• Fridaa87

allergiker och mat! tips tack!

Hej!

Fick igår reda på att jag är allergisk mot nötter, havre, vete, råg, hund och katt.

Det jag nu undrar är vad tusan man ska äta när man inte kan äta pasta, sädesslag vilket innebär inget bröd heller. Allt godis innehåller vete eller glukossirap gjort på vete, eller så är det nötter/ spår av nötter. I bröd är det sädesslag i typ allt?!

Vill ha lite tips på mat / frukost utan sädesslag och nötter!

• Svar på tråden allergiker och mat! tips tack!
  • isabellab

Det finns jättebra pasta som är gjord på ris, även majs men jag föredrar ris.

Det finns även knäckebröd gjort på ris/majs.

Kolla i allergihyllan för flingor, men se upp med tex vissa cornflakes som innehåller maltodextrin som ofta utvinns ur vete. (Finns även i julmust, kan vara bra att veta i dessa tider!)

Jag brukar göra egen müsli med risflingor, russin, rostade solrosfrön, och fibrex. Fibrex är sockerbetsfibrer som ser ut lite som havre (smakar inte sött) och är gott och nyttigt.

Du kan även göra eget bröd med ris-potatismjöl, fibrex osv. Ofta är det lättare att göra som tekakor. En jättebra produkt att tillsätta är fuberhusk, det funkar som gluten och gör degen luftig och att den håller samman. Den görs av psylliumfrön och brukar finnas i de flesta mataffärer med en allergihylla.

I allergihyllan finns också choklad och annat godis som funkar bra!

Småkakor tex pepparkakor tycker jag går utmärkt att baka med potatismjöl, men jag gör dem skurna. Smakar toppen!

Det finns massa tips och recept på allergimat.com.

• Fridaa87

Åh tack snälla för massor av tips!! Är rädd för alla frön pga nötter pollen och korsallergi :-/

Där jag bor finns ingen allergihylla bland godiset. Men var in på chokladshopen.se och beställde choklad 1888 och som blev skickat igår. Ska tydligen bara bara vara kakaosmör, kakaomassa och så. har du smakat den?

• isabellab

Den har jag inte testat!

Ofta lägger de godis/choklad tillsammans med de andra allergi-matvarorna, alltså inte bland det vanliga godiset så titta där.

För mig funkar rostade frön, inte de färska få kliar det i halsen. Kan vara värt att testa!

Annars kan du ju lägga i annat som du känner dig bekväm med. Torkad frukt, cocos osv.

Kung Markatta har mycket bra produkter och godis också så kika där!

Fridaa87 skrev 2014-12-13 20:34:57 följande:

Åh tack snälla för massor av tips!! Är rädd för alla frön pga nötter pollen och korsallergi :-/

Där jag bor finns ingen allergihylla bland godiset. Men var in på chokladshopen.se och beställde choklad 1888 och som blev skickat igår. Ska tydligen bara bara vara kakaosmör, kakaomassa och så. har du smakat den?

• Aniiee
    Fridaa87 skrev 2014-12-13 20:34:57 följande:

"Allergigodiset" brukar stå i samma hylla som glutenfritt osv, så det kolla där om du har en sån hylla i butiken.

Frön är inte samma sak som nötter, precis som jordnötter och mandel inte är samma sak som nötter. Jag är allergisk mot nötter (hassel- val- para- cashew- osv), men äter utan betänksamhet både mandel, jordnötter och diverse frön som solrosfrön, sesamfrön, chiafrön. Hellst rostade eller lagade på något annat, olagade kan jag känna av lite. Jag äter även saker med "spår av nötter", fast jag inte borde. Jag märker om det är kontaminerat, och slutar då äta. Det funkar för mig, men visst ska man vara försiktig. 

Jag ÄLSKAR 1888-chokladen, det är den enda i princip på svenska marknaden med kakaobönor från Venezuela, och choklad från Venezuela är den godaste i mitt tycke.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Fridaa87

Åh så den är god alltså? Vilken av sorterna har du provat? Visst är det så att den lämpar sig för allergiker? Skrev till Malmö chokladfabrik s kundservice och fråga och han svarade tillbaka att nötter, ägg, soja och vete aldrig ens funnits i deras fabrik.

• Fridaa87

Ska absolut kolla mer noga i glutenfritt - hyllan, hittills har jag inte hittat mycke alls faktiskt. Ska kolla fler affärer tror jag.

Tack alla för att ni svarar med tips osv! Skriv gärna fler tips på mat och godis som är helt fritt från nötter och havre/ vete /råg!

• Aniiee
    Fridaa87 skrev 2014-12-13 22:32:30 följande:

Åh så den är god alltså? Vilken av sorterna har du provat? Visst är det så att den lämpar sig för allergiker? Skrev till Malmö chokladfabrik s kundservice och fråga och han svarade tillbaka att nötter, ägg, soja och vete aldrig ens funnits i deras fabrik.

Jag har aldrig haft problem med chokladen, i alla fall! Inte heller min bror som är glutenallergiker. Jag har nog ätit alla utom de med lakrits, då jag inte tycker om lakrits. Alla funkar bra och alla är goda.

När det gäller mat så tycker jag att du ska vara lite modig. Titta på mat från andra kulturer. Jag äter mycket japansk, eftersom jag vuxit upp där. Bortsett från sobanudlar så är det väldigt ont om gluten. Nu äter ju JAG vete och sånt, personligen, men jag tar ofta till japanskt när jag har allergiker på middag. Se dig om i matvärlden. Det är både spännande och lärorikt.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Alexi

Men reagerar du på "kan innehålla spår av nötter"? För jag är jätteallergisk mot nötter men äter alla produkter som inte har nötter i själva ingredienslistan, att det kan innehålla spår av bryr jag mig inte om. Det är ju bara en säkerhetsmärkning för att det tillverkas i samma fabrik.

Och jag tycker inte att det är svårt att hitta produkter utan nötter/mandel/kokos/soja som jag är allergisk emot, finns massor.

• Fridaa87

Jag är ju sån som inte är modig när det gäller mat KAN man reagera på en sak via en allergi ja då äter jag det inte. . Men är det någon som vet hur det är med ris när man inte tål havre/ vete/ råg?

• Tocopherol

Glukossirap ska inte vara något problem. Man är allergisk mot protein, och glukossirap är så raffinerat att det inte finns något protein kvar (eller i alla fall inte tillräckligt för att reagera på). Får jag fråga var du gjorde allergitest och vad för symptom du får?

Svar på tråden allergiker och mat! tips tack!