Inlägg från: winnethepooh |Visa alla inlägg
  • winnethepooh

Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?

Ja, som titeln lyder: tror ni vi klarar vi oss utan dubbelvagn till en 18-mânaders och en nyfödd? Det vill säga fram till att den minsta kan sitta och vi skaffar oss en dubbelsittvagn.

Motivera gärna ditt svar och dela med dig av dina upplevelser och erfarenheter kring detta tema, oavsett om du svarat ja eller nej.

Jag har tittat som en galning pâ alla möjliga dubbelvagnar som existerar och de verkar antingen alldeles för små för min äldsta, eller sâ inte praktiska för att delarna inte är individuellt vändbara, eller sâ alldeles för breda och otympliga.
    När jag tänker pâ att vara utan dubbelvagn känns det som att det vore sâ himla skönt att bara använda en sittvagn och ha den minsta i bärsjal under de första 6 månaderna, men det som oroar mig är att jag dâ i stort sett aldrig skulle vara riktigt disponibel för det äldsta barnet, till exempel pâ lekplatsen. Jag skulle ju inte kunna typ göra vad som helst med honom i sandlândan och inte heller bära runt pâ honom dâ och dâ eller lâta honom sitta i mitt knä pâ ett smidigt sätt.

Väldigt tacksam för era synpunkter!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?
  • winnethepooh
    äpplejuice skrev 2014-12-08 13:18:28 följande:

Hej där. Ibland kommer det väldigt knepiga situationer. Du klarar det om du vill/måste. Men det är så mkt enklare att bara Fuck this ner i vagnen & dra iväg.

Hm.. Jo det är just sâ jag anar att det skulle kunna bli, en del rätt knepiga situationer... 
  • winnethepooh
    Stårschan skrev 2014-12-09 11:17:59 följande:

Vi lät storasyster sitta längst bak i vagnen med lillasyster i famnen när de behövde åka båda två. Det gick alldeles utmärkt och blev varmt och gosigt.

Låter mysigt men är det inte lite riskabelt? Den lilla ovanpå sitter väl de inte fastspänd då?
  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-10 16:22:31 följande:

Det går fint att bära ett äldre barn med bebis i sjal (det äldre barnet tar man på höften och gosar, så blir inte lill*n mosad), eller så lägger man ner bebisen i vagnen under tiden. Tandembar dessutom ofta. Bebis på mage, 1,5-åring på ryggen .

Hm lägga ner en nyfödd i sittdelen? Beror nog på vad man har för vagn då, våran är nog inte så lämpad. Och höftbärande, jag försöker dra ner på det för jag har tendens till ryggbesvär och det "stora" barnet väger runt 14 kg. Men just nu fuskar jag en hel del med det även fast jag är höggravid :) Det låter tufft som du hade det, om än mysigt, åkte du mest bil då för långa sträckor?
  • winnethepooh

Q

tomsfru skrev 2014-12-10 13:37:11 följande:

hmm, jag har en 22 mån hemma o tanken på att inte kunnat bära henne obehindrat (jag menar vart ska du göra av bebisen när 1,5-åringen ramlar eller är trött och gosig vid lek utomus) skulle vara otänkbart, måste jag säga. de är ju fortfarande väldigt små då på många sätt och har dessutom nyss fått ett syskon, vilket kan göra dem lite "extra små".

vi väntar en liten om knappt två mån o kommer skaffa Emmaljungas dubbel viking. dottern fick lätt plats i sittdelen, och den kändes stadig och har vändbara delar men är inte mer än 77 cm bred totalt.

vårt beslut bygger dock mycket på att det kommer vara februari och förmodligen runt 20 minus häruppe där vi bor när bebisen kommer. hade det varit sommar hade vi nog hoppat det.

Har faktiskt beställt exakt den dubbelvagnen men jag trodde den var 79 cm bred?

Vi började fundera på att inställa beställningen för jag tycker det känns sjukt dyrt egentligen, och kanske otympligt med. Även om vi har råd med det så känns det hutlöst att spendera så mycket på en vagn liksom. Men kanske ska vi behålla beställ ingen ändå, känns knepigt annars. Och så blir det ju en dubbel sittvagn sedan också.
  • winnethepooh
    Stårschan skrev 2014-12-11 12:49:34 följande:

Varför skulle de behöva vara fastspända? Tvååringen hade passerat klättra-ur-vagnen-stadiet, och bebisen tar sig ingenstans. Sen två barn med overaller på som ligger inbäddade under filt och/eller i åkpåse och/eller överdraget sitter ju där de sitter.

