Inlägg från: Försommar |Visa alla inlägg
  • Försommar

Min mamma har fått cancer

Jag beklagar så era förluster! Tårarna bara strömmar när jag läser era ord. Krama era barn och ta hand om er så bra ni bara kan. Jag tror att vi alla måste hantera vår sorg olika, vissa jobba mer och andra inte alls. Vissa måste bara få vara på gymmet medans det är en helt absurb tanke för någon annan. Klyschigt nog får man kanske försöka ta dagen som den kommer. Våga känna efter och göra vad man orkar och förmår i den stund man befinner sig.

Jag är glad att ni hann träffa era mödrar igen innan de lämnade den här jorden.

Stor kram

• Försommar
    Anonym (Li) skrev 2015-01-19 01:39:54 följande:

Följer.

Fick i början av december besked på att min mamma har bukspottskörtelcancer med metastaser i lunga o lever.

Är småbarnsförälder och jobbar heltid, skift. Kan inte sova och slits mellan min egen familj och min mamma. Räcker inte till... Försöker förtränga allt hemskt, men vet att jag kommer krascha totalt när hennes tid är kommen.

Usch det är verkligen en tuff situation. Mitt råd är att ta kontakt med sjukvården och få sömntabletter iallafall, för att få mer ork till barnen och dig själv. Det har varit min räddning, nu sover jag iallafall bra.

Känner igen att man slits mellan. Just nu är min ettåring febrig. Hemskt frustrerande då jag egentligen skulle fått anhörigpenning och varit hos mamma. Nu kan vi inte ses alls pga smittorisken.

Ta hand om dig!
  • Försommar
    Anonym (Li) skrev 2015-01-20 20:34:11 följande:

Fick ni förresten några röntgenresultat?

Vad tråkigt att hon behövde åka in akut. Jag känner tyvärr inte till något om vätska i buken men hoppas att det uppstått av någon annan anledning.

Härligt med bebisplaner, det låter skönt att fylla livet med något så positivt med!

Vi har inte hört något från röntgen än. Håller på att bli tokig på att de tycks så underbemannade. Nu har vi väntat en vecka på att någon ska kunna titta på plåtarna. De sa max två dagar. Det sista jag hörde var att de kanske skickats postvägen mellan sjukhusen och då kanske försvunnit/ fördröjts.

Hoppas att din mamma snart är hemma igen!
  • Försommar
    Mrs Okänd skrev 2015-01-23 10:40:17 följande:

Min pappa och min bror dog den 23/24 så hon vet ju hur vi haft det hela uppväxten med julafton.

Beklagar verkligen alla som du förlorat allt för tidigt! Hur gammal var du när din pappa gick bort?
    Charlotte73 skrev 2015-01-22 20:06:13 följande:

Idag fick min mamma svar på vart cancern sitter. Den sitter utan på tarmarna o utanpå gallväggarna.. Typ utsprid, lite ovanligt tydigen. Hoppas på svar nästa v om vad som ska hända..

Då får vi verkligen hoppas och tro att det finns effektiva behandlingar mot den typen av cancer. Har du jobbat nu?
  • Försommar
    Charlotte73 skrev 2015-01-23 21:11:50 följande:

Ja, jag jobbar nu.. växlar mellan hopp o uppgivenhet.. Har bra jobbarkompissar, är ok att bryta ihop där.

Skönt att de är bra. Samma för mig, håller ihop när klienter är där, men bröt ihop så fort det bara var jag och kollegorna i början. Hade panik inför julen då jag inte skulle få jobba, men det gick det med.
  • Försommar
    Anonym (D) skrev 2015-01-24 10:17:26 följande:

Ännu en nära släkting har gått bort i cancer tyvärr. Så nästa vecka är det dags för ännu en begravning, i samma kyrka till råga på allt. Det kommer bli jäkligt tuff. Och sen är det urnsättning för mamma några veckor senare. Den här vintern är verkligen förjävlig. :( 

Beklagar!
  • Försommar
    Anonym (Li) skrev 2015-01-20 20:27:37 följande:

Ikväll har mamma åkt akut in till sjukhuset eftersom hon fått så mycket vätska i buken. Har hört att det är ett av de symtom som kan dyka upp när slutet är nära...?

