Inlägg från: roadstories |Visa alla inlägg
  • roadstories

Fertilitetsutredning 2014/2015

thea1983 skrev 2015-01-13 15:13:35 följande:

aha! tackar :)

Hörde nåt om nån nässpray.. nån som har erfarenhet av d?

Den enda nässprayen för det syftet som jag känner till är den man tar inför ivf. Och den tar man för att liksom stanna av ens egna hormoner för att sedan tillföra hormonstimulerande med tabletter/sprutor inför ivf-behandlingen.

Nu är jag inget proffs i ämnet så jag kan vara helt ute o cyklar. Du kan alltid söka på 1177s hemsida, där finns det rätt bra information :)
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-01-13 15:42:57 följande:
    Tråkigt om det inte har effekt! Hoppas det ser bättre ut på fredag. Här har vi en månad utan några mediciner, känns rätt skönt. Jättenervös för när vi ska tillbaka till gyn 2/2 eftersom vi får svar på spermaproven då...
    Jag förstår att det känns skönt att vara utan tabletter en månad! Herregud vad mycket man har proppat i sig under det senaste året, både receptbelagda läkemedel och naturläkemedel.

Min sambo ska lämna spermaprov nästa vecka så jag förstår nervositeten. Det är så mycket att vara nervös o stressad för hela tiden, alla provsvar och undersökningar..
  • roadstories
    smiley85girl skrev 2015-01-15 21:39:55 följande:

till mig sade de att det kan göra så vi inte får göra en utredning vi är skrivna på olika adresser, men bor ju i hop. (haft samma folkbokföringsadress 07-12, men skrev oss på olika adresser då det underlättade för oss, då jag jobbade utomlands å han studerade utomlands så kunde inte kolla hans post om det var något viktigt, jag stod på allt som var viktigt å har autogiro så behövde inte ha koll på posten så noga) 

Men iallafall fått en tid för första samtalet så jag hoppas de gör en utredning ändå.
    Men självklart orolig om det ska sätta käppar i hjulet.Jag bokade tid på en privat klinik som har landstingets taxa.
    Frågan är ju om de ens kollar upp vart ni är skrivna. Det gjorde inte min läkare. Han frågade bara hur länge vi bott ihop och sen var det inget mer med det. :)
  • roadstories

Kom nyligen hem från läkaren och det visade sig att jag har en äggblåsa som mäter 13,5 mm! Jag trodde verkligen inte det skulle kunna göra så stor skillnad på bara några dagar, det kändes verkligen som att det var kört denna månad. 

Han uppskattade att äl skulle ske måndag-tisdag. Jag känner mig så otroligt lättad. Även om det nu inte skulle ta sig denna månad så är det skönt att veta att jag svarat bra på pergotime!

Hur går det för er andra? {#emotions_dlg.flower}

• roadstories
    Sojja skrev 2015-01-16 19:55:15 följande:

Hur går man med i denna tråd?????

Vi väntar på att få komma till Huddinge för nästa steg.

Har fått positiva svar på både mig och min sambo men inget händer????

Hej! 
    Tryck bara på "Lägg till i Mina Favoriter" så följer du tråden :) Eller om det sker automatiskt när man skriver här.

Vad för positiva svar?
  • roadstories
    smiley85girl skrev 2015-01-25 20:55:07 följande:
    har pratat med de och fått första tiden, Fick hem papper å där i ska man skriva bland annat hur länge man bott i hopp, Hon sa även att det kan ställa till problem i utredningen att vi inte är skrivna på samma adress :( 

Urch men hoppas första mötet går bra.
    Även bokat tid hos en annan privat läkare, som kommer göra en ultraljuds undersökning å ta lite prover  :)
    Vad härligt att du fått en tid iaf! Hoppas det inte ställer till med några problem, du får ju förklara för dem hur det ligger till. Tycker det är konstigt om den lilla grejen ska vara så avgörande.

När ska du dit?
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-01-30 10:40:43 följande:

Hur går det för dig, roadstories? Väntar du på BIM nu? Några symtom?

Jag är troligtvis på ÄL+5, men kanske inte har haft ÄL överhuvudtaget eftersom jag inte tagit några mediciner den här månaden. Hoppas ändå... Ska tillbaka till gyn på måndag.

Yes, jag inväntar BIM som borde vara runt onsdag/torsdag. :) Har tyvärr inga direkta symtom så har därför inte så stort hopp om att det tagit sig denna månad. Självklart hoppas jag ju, precis som varje månad, men det känns inte som att det är våran månad. Men det är ju bara första pergo-kuren än så länge.

Ska de ta prover på gyn för att se om du haft äl? Håller tummarna för dig!
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-01-30 23:37:28 följande:

Nej, de har tagit något annat blodprov som vi ska få svar på och så får vi svar på spermaproven. Nervöst! Sen ska vi väl bestämma hur vi ska gå vidare antar jag. Hoppas du är gravid ändå! Hoppas jag är det med, men den chansen är minimal. Håller koll på temperaturkurvan nu för att försöka se om jag haft äl alls.

Jag hoppas du är gravid också!! Effekten av pergo sitter ju kvar månaden efter också så visst finns det en chans.

Vi väntar också på svar på spermaprovet. Är så rädd att det ska vara fel på oss båda. Men är nästan lika rädd för att det bara ska vara fel på mig för då är det ju bara mitt "fel" om vi inte får barn.

Det är verkligen en känslomässig berg-och dalbana detta. Vissa dagar känner jag mig helt okej med att det tar tid, andra dagar känner jag mig helt uppgiven och tänker att jag måste acceptera att jag inte kan få barn. Jag blir väl en sån som köper en massa katter och jagar barn på gården och mutar med glass för att de ska älska mig haha.
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-01-31 19:13:29 följande:
    Känner verkligen igen den där berg-o-dalbanan... Klart jobbigt ibland ;(. Just nu tycker jag att det känns ok.

Hoppas ändå att våra kärlekars spermier är av prima kvalitet. Känns som att det är klart lättare att åtgärda en taskig ägglossning än hopplösa spermier.
    Ja, det tror jag också. Finns det något att göra om man har taskiga spermier? I så fall vad? Är inte så insatt i det då jag även innan utredningen förutsatte att det var mig det var fel på.
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-02-01 21:24:36 följande:
    Som jag förstått det kan det funka med IVF om man har halvtaskiga spermier, annars tror jag inte man kan göra så mycket. Jag har också utgått ifrån att det är mig det är fel på...
    Hur gick det idag? :)
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015