• winnethepooh

Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?

Ja, som titeln lyder: tror ni vi klarar vi oss utan dubbelvagn till en 18-mânaders och en nyfödd? Det vill säga fram till att den minsta kan sitta och vi skaffar oss en dubbelsittvagn.

Motivera gärna ditt svar och dela med dig av dina upplevelser och erfarenheter kring detta tema, oavsett om du svarat ja eller nej.

Jag har tittat som en galning pâ alla möjliga dubbelvagnar som existerar och de verkar antingen alldeles för små för min äldsta, eller sâ inte praktiska för att delarna inte är individuellt vändbara, eller sâ alldeles för breda och otympliga.
    När jag tänker pâ att vara utan dubbelvagn känns det som att det vore sâ himla skönt att bara använda en sittvagn och ha den minsta i bärsjal under de första 6 månaderna, men det som oroar mig är att jag dâ i stort sett aldrig skulle vara riktigt disponibel för det äldsta barnet, till exempel pâ lekplatsen. Jag skulle ju inte kunna typ göra vad som helst med honom i sandlândan och inte heller bära runt pâ honom dâ och dâ eller lâta honom sitta i mitt knä pâ ett smidigt sätt.

Väldigt tacksam för era synpunkter!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?
  • winnethepooh
    Stårschan skrev 2014-12-09 11:17:59 följande:

Vi lät storasyster sitta längst bak i vagnen med lillasyster i famnen när de behövde åka båda två. Det gick alldeles utmärkt och blev varmt och gosigt.

Låter mysigt men är det inte lite riskabelt? Den lilla ovanpå sitter väl de inte fastspänd då?
  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-10 16:22:31 följande:

Det går fint att bära ett äldre barn med bebis i sjal (det äldre barnet tar man på höften och gosar, så blir inte lill*n mosad), eller så lägger man ner bebisen i vagnen under tiden. Tandembar dessutom ofta. Bebis på mage, 1,5-åring på ryggen .

Hm lägga ner en nyfödd i sittdelen? Beror nog på vad man har för vagn då, våran är nog inte så lämpad. Och höftbärande, jag försöker dra ner på det för jag har tendens till ryggbesvär och det "stora" barnet väger runt 14 kg. Men just nu fuskar jag en hel del med det även fast jag är höggravid :) Det låter tufft som du hade det, om än mysigt, åkte du mest bil då för långa sträckor?
  • winnethepooh

Q

tomsfru skrev 2014-12-10 13:37:11 följande:

hmm, jag har en 22 mån hemma o tanken på att inte kunnat bära henne obehindrat (jag menar vart ska du göra av bebisen när 1,5-åringen ramlar eller är trött och gosig vid lek utomus) skulle vara otänkbart, måste jag säga. de är ju fortfarande väldigt små då på många sätt och har dessutom nyss fått ett syskon, vilket kan göra dem lite "extra små".

vi väntar en liten om knappt två mån o kommer skaffa Emmaljungas dubbel viking. dottern fick lätt plats i sittdelen, och den kändes stadig och har vändbara delar men är inte mer än 77 cm bred totalt.

vårt beslut bygger dock mycket på att det kommer vara februari och förmodligen runt 20 minus häruppe där vi bor när bebisen kommer. hade det varit sommar hade vi nog hoppat det.

Har faktiskt beställt exakt den dubbelvagnen men jag trodde den var 79 cm bred?