Hur går det för er? Är din mamma bättre nu och får du sova något?

Kram
  • Försommar
    Charlotte73 skrev 2015-01-27 22:42:43 följande:

Jag åker ner nästa månad o hälsar på, lördag till tirsdag. Tar dottern med mig, o tar tåget, då kan man bryta ihop utan att vara till fara för andra:/

Låter bra med tåget. Vet du något om hur prognosen och behandlingen ser ut än?
  • Försommar
    Mrs Okänd skrev 2015-01-28 07:17:35 följande:

Ja, det är riktigt dåligt att de inte vill ha den kontakten nu. Vi har lite samma problem med min mans släkt. De vet att min mamma betydde mycket för honom men de beklagar inte ens sorgen eftersom de var avundsjuka på deras kontakt. Vi har vänner som brydde sig mer, de skänkte till och med pengar till Cancerfonden, släktingarna skickade inte ens ett kort eller sms fast min man berättade.

Tråkigt att de agerar så! Hur tror du att er relation kommer att se ut nu?
  • Försommar
    Mrs Okänd skrev 2015-02-02 15:05:57 följande:

Vet inte...det blir ju inte bättre i alla fall.

Nej, det är ju klart. Sjukdomen för med sig så jäkliga mycket skit. I mitt fall har jag verkligen blivit besviken på vissa vänner som inte stöttat alls under sjukdomstiden, medans jag blivit glatt överraskad av ett par människor som ställt upp mycket mer än jag trott. Det här får än att se alla relationer i ett nytt ljus.
  • Försommar
    Anonym (Li) skrev 2015-02-16 09:08:45 följande:

Ja, jag var hos henne väldigt mycket från det att vi fick diagnosen.. och den sista veckan var jag hos henne varje dag. Vi fick ett fint avslut och det har hjälpt mig mycket nu efteråt.

Saknaden är dock enorm. Mamma var min absolut bästa vän.

Begravningen var i tisdags, och den var också fin. Jag grät mycket.. och dagen efter kände jag mig lite lättad på något vis... 

Känner med er alla som varit/är i samma situation <3

Stor kram till dig! Förstår att du måste sakna henne oerhört mycket. Hoppas att din familj ger dig mycket kärlek och energi i denna svåra tid. ????
  • Försommar
    Försommar skrev 2015-02-16 10:32:42 följande:

Stor kram till dig! Förstår att du måste sakna henne oerhört mycket. Hoppas att din familj ger dig mycket kärlek och energi i denna svåra tid. ????

Oj, det skulle inte bli massor av frågetecken där!
  • Försommar

[quote=75113823][quote-nick]Charlotte73 skrev 2015-04-05 12:02:25 följande:[/quote-nick]Min mamma har fått sin 3:a behandling, hon säger att hon mår bättre nu, än innan hon började behandling. 21. april ska hon scannas, för att se om d har nån effekt.

Vad bra att hon mår bättre. Är det cellgiftsbehandling hon får? Min mamma har avslutat sIn sjätte cellgiftskur nu. Väntar också på röntgen och möte med en överläkare på avdelningen efter det.

Mamma känns lite piggare, men har ingen kraft i händerna alls, tydligen en vanlig biverkning.

• Försommar

Hej,

Hur går det för er alla?

Kram

Lilje skrev 2015-04-05 13:57:35 följande:

Vi började tömma mammas hus nu i påsk, höll på 8-9 timmar i fyra dagar. Vi är inte klara än, men börjar se slutet. Det var otroligt mycket grejer där. Det kändes ok när vi höll på, men efter fjerde dagen klarade varken jag eller min bror mer, så vi fortsätter 1maj-helgen. Nu är jag hemma igen, men det känns tungt. Som at vi städar ut henne ur vårt liv.

Jag hittade dock en medaljong från när hon och pappa var nyförlovade, den bär jag nu. Och kommer fortsätta göra det så länge det behövs. Hon var så vacker där.

Verkligen vacker!

Jag köpte änglar från cancerfonden åt mig och mamma när hon insjuknade. Bär den varje dag och tänker fortsätta med de så länge det behövs med. Den har dock blivit missfärgad nu, men får hänga med ändå.
Svar på tråden Min mamma har fått cancer