• Fridaa87

allergiker och mat! tips tack!

Hej!

Fick igår reda på att jag är allergisk mot nötter, havre, vete, råg, hund och katt.

Det jag nu undrar är vad tusan man ska äta när man inte kan äta pasta, sädesslag vilket innebär inget bröd heller. Allt godis innehåller vete eller glukossirap gjort på vete, eller så är det nötter/ spår av nötter. I bröd är det sädesslag i typ allt?!

Vill ha lite tips på mat / frukost utan sädesslag och nötter!

• Svar på tråden allergiker och mat! tips tack!
  • Fridaa87

Åh tack snälla för massor av tips!! Är rädd för alla frön pga nötter pollen och korsallergi :-/

Där jag bor finns ingen allergihylla bland godiset. Men var in på chokladshopen.se och beställde choklad 1888 och som blev skickat igår. Ska tydligen bara bara vara kakaosmör, kakaomassa och så. har du smakat den?

• Fridaa87

Åh så den är god alltså? Vilken av sorterna har du provat? Visst är det så att den lämpar sig för allergiker? Skrev till Malmö chokladfabrik s kundservice och fråga och han svarade tillbaka att nötter, ägg, soja och vete aldrig ens funnits i deras fabrik.

• Fridaa87

Ska absolut kolla mer noga i glutenfritt - hyllan, hittills har jag inte hittat mycke alls faktiskt. Ska kolla fler affärer tror jag.

Tack alla för att ni svarar med tips osv! Skriv gärna fler tips på mat och godis som är helt fritt från nötter och havre/ vete /råg!

• Fridaa87

Jag är ju sån som inte är modig när det gäller mat KAN man reagera på en sak via en allergi ja då äter jag det inte. . Men är det någon som vet hur det är med ris när man inte tål havre/ vete/ råg?

• Fridaa87

Ok, jag bor i Ludvika och ringde vårdcentralen och sa att jag vill göra allergitest pga ständig klåda i munnen och vansinnigt atopiskt eksem . Fick svar en vecka senare att det visar kraftig allergi mot hund och katt, allergi mot nötter och havre och precis på gränsen för allergi mot råg och vete. Hon sa att jag har så kraftig allergi att jag ska få remiss till allergimottagningen i Falun. Så ännu vet jag ju inte riktigt vad jag ska äta osv. Därför jag ber om lite tips här så länge.

• Fridaa87

Ok, tack snälla ni för alla svar! Jag vill gärna äta mer fett så det bryr jag inte i om det är mycket av! Jag rasar lätt i vikt så vill gärna ha fett! Tog bort godis och vete i 2 veckor och tappade 4kg direkt :-/

• Fridaa87
    Lena skrev 2015-01-10 09:16:58 följande:

Javisst kan man vara allergisk mot flera av dem men man kan lika gärna inte vara det.

Jag har gjort allergitest som visade allergi mot nötter, vet ännu ej vilka nötter, har fått göra ett till test på specifikt hasselnöt och jordnöt som jag inte fått svar på ännu... Därav mitt inlägg om "Nötfritt" av säkerhetsskäl
  • Fridaa87
    maddisz skrev 2015-01-10 11:39:54 följande:

Finns flera grupper på facebook man kan gå med i, sök på celiaki mm så lär det dyka upp. Där finns råd och tips.

Har ej facebook och vill inte ha... här där jag bor finns det ingen direkt allergihylla... bara lite glutenfritt... resten är fortfarande vete, havre och nötter osv... i "allergihyllan" alltså :(
  • Fridaa87

Har någon ett bra recept på bröd man kan göra som inte innehåller spannmål, eller nötter/frön osv...?

gärna med tex enbart

vatten
    grädde
    potatis/potatismos/potatismjöl
    salt
    jäsmedel ev
    ost?

Kan man baka bröd på detta? Provade steka typ tunnbröd i panna med potatismos och potatismjöl och salt, blev ganska gott, lite som pannkaka men ändå som gele inuti.... vill gärna ha ett specifikt recept med mått osv så det blir gott!

• Fridaa87
    maddisz skrev 2015-01-10 11:39:54 följande:

Finns flera grupper på facebook man kan gå med i, sök på celiaki mm så lär det dyka upp. Där finns råd och tips.

Aah ok! 
  • Fridaa87
    Fridaa87 skrev 2015-01-14 15:40:33 följande:
    Aah ok! 
    åh svarade på fel.... ursäkta
  • Fridaa87
    Mandel skrev 2015-01-10 11:21:16 följande:

Såg pasta gjord av bönor igår på Willys. Samma hylla som den vanliga pastan.

aaah ok :)
Svar på tråden allergiker och mat! tips tack!