• FlickanUtanNamn

Jag kan inte komma över mitt livs kärlek - tio år senare!

Hej allihop,

Som rubriken lyder så kan jag inte komma över mitt livs kärlek trots att det nästan gått tio år. Det låter kanske patetiskt men det här har blivit ett stort problem för mig då jag fortfarande tänker på honom dagligen & skulle göra vadsomhelst för att våra vägar skulle korsas igen. Jag mår så jävla dåligt av det här helt enkelt! Jag ska försöka att göra en lång historia kort.

Det hela började 2005 då jag mötte denna underbara människa - vi kan kalla honom för Jonas. Jag hade just flyttat till en ny stad & träffat en tjej som jag blev bra vän med direkt. Jag var ute med denna nyfunna tjejkompis på krogen då hon ringde en kille hon kände. Killen kom & han hade i sin tur med sig en kompis, vilket visade sig vara den här fantastiska skapelsen som skulle förändra mitt liv - Jonas. Hursomhelst så blev vi fyra ett litet skönt gäng som hängde regelbundet under ungefär ett års tid. Den bästa tiden i mitt liv för övrigt. 

Ungefär ett halvår senare så är vi fyra hemma hos Jonas & festar. Plötsligt så tar han tag i min arm & frågar om han får prata enskilt med mig. Vi går in i hans sovrum & sätter oss på sängkanten. Plötsligt så berättar han att han har fått känslor för mig. Jag blir helt ställd & vet inte riktigt vad jag ska svara. Samtidigt som jag är så otroligt kär i den här underbara killen så dras jag med en stark rädsla för att bli sårad. Jag var helt enkelt jävligt trasig under den här tiden efter en hel del svåra svek i mitt liv.

Under bråkdelen av en sekund så hinner jag svara honom: "Sluta". Där & då dör allting & hans svar blir: "Men skit i det då". Sen går han ut ur rummet & jag minns inte mer av den kvällen faktiskt.

Det slutade i alla fall med att han flyttade ifrån stan, dels pga mitt avvisande men huvudsakligen pga ett stort svek ifrån den andra killen som vi umgicks med. Allt gick helt enkelt åt helvete för alla inblandade! Har för övrigt kontakt med den andra killen än idag.

Jag tänkte dock inte mer på allt det här förrän flera år senare eftersom jag sedan länge levt ett självdestruktivt liv helt utan samvete. Det är först det senaste året som jag börjat rannsaka mina handlingar & tagit tag i mig själv.

Nu såhär i efterhand så inser jag att det här var mitt livs stora kärlek som jag sumpade. Jag kan inte tänka på honom utan att gråta. Jag drömmer om honom & den där kvällen spelas upp i mitt huvud om & om igen som någon slags självplågande inre teater. Det låter som en klyscha men jag har verkligen aldrig känt såhär för någon annan trots att det funnits en hel del som varit intresserade genom åren. INGEN kommer i närheten av att få mig att känna det han gjorde. Man sumpar inte killar som honom, han var helt jävla underbar på ALLA sätt. Intelligent, vacker, kreativ, hederlig, tänkande & hade armar som inte är av denna värld. (Jag kan fortsätta i all evighet....)

Jag skickade i alla fall ett brev till honom för ett tag sen där jag förklarade hur jag kände & att jag var ledsen för att jag sårade honom o.s.v. Jag tänkte att det kanske kunde bidra till att jag kan gå vidare men det har snarare förvärrat det.

Vad fan ska jag ta mig till?! Det här håller på att göra mig galen! I synnerhet som jag blivit spådd av fler oberoende men seriösa mediala personer & fått höra att den här mannen är mitt öde & att vi kommer att mötas igen när tiden är rätt..

HJÄLP! :(

• Svar på tråden Jag kan inte komma över mitt livs kärlek - tio år senare!
  • Anonym (Shannon, Dublin)
    PelleX skrev 2014-12-11 19:57:02 följande:

Tänkte jag skulle peppa dig till att ta kontakt, men det man skriver blir ju lätt missuppfattat.

