gick utan bh och snuddade mot t-shirten började jag nästan gråta haha. Men det var samtidigt skönt för då fick jag ett kvitto på att pergotime hade någon effekt.
  • roadstories
    Dakine skrev 2015-02-03 11:52:00 följande:

Det låter ju bra. Har varit så nervös över alla biverkningar som det står man kan få... 

Jag känner av min ägglossning också utan pergotime, så kanske inte blir så stor skillnad då! Hoppas jag! Hur lång tid efter början av pergotime har man ägglossning? 

Jag fick äl 16 dagar efter första tabletten :)
  • roadstories

Välkommen FirstOne! :)

Har bim idag och tog ett grav.test fastän jag sagt att jag inte skulle testa förrän på bim+2. Självklart var det negativt vilket jag kände på mig. Så nu är det bara att vänta på mensen :/

Nästa månad blir pergofri, tråkigt..

• roadstories
    FirstOne skrev 2015-02-04 11:34:03 följande:

Dakine, jag håller med dig, helst ska man få i sig alla vitaminer genom kosten. Dock har jag ingen koll på vad jag stoppar i mig :p

Roadstories, varför blir det ingen pergo nästa månad om man får fråga? Hur många månader har du tagit det?

Man tar bara pergotime varannan månad. Som jag förstår det handlar det dels om att man kan bli överstimulerad och dels om att livmoderslemhinnan kan bli för tunn (?).

Jag är bara inne på första kuren än så länge :)

Ingen mens än iaf men klockan är ju inte ens 12 på dagen :p
  • roadstories
    Dakine skrev 2015-02-04 11:57:38 följande:

Vad konstigt det lät, har hört att en del får fortsätta med pergotime direkt. Men kanske är olika beroende på läkare! 

Jobbigt att gå en månad utan någonting!? :S 

Ja det verkar skilja väldigt beroende på läkare. Försökte flörta in mig lite hos min men nix pix. Det var som att jag hade nämt satan ungefär. "Pergotime skall endast tas varannan månad!"

Tycker det är konstigt att vissa får äta typ 15 kurer på rad medan det är så jäkla strikt för andra.
  • roadstories

Jag har ju två förpackningar pergo hemma i badrumsskåpet då jag fick tre kurer utskrivna direkt. Så tanken har slagit mig att ta dem ändå, men jag vågar inte riktigt. Jobbar själv inom sjukvården så jag borde ju veta bättre :p

• roadstories
    FirstOne skrev 2015-02-04 15:15:48 följande:

Det står väll nånting i bipacksedeln tror jag? Ska kolla upp det, för jag har nog fan läst någonstans att det är 3 eller 6 månader på raken som är max-gränsen.

Nu har jag inte pergotime exakt utan clomiphene citrate eller vad det nu står på paket (bor utomlands) men det ska vara samma verksamma ämne.

Jag har läst en del om letrozol också och många verkar förespråka det som bättre än pergotime. Letrozol finns det ingen maxgräns på som jag förstog det vilket är bra. Om inte pergotime fungerar på mig så kommer jag be om det.

Men man vet ju aldrig, din gyn kanske bara är extra pre-cautious, eller så kanske hon/han har en anledning till att tro att just du skulle kunna bli överstimulerad för lätt? Eller så kanske hon/han har anledningar att tro att din äl skulle få fnatt av kuren och fungera av sig själv eventuellt? :D

Haha :) Jag hade kunnat förstå det om jag hade fått jättemånga mogna äggblåsor av den första kuren, då kunde han väl få tro att jag skulle bli överstimulerad. Men jag hade ju bara en så jag vet inte riktigt varför han är orolig. Eller så har han bara fått för sig att det ska vara så.

Men det är ju jättekonstigt att det skiljer så mycket mellan läkare. Jag har nog läst om lika många som bara får äta pergotime varannan månad som kvinnor som får ta det varje månad. Mysko.

Letrozol lät intressant, det ska jag läsa om!
  • roadstories

Idag på bim+1 kom mensen. Eller det jag tror är mens, fick en liten blödning på eftermiddagen som nu verkar ha avtagit ?? Men det kan ju hända att det kommer igång ordentligt imorgon.

Den här gången tog jag det hårdare än nånsin. Känner mig så uppgiven och ledsen då jag verkligen hade börjat hoppas när mensen var sen.

Var och shoppade med min höggravida vän när det började. Att gå och titta på babykläder efter det kändes som ett enda långt slag i magen. Suck. Hur mycket längre till ska man orka?

• roadstories
    TheKitten skrev 2015-02-05 10:18:07 följande:

Hej!

Jag hoppar in här! :)

Jag och min sambo började våran utredning i december 2014 då vi försökt över ett år.

Dom to spermaprov och det var bra och konstaterade att jag hade PCOS.

Diagnosen var skön att få. Äntligen vet jag varför jag aldrig blir av med mina finnar och min mens är borta 5 månader och varför jag är "hårig". Kändes skönt.

Jag fick Primolut som jag har tagit och Pergotime som jag tog sista tabletten igår.

På fredag ska jag på äggledarspolning (låter så skönt, not). Sen nästa vecka ska jag dit och kolla om någon äggblåsa växer! :D

Jag har så många känslor! Glad, rädd, förväntansfull osv. Efter att försökt så länge utan resultat så känns det sjukt att man eventuellt kommer bli gravid 2015!

Välkommen!

Känner igen det där med att det är skönt att få diagnosen. Äntligen fick man svar på så mycket och t.ex finnarna stör en inte på samma sätt längre. Man har en anledning till varför man har dem.

