Inlägg från: roadstories |Visa alla inlägg
  • roadstories

Fertilitetsutredning 2014/2015

Hej tjejer!

Idag började jag med min första pergotime-kur, men jag känner mig inte så hoppfull som jag trodde att jag skulle göra. Det känns liksom för avlägset att det skulle kunna hända för oss

Hur går det för er? Hur ligger ni till?

• roadstories
    joss82 skrev 2015-01-06 16:49:24 följande:

Jag fick min mens igår, kändes ledsamt. Hade lite extra förhoppningar den här gången eftersom jag fick bekräftat ägglossning med blodprov. Men icke :(. Nu tar vi uppehåll från allt en månad och inväntar återbesök hos gyn 2/2.

Åh nej va tråkigt!! :( förstår att det känns extra tungt när du haft förhoppningar då du haft äl.

Tar ni uppehåll från att försöka eller uppehåll från pergotime?
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-01-06 21:59:07 följande:
    Uppehåll från pergotime. Men eftersom jag inte verkar ha ägglossning utan pergo blir det ju typ uppehåll från försök också...
    Fast jag har läst att effekten av pergotime kan hänga kvar till månaden efter (kan inte svära på att det stämmer dock). Det är ju värt att försöka i alla fal.
  • roadstories
    Dakine skrev 2015-01-07 00:09:14 följande:

Ni som har PCO/PCOS...

Jag har inte haft mens sen 30/10-4/11 då den kom ordentligt, och som en vanlig mens. Blödde rikligt, kraftig mensvärk och ömma bröst. (som jag brukar vid mens). Hade även då äl den 16/10. 

I december fick jag en liten blödning (som jag skulle kalla mer för en mellanblödning) då det var väldigt lite klart rött blod och mer blodblandade flytningar. Varade mellan 17-21/11. Ingen mensvärk. 

Nu idag den 7/1 får jag återigen blodblandade flytningar... Lite öm vid äggstockarna, men inte märkbart. Vad är det här!? Brukar ni ha så här? 

Jag brukar inte ha mellanblödningar.... :/ Är så orolig att det ska vara något annat fel som livmodelhalscancer eller liknande :S 

Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen eller gyn och höra vad de säger. Jag kan också få mellanblödningar de perioder jag har långt mellan mens, men det kan ändå vara skönt att bli undersökt om du oroar dig!
  • roadstories
    Dakine skrev 2015-01-07 14:11:35 följande:

Det var inte så länge sedan jag var på UL... så tror inte det finns något de kan se bara "sådär". Sen gjorde jag cellprov innan jul, men har inte fått tillbaka något provsvar ännu..

Du kan ju alltid ringa gyn o be om provsvaren och säga att du haft blödningar som oroar dig. Det är säkert inget konstigt, men det kan som sagt vara skönt att få det svart på vitt.
  • roadstories
    Dakine skrev 2015-01-07 21:30:40 följande:
    Cellproven går inte via landstinget i staden där jag bor, utan i en närliggande stad. Vet inte om de kan ge ut provsvaren via telefon..
    Jaha okej. Men jag tror som sagt inte att det är något konstigt!
  • roadstories
    thea1983 skrev 2015-01-13 07:53:06 följande:

Hejsan!

Jag hoppade in en annan tråd häromdan, men känner inte att jag passade in där, dom verkade redan va en stark grupp, så jag hoppas ni har plats för mej :)

Jag e snart 32 o min sambo 36. Har aktivt försökt sen juli o prickat in varenda ÄL. Jag har använt plåster och sen nuvaring som preventinmedel, men slutade i typ mars 2014 pga ständiga mellanblödningar..

Måste man ha försökt i ett år innan man kan söka hjälp?? jag känner lite att tiden springer ifrån oss :(

Min mens e pålitlig, men vid 4 tillfälle år 2011 så sprack cystor i samband me mens, fruktansvärd smärta. fick tid till gyn dan efter o då gjorde hon ett VUL men såg mest en massa vätska. E detta PCO?

Jag undrar så mycke o känner mej så grön... :S

Hej och välkommen! :)

Jag går privat och tycker det är super! Läkaren är inte lika stressad som de är på landstinget och det går snabbare med utredningen och att få hjälp.
  • roadstories

Var hos läkaren idag och gjorde ett ultraljud för att se om jag fått någon effekt av pergotime. Tyvärr hade jag inga mogna ägg än så det känns väldigt tråkigt. Men jag hade däremot "lovande sekret" så jag ska tillbaka på fredag för ett nytt vul. Har dock inte så höga förhoppningar.

• roadstories
    Dakine skrev 2015-01-13 13:47:20 följande:

Vad jobbigt! Kanske det var lite tidigt? Så spännande att se om något händer på några dagar :) 

Det kommr gå bra! Är det första kuren?

Ja, jag funderar också på om det är lite tidigt. Yes, det är första kuren så det kan ju hända att jag får höja dosen. :)
  • roadstories
    thea1983 skrev 2015-01-13 15:12:21 följande:

mmm, jag tror nog att d blir landstinget.. googlade lite o fick upp en klinik i malmö om tog 3500 för fertilitetsutredning..

haha! jag har hört andra som har gjort så ;)

Finns det några regler om att man måste ha bott ihopa ett visst tag o så?

Jag tror inte man måste ha bott ihop en viss tid för själva fertilitetsutredningen, däremot om man ska gå vidare med ivf så måste man ha bott ihop 1 år tror jag.

Min läkare har ett avtal med landstinget så jag betalar samma avgift som jag skulle ha gjort om jag gick till fertilitetsmottagningen där. Kolla upp om du hittar någon sån där du bor :)
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015