Det gäller väl mig, antar jag? SORRY, tänkte verkligen inte kränka dig på något vis. Bara så att jag resonerar precis tvärtom av egna erfarenheter. Jag hör aldrig av mig till någon när jag har avslutat för gott, däremot kan jag skriva en bok om saker och ting resp. personer, när jag inte har avslutat på riktigt. Tja, alla är vi olika. Tycker också att ts skulle ta upp kontakt.
  • Anna Hady
    FlickanUtanNamn skrev 2014-12-11 22:32:51 följande:

Nej jag försöker inte framstå som rolig & nej, detta är inte ett scenario som jag innerst inne förväntar mig. Jag använde mig av ironi. Om du inte förstår begreppet ironi så är det kanske på tiden att du lär dig vad det betyder. Jag förväntar mig ingenting annat än just ett uteblivet svar då jag är medveten om att han gått vidare i livet & troligtvis inte ens är det minsta intresserad av att höra vad jag har att säga. Men för mig betyder det något att han får veta hur det låg till just för att det känns rättvist. Det är ett sätt att ställa saker & ting till rätta & försöka sona för sina misstag. Om du har en ekonomisk skuld till någon så betalar du den givetvis liksom att om du har en känslomässig skuld till någon så vill du betala DEN.

Egentligen är det inte värt att bemöta det andra du skriver då jag tar det som rena påhoppet men vad jag lever i för värld vet du ingenting om. Jag är mycket väl medveten om att detta är ett stort problem JA men samtidigt så har jag alltså ett liv bortsett från detta. Men du kanske inbillar dig att jag sitter & gungar fram & tillbaka med glasartad blick & tvångsmässigt klistrar upp bilder av honom på väggen hemma?  

Fantasi-värld var något nytt för övrigt. Hade jag levt i denna "fantasi-värld" så hade jag snarare suttit & planerat för hans återkomst & hur vårat liv tillsammans skulle bli. Jag utgår alltså ifrån att få ett AVSLUT så att jag kan GÅ VIDARE med MITT eget liv då saker & ting slutade så tragiskt mellan oss. Det är ganska naturligt att känna sorg över en relation som slutade abrupt & olyckligt.

Har aldrig påstått att han flyttade ENBART pga mig. Att jag avvisade honom underlättade givetvis inte situationen men det fanns många andra orsaker till hans flytt.

Anna Hady skrev 2014-12-11 10:19:08 följande:

Att vara så besatt som dig av någon annan person efter 10 år, kräver behandling. Kram.

Tack för ditt expert-utlåtande Dr.Freud.

Varför reagerar du så starkt, ts? Nej, jag är inte någon expert, men jag har gått psykologprogrammet. Idag är jag samtalsterapeut och även ja har inte enbart genomgått en psykoterapi utan tom hamnat på psyk slutenvård för självmordförsök när mitt barn dog. Ska jag skämmas för detta? Nej, verkligen inte. Tro det eller ej, men ibland hjälper inte ens den bästa utbildningen. Ibland behöver man helt enkelt hjälp. De flesta av oss kan någon gång i sitt liv hamnar i någon tråkigt situation. De flesta av oss kan någon gång i sitt liv får psykiska problem. Du skulle inte tro hur mycket folk hamnar på psyket någon gång, även folk som verkar mycket eloquent utifrån sett. Är det elakt, tycker du, att tipsa dig om att söka hjälp? Det tycker inte jag. Ibland behöver man någon som titta på saker och ting ur ett subjektivt perspektiv, någon god vän, någon anhörig eller ja, någon psykolog. Vad är det så fel med detta? Du har, enligt dig själv, levt ett självdestruktivt liv i 7 år (utan att söka hjälp?). Idag sitter du med godis & rödvin i soffan och trånar desperat, obsessivt, efter någon som du träffat för 10 år sedan. Nu tror jag inte att majoriteten av den svenska befolkningen gör som dig och fokuserar hela sitt liv på någon man träffat för 10 år sedan. Behandling kan vara bra för att kunna fortsätta med sitt liv, eller så VILL man må pyton i ytterligare 7 år. Kram
  • FlickanUtanNamn
    Anna Hady skrev 2014-12-12 11:15:11 följande:
    Varför reagerar du så starkt, ts? Nej, jag är inte någon expert, men jag har gått psykologprogrammet. Idag är jag samtalsterapeut och även ja har inte enbart genomgått en psykoterapi utan tom hamnat på psyk slutenvård för självmordförsök när mitt barn dog. Ska jag skämmas för detta? Nej, verkligen inte. Tro det eller ej, men ibland hjälper inte ens den bästa utbildningen. Ibland behöver man helt enkelt hjälp. De flesta av oss kan någon gång i sitt liv hamnar i någon tråkigt situation. De flesta av oss kan någon gång i sitt liv får psykiska problem. Du skulle inte tro hur mycket folk hamnar på psyket någon gång, även folk som verkar mycket eloquent utifrån sett. Är det elakt, tycker du, att tipsa dig om att söka hjälp? Det tycker inte jag. Ibland behöver man någon som titta på saker och ting ur ett subjektivt perspektiv, någon god vän, någon anhörig eller ja, någon psykolog. Vad är det så fel med detta? Du har, enligt dig själv, levt ett självdestruktivt liv i 7 år (utan att söka hjälp?). Idag sitter du med godis & rödvin i soffan och trånar desperat, obsessivt, efter någon som du träffat för 10 år sedan. Nu tror jag inte att majoriteten av den svenska befolkningen gör som dig och fokuserar hela sitt liv på någon man träffat för 10 år sedan. Behandling kan vara bra för att kunna fortsätta med sitt liv, eller så VILL man må pyton i ytterligare 7 år. Kram