Jag säger inte att det funkar i ALLA situationer, men vi hade aldrig behov av något annat. Sen kan ju också tvååringen gå själv en del sträckor, och man kan ha en bärstol på ryggen för en och vagn för en ibland. En del gånger fick tvååringen rentav åka i varukorgen under vagnen, och det var tydligen fantastiskt roligt!

Tänk över vilka behov du kommer att ha. Tar du långa promenader med vagnen varje dag? Är du beroende av den för att dessutom få hem tunga matkassar? Jag tyckte att det var väldigt skönt att slippa dubbelvagn, eftersom de är stora och otympliga.

Okej, ja jag förstår. Min äldsta kommer vara 18 månader när bebisen kommer så han kommer nog inte gå så långa sträckor. Men med vagnen brukar vi promenera flera timmar om dagen.

Och sedan har vi nog inte samma slags vagn misstänker jag. Det skulle absolut inte gå i 2 barn i åkpåsen (som bara täcker benen, han har overall på sig för att kunna springa runt och leka ute) plus att åkpåsen inte ens kan fästas riktigt vid vagnen, barnet sitter fast igenom selen och spännet i grenen. Om bebisen inte sitter i bärsjal innanför vinterjacka så får den en mera heltäckande åkpåse i liggvagn tänker jag.
  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-11 11:42:44 följande:

Nej, vi åkte kommunalt. Jag bar äldsta på höften om han blev ledsen eller så. Det var ju det vi pratade om eller som jag svarade på. Ska man bära två barn längre så får man ju ha ett på mage och ett på ryggen så att man bär ergonomiskt. Vi hade en brio kombi som vi använde till äldsta då tvåan föddes. Gick att fälla fint om det behövdes....vilket det sällan gjorde.

Jag vet inte om det var så tufft. Jag tyckte att det var pest och pina den period jag var tvungen att ha vagn. Opraktiskt åbäke . Men man är givetvis olika och ska välja det som passar en och som man trivs med .

En fördelen med att bära dem och att inte ha vagn har varit att de varit snabba med att lära sig gå själva långt. Kommer ihåg att vi tog en promenad på drygt 5 km när de var precis 3 respektive 4,5 år. Äldsta knatade glatt på hela vägen. Yngsta bar jag på ryggen sista kilometern. 

En fråga av nyfikenhet, när du tandembar och ni var ute på promenader och du till exempel skulle sätta dig och amma bebisen på en bänk eller så, vad gjorde du då med det större barnet?
  • winnethepooh
    Elmiina skrev 2014-12-12 03:41:22 följande:

Jag har 14mån mellan mina och har köpt en mountain buggy duet, den är lika bred som en singelvagn och barnen sitter bredvid varann, den smalaste syskonvagnen på marknaden. I början har man såklart liggdel. Sjukt liten och smidig. Rekommenderar varmt.

Tack! Ja den verkar smidig. Men liggdel kan man inte ha med den väl? Och bara framåtvänd?
  • winnethepooh
    Helenmedh skrev 2014-12-12 10:50:43 följande:

Vi har 21 månader mellan barnen och för oss var det självklart att ha en dubbelvagn. Köpte en Bugaboo donkey. Den är verkligen supersmidig! Man kan ha barnen åt vilket håll man vill, jättelätt att fälla ihop och det bästa av allt är att man kan ha göra om den till singelvagn också när man inte har båda barnen med sig. 

Många har tipsat mig om donkeyn men vi har till slut beställt en Emmaljunga double viking (har funderat på att inställa beställningen) eftersom sittdelen är högre och mitt barn är så långt (redan i höjd med vissa 2- och 3-åringar vid 16 mån).
  • winnethepooh
    Helenmedh skrev 2014-12-12 11:59:06 följande:

Oj, haha ja det var långt! :) Har ingen aning om hur det "ska" vara med längden då mina barn är prematurer och således ganska små.. Äldsta är 79 cm och blir två i mars. Men han får jättebra med plats i buggan iallafall! :)

Aha ja jag vet inte heller hur långt som är "normalt" men han ligger ibland på och ibland lite över övre kurvan. Just nu 16 månader och runt 85-86 cm tror jag (mätte sist för flera månader sedan så kan inte vara säker).
  • winnethepooh
    Elmiina skrev 2014-12-12 11:43:13 följande:

Jo man klickar fast liggdel istället för sittdel. Och när bebisen växt ur liggdelen så får man med en mindre sittdel som är vänd mot en själv som barnet kan sitta i tills den är gammal nog för att sitta i vanliga sittdelen framlänges.