Spännande med äggledarspolning! Har läst om såååå många som blivit gravida på stört efter det. Håller tummarna för att du har en eller två fina äggblåsor! :D
  • roadstories
    Dakine skrev 2015-02-05 12:56:49 följande:

Känner igen mig så mycket i din berättelse, ska bli roligt att få följa er på vägen. 

Jag startade med pergotime i tisdags, och har två tabletter kvar. På måndag ska jag på vul! 

Finnarna har redan börjat minska med hjälp av pergotime tror jag !? :S 

Jag har också många känslor nu... allt känns snurrigt! ;) 

Jag märkte också att finnarna minskade med pergotime :o Fick jättefin hy (för någon med pcos) som höll i sig till en vecka innan bim ungefär.
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-02-06 08:11:46 följande:

Mensen är här idag. Så himla deppigt, även om jag vet att chansen att vi ska lyckas själva är liten. Ledsen idag.

Vet hur du känner :( det är jobbigt att hela tiden "rycka upp sig" och "ta nya tag nästa månad"..
  • roadstories

Är det någon som har erfarenhet av Inositol? Har beställt hem en burk och tänkte prova nu under min pergotimefria månad.
    Ska tydligen vara jättebra för ägglossningen. Men det skulle ju å andra sidan bidrottninggele och rosenrot också och det hjälpte ju föga. Nog för jag fick kortare cykel av bidrottninggelen men jag blev ju inte gravid för det haha.
    Kan vara värt ett försök ändå då Inositol ska lindra symptomen av pcos.

• roadstories
    FirstOne skrev 2015-02-28 14:25:54 följande:
    Ville bara uppdatera: Jag hade fel och det tog sig.. ;)

Lycka till tjejer!
    Åh Grattis!!
    Kul att du blev den första i den här gruppen med tanke på ditt användarnamn mehehehe ;)
  • roadstories

Hej tjejer!
    Har tagit en välbehövlig paus från Familjeliv då hela barnskapar-grejen kändes som ett infekterat sår och varje gång jag gick in här var det som att peta i det.

Har sedan senast genomgått en spolning, något av det mest smärtsamma jag gjort så min gyn trodde på stopp även om han inte kunde se något. 

Efter spolningen har jag inte fått min mens. Är på bim +2 idag och testade negativt senast imorse. Usch, man vill bara ha det ena eller det andra så att man vet. Det är hemskt att gå omkring och hoppas. Ena stunden tänker jag "Tänk om det tagit sig nu" för att i andra stunden vara övertygad om att mensen ska komma när som helst.
    Jag googlar runt som en galning, "plussa sent" osv haha.

Grattis till er som plussat! Skål

Hur går det för er andra? Glad

• roadstories
    CinnamonGirl skrev 2015-05-07 22:02:54 följande:

Jag var och kollade mig för ett par dagar sedan, gjordes en gynundersökning också fick jag lämna blodprov. Ska få en tid för spolning så fort nästa mens dyker upp. Jag blir lite skraj när jag läser om att det gör så ont. Tog det lång tid? Spelar det nån roll i cykeln man gör spolningen?

För majoriteten gör det inte ett dugg ont. Har man stopp kan det dock göra ont.

En spolning tar normalt ca 5 minuter, men vid min spolning hade han problem med att få till alla instrumenten bl.a. Jag tror det bidrog till att jag blev väldigt stressad och spände mig. Fick blodtrycksfall och tappade medvetandet en stund. Tror det är ganska ovanligt att reagera på det sättet för läkaren blev ganska ställd själv.

En spolning gör man så nära inpå mensen som möjligt, före ägglossningen.

Oroa dig inte, för majoriteten gör det som sagt inte alls ont. :)
  • roadstories
    CinnamonGirl skrev 2015-05-08 06:36:33 följande:

Var det spänningen och stressen som gjorde att du fick blodtrycksfall tror du? Jag har tagit biopsier och då kände jag mig jättekonstig, det bara surrade i huvudet och jag kände mig svinfärdig.

Jag tror det kan ha bidragit till det åtminstone. Läkaren sa dock att han hade kommit åt vagusnerven vilket gör väldigt ont samt att man blir illamående. Tappade känseln i armar och ben och allt blev bara obehagligt. Det var mycket värre än smärtan, och jag tror att den upplevelsen liksom kan ha gjort att jag upplevde smärtan som mycket värre än den egentligen var.
  • roadstories

Bim +5 och varken mens eller plus på stickan. Håller på att bli tokig. 
    Jag förväntar mig snarare mens än ett plus dock. Tror mensen är sen pga att jag ätit Borago denna månad. Det enda jag vill är att den jäkla tanten ska komma eftersom jag har Pergotime-månad nästa cykel. Baah..

• roadstories
    CinnamonGirl skrev 2015-05-09 22:49:00 följande:

Vad är Borago? Nåt nyttigt för fertiliteten?

Ja, det sägs så i alla fall haha.

Det är ett naturläkemedel som ska göra livmoderslemhinnan tjockare så att ägget fäster lättare. Om du söker på det här på familjeliv så finns det en del trådar om det. Glandin ska vara samma sak så sök på det med :)
  • roadstories
    CinnamonGirl skrev 2015-05-11 06:22:03 följande:

Jag tycker jag har provat det mesta för att öka chanserna till ägglossning och infästning... Royal Jelly, Eye Q (bra fetter), munkpeppar, rosenrot och nåt mer med en massa nyttiga fetter. Men känner mig skeptisk till det mesta numera, det enda som är viktigt är att ha ägglossning och har jag inte det hjälper inte alla naturmedel i världen.

Jag förstår dig. Är ganska skeptisk jag med, men känner samtidigt att jag inte har så mycket att förlora på att prova (förutom en hel del pengar haha). Eftersom jag har pergotime varannan månad tänkte jag att det inte borde skada att ta något som gör slemhinnan tjockare också.
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015