Vi började fundera på att inställa beställningen för jag tycker det känns sjukt dyrt egentligen, och kanske otympligt med. Även om vi har råd med det så känns det hutlöst att spendera så mycket på en vagn liksom. Men kanske ska vi behålla beställ ingen ändå, känns knepigt annars. Och så blir det ju en dubbel sittvagn sedan också.
  • Flickan och kråkan
    winnethepooh skrev 2014-12-11 11:32:34 följande:
    Hm lägga ner en nyfödd i sittdelen? Beror nog på vad man har för vagn då, våran är nog inte så lämpad. Och höftbärande, jag försöker dra ner på det för jag har tendens till ryggbesvär och det "stora" barnet väger runt 14 kg. Men just nu fuskar jag en hel del med det även fast jag är höggravid :) Det låter tufft som du hade det, om än mysigt, åkte du mest bil då för långa sträckor?
    Nej, vi åkte kommunalt. Jag bar äldsta på höften om han blev ledsen eller så. Det var ju det vi pratade om eller som jag svarade på. Ska man bära två barn längre så får man ju ha ett på mage och ett på ryggen så att man bär ergonomiskt. Vi hade en brio kombi som vi använde till äldsta då tvåan föddes. Gick att fälla fint om det behövdes....vilket det sällan gjorde.

Jag vet inte om det var så tufft. Jag tyckte att det var pest och pina den period jag var tvungen att ha vagn. Opraktiskt åbäke . Men man är givetvis olika och ska välja det som passar en och som man trivs med .

En fördelen med att bära dem och att inte ha vagn har varit att de varit snabba med att lära sig gå själva långt. Kommer ihåg att vi tog en promenad på drygt 5 km när de var precis 3 respektive 4,5 år. Äldsta knatade glatt på hela vägen. Yngsta bar jag på ryggen sista kilometern. 
  • Stårschan
    winnethepooh skrev 2014-12-11 11:27:08 följande:
    Låter mysigt men är det inte lite riskabelt? Den lilla ovanpå sitter väl de inte fastspänd då?
    Varför skulle de behöva vara fastspända? Tvååringen hade passerat klättra-ur-vagnen-stadiet, och bebisen tar sig ingenstans. Sen två barn med overaller på som ligger inbäddade under filt och/eller i åkpåse och/eller överdraget sitter ju där de sitter.

Jag säger inte att det funkar i ALLA situationer, men vi hade aldrig behov av något annat. Sen kan ju också tvååringen gå själv en del sträckor, och man kan ha en bärstol på ryggen för en och vagn för en ibland. En del gånger fick tvååringen rentav åka i varukorgen under vagnen, och det var tydligen fantastiskt roligt!

Tänk över vilka behov du kommer att ha. Tar du långa promenader med vagnen varje dag? Är du beroende av den för att dessutom få hem tunga matkassar? Jag tyckte att det var väldigt skönt att slippa dubbelvagn, eftersom de är stora och otympliga.
  • winnethepooh
    Stårschan skrev 2014-12-11 12:49:34 följande:

Varför skulle de behöva vara fastspända? Tvååringen hade passerat klättra-ur-vagnen-stadiet, och bebisen tar sig ingenstans. Sen två barn med overaller på som ligger inbäddade under filt och/eller i åkpåse och/eller överdraget sitter ju där de sitter.

Jag säger inte att det funkar i ALLA situationer, men vi hade aldrig behov av något annat. Sen kan ju också tvååringen gå själv en del sträckor, och man kan ha en bärstol på ryggen för en och vagn för en ibland. En del gånger fick tvååringen rentav åka i varukorgen under vagnen, och det var tydligen fantastiskt roligt!

Tänk över vilka behov du kommer att ha. Tar du långa promenader med vagnen varje dag? Är du beroende av den för att dessutom få hem tunga matkassar? Jag tyckte att det var väldigt skönt att slippa dubbelvagn, eftersom de är stora och otympliga.

Okej, ja jag förstår. Min äldsta kommer vara 18 månader när bebisen kommer så han kommer nog inte gå så långa sträckor. Men med vagnen brukar vi promenera flera timmar om dagen.