När jag kollar på internetsidor där de säljer den vagnen så ser jag inte någon liggdel eller mindre sittdel till och inte heller föreslaget att lägga till dem. Menar du att de ingår? Eller köper man vagnen som den är med de två sätena som ingår och sedan köper man till två till delar: liggdelen och en mindre sittdel? Är det enkelt och smidigt att ta bort den reguljära sittdelen och sätta på liggdel eller mindre sittdel? Och tror du sittdelarna är bra för längre barn?

Många frågor :)
  • winnethepooh
    AteNah skrev 2014-12-12 15:17:41 följande:

Dubbelviking har ju stora rymliga sittdelar. Tror ryggen är 105 cm lång. (Och har större sittyta än bugaboo donkey) Går ju även bra att köpa till ett viking chassi om ni vill ha enkelvagn längre fram. Finns också många begagnade dubbelviking till riktigt bra priser om ni inte vill lägga en stor summa på nytt. Oftast årsmodell -14 dock. Kommer även en smalare dubbelviking, 73,4 (?) cm, runt vecka 16 nästa år. (tror jag det var.)

Som jag skrev innan så funkar det ju att bära den lilla och ha enkelvagn och låta bebis ligga där i när inte stora barnet använder den. Förutsatt att den har fullt liggläge. Är ju lätt att göra en sittdel ombonad för en bebis dessutom.

Oj runt 73 cm bred, ja det hade ju varit bättre. Men vecka 16 är lite sent för oss..

Jag vet inte om det bara är jag men jag är så nojig för PSD att jag inte skulle våga lägga ner en nyfödd på underlag som inte är speciellt utformat för nyfödda, dvs. lagom hårt/mjukt plus helt platt, osv.
  • winnethepooh
    AteNah skrev 2014-12-12 21:52:51 följande:

En liggdel är ju helt plan dock(!). Många vagnar kommer ju med mjuklift/hårdlift istället för liggdel. En mjuklift påminner väldigt mycket om en åkpåse. Men självklart är det upp till er, och känns det inte helt hundra så är det ju inte mer med det, kommer bara med förslag :)

Men jag tänker lite som så att ska bebis inte ligga där några längre stunder så tror jag det fungerar med annat än mjuk madrass.

Ah jaha du menar mjuklift, javisst dâ borde det ju funka bra. Har aldrig haft det till mitt första barn. Angående vanlig större liggdel (som vi skulle kunnat byta till ibland), vâran enkelbarnvagn har lâst sig med sittdelen pâ sâ vi kan inte längre sätta pâ liggdelen grrr  Demon
  • winnethepooh
    Elmiina skrev 2014-12-12 22:30:29 följande:

Hehe fråga på bara. Du har nog läst om fel vagn. Googla på Mountain buggy duet 2.5 så får du fram den senaste vagnen som har kommit ut på marknaden (den kom ut nu i november). Det är endast den som har klickfästen på liggdelen (de äldre modellerna så måste man bälta fast liggdelen varje gång, verkar himla bökigt). När man inte vill ha liggdelen längre så byter man tyget på liggdelsramen till en så kallad "face to face". Det är en mindre sittdel som är vänd mot en. Och när barnet är stort nog att sitta framåtvänd så sätter man dit den vanliga större sittdelen.

Vagnen har ett enmannagrepp när man fäller ihop vagnen så den fälls ihop platt utav ett knapp tryck

Okej, tack sâ mycket. Har kollat in recensionen, verkar riktigt bra faktiskt. Jag frågar pâ bara dâ, bara tvâ till Skrattande

- Tyget som blir till bakvänd sittdel är liksom en del av liggdelen som man gör om eller kommer det med som en separat del?

- Har du någon aning om hur högt ryggstödet är pâ de reguljära sittdelarna?

Jag lyckades inte hitta den informationen.

Tack!
  • winnethepooh
    Elmiina skrev 2014-12-13 13:30:03 följande:

Man får med två olika tyger och en ram. Sätter man ens tyget på ramen så blir den till en liggdel. Så tar man bort det tyget och sätter ditt det andra då blir den till en liten sittdel (face to face). Man använder alltså samma ram till liggdelen och sittdelen. Sedan är det en helt separat sittdel som man sätter fast sen som är den stora vanliga som är framåtvänd.

Jag vet faktist inte hur lång den är men jag har läst nån rescension om att sittdelarna kan jämföras med bugaboo donkeyns sittdelar.

Âh tack, nu ska jag inte störa dig mer, hittade alla detaljer pâ Syskonhusets hemsida Glad
Svar på tråden Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?