Lustigt att du nämner detta. Inte för att någon har med det att göra egentligen men jag är redan aktuell inom psykvården sedan sju års ålder & har träffat fler psykologer än de flesta haft tandborstar så jag har full koll på vad som händer i denna värld. Majoriteten av mina vänner är just vårdfall som varit intagna på psyk oftare än vad vanliga människor äter söndagsstek.

Som långvarig patient så kan jag berätta att psykvården har förstört mitt liv. De har lyckats tvätta bort den sista lilla livsgnista jag hade & det är bara rena turen att jag fortfarande lever idag. Jag har sett människor som är så nedbrutna att de suttit & dreglat apatiskt. Varför? Jo! För att de sökte "hjälp" från första början. När man inte längre vet vad man ska göra med en patient så lobotomerar man dem med hjälp av mediciner. Det finns många fall av detta. Jag har hälsat på flera vänner som legat inne på slutna psykavdelningar. Jag har alltså sett både in & utsida av dessa instanser. Då har jag även sett folk som går runt som hjärndöda robotar & som, apatiskt, sitter & glor in i en tv hela dagarna när de inte är upptagna med att kedjeröka.

Ungefär 3% av vårdpersonalen vet vad de sysslar med, resten borde inte ens få vistas i närheten av människor. Sist jag hälsade på en vän som låg inne så hörde jag två sköterskor som stod & hånade en patient med självskadebeteende. Jag höre inget namn men heltklart va att det handlade om ett faktiskt fall. De pratade l.a. om att skära upp sina egna handleder så att de också skulle få uppmärksamhet.

Säkert är det många som går in i dessa yrken med en vision om att vilja hjälpa människor men i själva verket så är de bara marionettdockor i en instans som systematiskt bryter ner människor.

Jag kan även vittna om ett flertal personer som varit så dåliga att de hamnat på dessa slutna avdelningar. Efter två dagar har man skrivit ut dem för att de i lugn & ro har kunnat gå hem för att hänga sig.

DÄRFÖR reagerar jag så starkt.

(Jag håller faktiskt på att skriva en liten artikel om psykvården & vad den gör med människor. Säg gärna till så mailar jag över en kopia till dig!

• Maria 434

Hade jag fått ett brev av någon som jag inte ens varit tillsammans med 10 år senare så hade jag nog undrat hur det stod till hos brevskrivaren. Jag hade definitivt inte velat ha kontakt.

• Anonym (våga)

Skaffa falsk fb, bli vän med och skaffa info om han ex ska till krogen dyl någon kväll. Och så tar du dig dit! Spela förvånad och hällsa på honom. Väl där ser du om han är lika glad att se dig, om ni blir sittandes hela kvällen ihop eller om han ger dig kalla handen och det är dax att släppa honom och gå vidare. Men ge det en chans, det värsta är att gå med tanken "tänk om". Lycka till

• Maria 434
    Anonym (våga) skrev 2014-12-12 13:04:12 följande:

Skaffa falsk fb, bli vän med och skaffa info om han ex ska till krogen dyl någon kväll. Och så tar du dig dit! Spela förvånad och hällsa på honom. Väl där ser du om han är lika glad att se dig, om ni blir sittandes hela kvällen ihop eller om han ger dig kalla handen och det är dax att släppa honom och gå vidare. Men ge det en chans, det värsta är att gå med tanken "tänk om". Lycka till

Det där är det stalker-varning på....
  • FlickanUtanNamn
    Maria 434 skrev 2014-12-12 12:53:10 följande:

Hade jag fått ett brev av någon som jag inte ens varit tillsammans med 10 år senare så hade jag nog undrat hur det stod till hos brevskrivaren. Jag hade definitivt inte velat ha kontakt.

