• Anonym (Arg och sårad)

Latmasken vägrar hjälpa trots att jag har ont!

Jag är arg och behöver gnälla.

Min sambo lämnar och hämtar mycket sällan dottern i skolan. Det är 1,5 km till skolan, hon cyklar dit och jag går bredvid.

Om jag någon gång ber sambon att lämna eller hämta blir han mycket besvärad och irriterad och slingrar sig så gott han kan, så jag brukar undvika det, även om jag t ex är sjuk, men ibland frågar jag ändå. För några månader sedan vaknade jag med elak magkatarr och bad honom ta lämningen så att jag kunde ligga kvar en stund och försöka vänta ut anfallet. Han vägrade - det slutade med att jag gick nästan dubbelvikt hela vägen, och spydde av smärta i skolans toalett innan jag gick hem igen.

Igår hade jag ont i knät pga överansträngning, och bad honom hämta för att jag skulle få vila och förhoppningsvis läka ut inflammationen innan den blev värre. Han gick med på det, men under mycket gnäll och knorr, och kom hem skitsur för att jag "tvingat" honom att göra det. Jag städade under tiden, vilket också gjorde ont men jag var glad att jag inte gått i alla fall.

Jag gick och lade mig med bandage på knät, och hade svårt att somna för att alla sätt att ligga kändes obehagliga. När jag vaknade kände jag mig som en gammal ledbruten gumma. Jag berättade att smärtan inte gått över under natten, och att jag skulle uppskatta om han kunde lämna så att jag fick vila några timmar till. Han svor och gnällde och tyckte att jag gott kunde ha sagt det igår, så att han kunde planera. Han har, efter att inte ha pluggat alls på många veckor, nämligen bestämt att han ska plugga 6-10 varje förmiddag, för att utnyttja sina mest fokuserade timmar. Det slutade med att jag gick, trots att varje steg gjorde ont.

Nu sitter jag här med ett värkande knä, som antagligen kommer att göra ont i flera veckor eftersom det inte får återhämta sig. Och jag är arg, och kommer antagligen att vara det så länge hans beteende leder till att jag har ont. Fy fan.

(Jag kan inte riktigt vägra för att tvinga honom att "hjälpa till", eftersom det skulle gå ut över dottern på ett sätt som inte vore ok.)

• Svar på tråden Latmasken vägrar hjälpa trots att jag har ont!
  • Monkii
    Anonym (??) skrev 2014-12-12 14:38:32 följande:

Så han menar att om ni delar på det 50/50 så kanske du börjar kväva att han ska göra allt, därför så ska du göra allt istället?

Logiken i det är?

Så tänkte jag oxå och man undrar ju hur diskussionen gick när han la fram den briljanta iden.
  • Tow2Mater

Har du någon annan som kan lämna/hämta? Om inte, får du hitta någon ni (inte du, utan ni gemensamt) kan betala for att hämta och lämna! Kanske den utgiften kan få honom att inse hur ont du har och att du faktist måste få vila ibland for att kunna läka.

Sätt barnet i en taxi till skolan nästa gång.

• Anonym (Lina)

Ja, om du inte tänker lämna honom så får du väl stå ut med hans "dåliga sidor". För om du tillåter honom att bära sig åt på det viset har han ju ingen som helst anledning att ändra på sig.

• Batmamba

Det låter ju som om han behandlar dig som man uppfostrar en hund!!

• Anonym (...)
    Batmamba skrev 2014-12-12 20:48:02 följande:
    Det låter ju som om han behandlar dig som man uppfostrar en hund!!

Om man vill att djurskyddet tar hunden ifrån en...
  • Anonym (Tryffe)
    Vokalissan skrev 2014-12-12 12:13:18 följande:

Vilken stjärt! Är det bara din dotter?

Lol, love It! Stjärt.
  • Madraykin

TS - hur ser uppdelningen av sysslorna kring hem och barn ut i övrigt, och vad baseras den på? Är ni bägge nöjda med den uppdelningen?

• VIDE MI
    Anonym (Arg och sårad) skrev 2014-12-12 12:23:21 följande:

Ja.

Hans studier är krävande och när han faktiskt tar dem på allvar tar de upp mycket mer än en normal heltid, och han ägnar mer aktiv tid åt dottern när hon är hemma än vad jag gör. De har en mycket bra relation, det är inte så att han skiter i henne.

Han påstår att om han avlastar mig för att jag mår dåligt eller har ont, så kommer jag att börja begära det även för småsaker, och till slut kommer jag att be honom lämna varje dag för att jag är trött och vill ligga kvar i sängen. Därför, tycker han, måste han vara hård och säga ifrån så att jag fortsätter att ta min del av ansvaret. Bullshit, tycker jag, men men... Jag gillar promenaderna, gillar att gå där och prata med dottern, uppskattar motionen och har normalt sett inget emot att han är lat och hittar på ursäkter för att slippa röra på sig utanför gymmet, men när det blir så här blir jag arg, arg, arg. Han sitter med sina böcker nu och låtsas som ingenting, medan jag haltar runt och pysslar eller sitter vid datorn och försöker få något vettigt gjort, och bävar för hämtningen/grälet som kommer att följa om jag ber honom hämta. Men nej, jag tänker inte dumpa honom efter ett decennium tillsammans för att har dåliga sidor, för det har alla.

Han låter extremt bortskämd! Då tycker jag du ska köra med samma sak tillbaka. Dela på städ och lämna varannan gång och blir han sjuk så ska du säga exakt samma ord till dej ( om att skämma bort), läs upp det från en lapp om du så måste för att memorera det. Sedan kan du ta upp diskussionen efter några tim om det kändes bra att höra för honom och om han tror att det känns annorlunda för dej? Kanske ska man inte betee sig som ett asshole om någon i familjen behöver hjälp.
Svar på tråden Latmasken vägrar hjälpa trots att jag har ont!