Fridaa87 skrev 2014-12-13 20:34:57 följande:
Åh tack snälla för massor av tips!! Är rädd för alla frön pga nötter pollen och korsallergi :-/
Där jag bor finns ingen allergihylla bland godiset. Men var in på chokladshopen.se och beställde choklad 1888 och som blev skickat igår. Ska tydligen bara bara vara kakaosmör, kakaomassa och så. har du smakat den?
"Allergigodiset" brukar stå i samma hylla som glutenfritt osv, så det kolla där om du har en sån hylla i butiken.
Frön är inte samma sak som nötter, precis som jordnötter och mandel inte är samma sak som nötter. Jag är allergisk mot nötter (hassel- val- para- cashew- osv), men äter utan betänksamhet både mandel, jordnötter och diverse frön som solrosfrön, sesamfrön, chiafrön. Hellst rostade eller lagade på något annat, olagade kan jag känna av lite. Jag äter även saker med "spår av nötter", fast jag inte borde. Jag märker om det är kontaminerat, och slutar då äta. Det funkar för mig, men visst ska man vara försiktig.
Jag ÄLSKAR 1888-chokladen, det är den enda i princip på svenska marknaden med kakaobönor från Venezuela, och choklad från Venezuela är den godaste i mitt tycke.