Åh vad bra, då ska jag sälvklart inte skriva till honom nu när jag fick det insiktsfulla svaret. Tack!
  • Anna Hady
    FlickanUtanNamn skrev 2014-12-12 12:49:44 följande:

Lustigt att du nämner detta. Inte för att någon har med det att göra egentligen men jag är redan aktuell inom psykvården sedan sju års ålder & har träffat fler psykologer än de flesta haft tandborstar så jag har full koll på vad som händer i denna värld. Majoriteten av mina vänner är just vårdfall som varit intagna på psyk oftare än vad vanliga människor äter söndagsstek.

Som långvarig patient så kan jag berätta att psykvården har förstört mitt liv. De har lyckats tvätta bort den sista lilla livsgnista jag hade & det är bara rena turen att jag fortfarande lever idag. Jag har sett människor som är så nedbrutna att de suttit & dreglat apatiskt. Varför? Jo! För att de sökte "hjälp" från första början. När man inte längre vet vad man ska göra med en patient så lobotomerar man dem med hjälp av mediciner. Det finns många fall av detta. Jag har hälsat på flera vänner som legat inne på slutna psykavdelningar. Jag har alltså sett både in & utsida av dessa instanser. Då har jag även sett folk som går runt som hjärndöda robotar & som, apatiskt, sitter & glor in i en tv hela dagarna när de inte är upptagna med att kedjeröka.

Ungefär 3% av vårdpersonalen vet vad de sysslar med, resten borde inte ens få vistas i närheten av människor. Sist jag hälsade på en vän som låg inne så hörde jag två sköterskor som stod & hånade en patient med självskadebeteende. Jag höre inget namn men heltklart va att det handlade om ett faktiskt fall. De pratade l.a. om att skära upp sina egna handleder så att de också skulle få uppmärksamhet.

Säkert är det många som går in i dessa yrken med en vision om att vilja hjälpa människor men i själva verket så är de bara marionettdockor i en instans som systematiskt bryter ner människor.

Jag kan även vittna om ett flertal personer som varit så dåliga att de hamnat på dessa slutna avdelningar. Efter två dagar har man skrivit ut dem för att de i lugn & ro har kunnat gå hem för att hänga sig.

DÄRFÖR reagerar jag så starkt.

(Jag håller faktiskt på att skriva en liten artikel om psykvården & vad den gör med människor. Säg gärna till så mailar jag över en kopia till dig!

Den svenska sjukvården har definitivt många brister. Grava brister tom på vissa områden, men det finns också mycket personal som försöker göra så bra de bara kan av sig. Ärligt talat, det enda jag tror av din story är att du inte vet hur du ska få tillbaka ditt ex. Allt annat..................................
  • FlickanUtanNamn
    Anna Hady skrev 2014-12-14 15:03:25 följande:
    Den svenska sjukvården har definitivt många brister. Grava brister tom på vissa områden, men det finns också mycket personal som försöker göra så bra de bara kan av sig. Ärligt talat, det enda jag tror av din story är att du inte vet hur du ska få tillbaka ditt ex. Allt annat..................................

Vet inte varför jag ens försöker. Märker att du inte är mottaglig för att ta in det jag säger.

Eftersom det inte tycks ha gått in tidigare så får jag ta det igen. Jag försöker alltså inte få tillbaka killen i mitt liv, jag försöker få ett avslut så att jag i lugn & ro kan släppa detta, gå vidare & träffa kärleken på nytt en dag. .

Hursomhelst så hjälpte det lite genom att bara starta den här tråden. Har faktiskt inte tänkt så mycket på honom under den senaste tiden & det känns som att jag faktiskt kommer kunna komma över allt detta helt inom en väldigt snar framtid.

Jag vet precis vad jag ska göra nu & stort tack till er som faktiskt kom med seriösa inlägg & inte med gliringar om att jag är ett psykfall.

• Anonym (in memoria)

Du kan inte gräva ner dig i en 10 år gammal, rosaskimrande romantiserad minnesbild som inte längre gäller, utom i ditt huvud. Han har förändrats, du har förändrats. Du vet inte ens om han lever eller har familj? Tärningen är kastad för ett decennium sedan och tiden går inte att vrida tillbaka. Gjort är gjort, alla gör vi våra livs misstag vid ätminstone något tillfälle. Släpp taget och se framåt istället. 

• FlickanUtanNamn

Nu överger jag tråden då jag som sagt vet vad jag ska göra.

Åsan: Jag ska helt enkelt gråta en sista liten skvätt, önska honom allt gott & gå vidare som en klokare människa men kanske viktigast: INTE avvisa nästa dröm-man som uppenbarar sig.

• knasigapappan

Du låter som en ren kopia av mitt liv.

Det slutade inte bra.

Svar på tråden Jag kan inte komma över mitt livs kärlek - tio år senare!