Och sedan har vi nog inte samma slags vagn misstänker jag. Det skulle absolut inte gå i 2 barn i åkpåsen (som bara täcker benen, han har overall på sig för att kunna springa runt och leka ute) plus att åkpåsen inte ens kan fästas riktigt vid vagnen, barnet sitter fast igenom selen och spännet i grenen. Om bebisen inte sitter i bärsjal innanför vinterjacka så får den en mera heltäckande åkpåse i liggvagn tänker jag.
  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-11 11:42:44 följande:

Nej, vi åkte kommunalt. Jag bar äldsta på höften om han blev ledsen eller så. Det var ju det vi pratade om eller som jag svarade på. Ska man bära två barn längre så får man ju ha ett på mage och ett på ryggen så att man bär ergonomiskt. Vi hade en brio kombi som vi använde till äldsta då tvåan föddes. Gick att fälla fint om det behövdes....vilket det sällan gjorde.

Jag vet inte om det var så tufft. Jag tyckte att det var pest och pina den period jag var tvungen att ha vagn. Opraktiskt åbäke . Men man är givetvis olika och ska välja det som passar en och som man trivs med .

En fördelen med att bära dem och att inte ha vagn har varit att de varit snabba med att lära sig gå själva långt. Kommer ihåg att vi tog en promenad på drygt 5 km när de var precis 3 respektive 4,5 år. Äldsta knatade glatt på hela vägen. Yngsta bar jag på ryggen sista kilometern. 

En fråga av nyfikenhet, när du tandembar och ni var ute på promenader och du till exempel skulle sätta dig och amma bebisen på en bänk eller så, vad gjorde du då med det större barnet?
  • Stårschan
    winnethepooh skrev 2014-12-11 13:34:14 följande:
    Okej, ja jag förstår. Min äldsta kommer vara 18 månader när bebisen kommer så han kommer nog inte gå så långa sträckor. Men med vagnen brukar vi promenera flera timmar om dagen.

Och sedan har vi nog inte samma slags vagn misstänker jag. Det skulle absolut inte gå i 2 barn i åkpåsen (som bara täcker benen, han har overall på sig för att kunna springa runt och leka ute) plus att åkpåsen inte ens kan fästas riktigt vid vagnen, barnet sitter fast igenom selen och spännet i grenen. Om bebisen inte sitter i bärsjal innanför vinterjacka så får den en mera heltäckande åkpåse i liggvagn tänker jag.

Inte för att försöka övertyga någon åt något håll, men jag tänkte förklara hur det funkade rent praktiskt (vintertid) om det är någon som är sugen på att testa. Vi körde denna variant både i en Briovagn från 1998 och en Teutonia Mistral från 2003. Liggläge på vagnen. Soffkudde som ryggstöd för det äldre barnet mot suffletten. Åkpåsen låg så att det äldre barnet hade den under rumpan och fick sätta sig och bräsa, och så lade vi i lillasyster framför och drog upp dragkedjan så långt det gick. Skulle man långt och det var kallt blev det extra filt på, och ibland behövde man förstås regnskydd också. Lite trixigt var det förstås ibland när man fick hålla ena barnet under ena armen för att hjälpa det andra barnet upp i vagnen med andra armen, men det gick bra.

Jag blir nästan sugen på att lägga ut en bild på hur söta de var när de satt så, men vill inte outa mina barn.
  • Flickan och kråkan
    winnethepooh skrev 2014-12-11 13:37:03 följande:
    En fråga av nyfikenhet, när du tandembar och ni var ute på promenader och du till exempel skulle sätta dig och amma bebisen på en bänk eller så, vad gjorde du då med det större barnet?
    Satte antingen honom i vagnen om den var med eller så släppte jag helt enkelt ner honom. Var inte utan vagn om jag visste att vi skulle vara på ställen där det var svårt att ha honom "lös" . Man blev snabbt van vid och bra på att amma barn i farten...på armen. Det finns ju dem som ammar i sjal men jag kommer inte riktigt överens med det. 
  • Mellanmjölkens land

Visserligen längre mellan våra men vi använde en city cross till äldsta barnet och bakåtvänd, i liggläge och med åkpåse gick det utmärkt att köra bebis där vid behov. Nu blev det inte så ofta utan nu vid drygt 1 år har "bebisen" fortfarande åkt vagn <10 ggr.

Svar på tråden Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?