Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?

Absolut! Det går alldeles utmärkt att ha en tvååring och en bebis i samma vanliga vagn. Men det beror givetvis lite på hur du bor och hur du färdas. I Stockholms lokaltrafik skulle jag inte vilja ha barn i vagn alls, men där kanske man behöver dubbelvagn på ett annat sätt.

• Stårschan

Vi lät storasyster sitta längst bak i vagnen med lillasyster i famnen när de behövde åka båda två. Det gick alldeles utmärkt och blev varmt och gosigt.

• Stårschan
    winnethepooh skrev 2014-12-11 11:27:08 följande:
    Låter mysigt men är det inte lite riskabelt? Den lilla ovanpå sitter väl de inte fastspänd då?
    Varför skulle de behöva vara fastspända? Tvååringen hade passerat klättra-ur-vagnen-stadiet, och bebisen tar sig ingenstans. Sen två barn med overaller på som ligger inbäddade under filt och/eller i åkpåse och/eller överdraget sitter ju där de sitter.

Jag säger inte att det funkar i ALLA situationer, men vi hade aldrig behov av något annat. Sen kan ju också tvååringen gå själv en del sträckor, och man kan ha en bärstol på ryggen för en och vagn för en ibland. En del gånger fick tvååringen rentav åka i varukorgen under vagnen, och det var tydligen fantastiskt roligt!

Tänk över vilka behov du kommer att ha. Tar du långa promenader med vagnen varje dag? Är du beroende av den för att dessutom få hem tunga matkassar? Jag tyckte att det var väldigt skönt att slippa dubbelvagn, eftersom de är stora och otympliga.
  • Stårschan
    winnethepooh skrev 2014-12-11 13:34:14 följande:
    Okej, ja jag förstår. Min äldsta kommer vara 18 månader när bebisen kommer så han kommer nog inte gå så långa sträckor. Men med vagnen brukar vi promenera flera timmar om dagen.

Och sedan har vi nog inte samma slags vagn misstänker jag. Det skulle absolut inte gå i 2 barn i åkpåsen (som bara täcker benen, han har overall på sig för att kunna springa runt och leka ute) plus att åkpåsen inte ens kan fästas riktigt vid vagnen, barnet sitter fast igenom selen och spännet i grenen. Om bebisen inte sitter i bärsjal innanför vinterjacka så får den en mera heltäckande åkpåse i liggvagn tänker jag.

Inte för att försöka övertyga någon åt något håll, men jag tänkte förklara hur det funkade rent praktiskt (vintertid) om det är någon som är sugen på att testa. Vi körde denna variant både i en Briovagn från 1998 och en Teutonia Mistral från 2003. Liggläge på vagnen. Soffkudde som ryggstöd för det äldre barnet mot suffletten. Åkpåsen låg så att det äldre barnet hade den under rumpan och fick sätta sig och bräsa, och så lade vi i lillasyster framför och drog upp dragkedjan så långt det gick. Skulle man långt och det var kallt blev det extra filt på, och ibland behövde man förstås regnskydd också. Lite trixigt var det förstås ibland när man fick hålla ena barnet under ena armen för att hjälpa det andra barnet upp i vagnen med andra armen, men det gick bra.

Jag blir nästan sugen på att lägga ut en bild på hur söta de var när de satt så, men vill inte outa mina barn.
Svar på tråden Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?