Latmasken vägrar hjälpa trots att jag har ont!
Jag är arg och behöver gnälla.
Min sambo lämnar och hämtar mycket sällan dottern i skolan. Det är 1,5 km till skolan, hon cyklar dit och jag går bredvid.
Om jag någon gång ber sambon att lämna eller hämta blir han mycket besvärad och irriterad och slingrar sig så gott han kan, så jag brukar undvika det, även om jag t ex är sjuk, men ibland frågar jag ändå. För några månader sedan vaknade jag med elak magkatarr och bad honom ta lämningen så att jag kunde ligga kvar en stund och försöka vänta ut anfallet. Han vägrade - det slutade med att jag gick nästan dubbelvikt hela vägen, och spydde av smärta i skolans toalett innan jag gick hem igen.
Igår hade jag ont i knät pga överansträngning, och bad honom hämta för att jag skulle få vila och förhoppningsvis läka ut inflammationen innan den blev värre. Han gick med på det, men under mycket gnäll och knorr, och kom hem skitsur för att jag "tvingat" honom att göra det. Jag städade under tiden, vilket också gjorde ont men jag var glad att jag inte gått i alla fall.
Jag gick och lade mig med bandage på knät, och hade svårt att somna för att alla sätt att ligga kändes obehagliga. När jag vaknade kände jag mig som en gammal ledbruten gumma. Jag berättade att smärtan inte gått över under natten, och att jag skulle uppskatta om han kunde lämna så att jag fick vila några timmar till. Han svor och gnällde och tyckte att jag gott kunde ha sagt det igår, så att han kunde planera. Han har, efter att inte ha pluggat alls på många veckor, nämligen bestämt att han ska plugga 6-10 varje förmiddag, för att utnyttja sina mest fokuserade timmar. Det slutade med att jag gick, trots att varje steg gjorde ont.
Nu sitter jag här med ett värkande knä, som antagligen kommer att göra ont i flera veckor eftersom det inte får återhämta sig. Och jag är arg, och kommer antagligen att vara det så länge hans beteende leder till att jag har ont. Fy fan.
(Jag kan inte riktigt vägra för att tvinga honom att "hjälpa till", eftersom det skulle gå ut över dottern på ett sätt som inte vore ok.)