border1 skrev 2014-12-04 15:43:34 följande:
För det första, handlar INTE lycka om att vara så jäkla glad hela tiden. Att vara lycklig handlar inte om njutning: pengar, prylar, etc. Det handlar inte om att ha världens roligaste jobb, 10 ungar och en miljard på banken.
Lycka handlar om Flow, meningsfullhet, peace of mind.
Flow: att vara engagerad i något så till den grad att omvärlden slutar existera. Det kan vara en hobby exempelvis.
Meningsfullhet: att göra något som är större än en själv. Exempelvis att engagera sig aktivt inom välgörenhet.
Peace of mind: att vara lycklig där man är, med det man har. Mindfulness, meditation.
Jag är lycklig. Jag har inga pengar i stort sett, inte en massa prylar. Jag har världens underbaraste pojkvän, jag engagerar mig aktivt i djurs rättigheter, jag har flow när jag syr och läser böcker, jag mediterar.
Du refererar till vetenskap. Det du missar är att det finns flera forskare som kommit fram till olika vägar till lycka. Några forskningsgrenar visar på att man faktiskt blir lyckligare av mer pengar. Vid en lön upp till 60 000kr/månader( tror jag det var) så ökar personens känsla av lycka av mer pengar. Efter en lön på 60 000kr så börjar dock pengar kvitta för lyckan.
Forskarna är i stort sett överens om att barn inte gör en person lyckligare än någon utan barn när man mäter den självupplevda lyckan. Däremot tror föräldrar ofta ( lustigt nog) att deras självupplevda lycka är större än barnlösas ;) Och enligt några forskningsresultat så blir man lyckligare om man tror att andra har det sämre ( tyvärr)
Jag är lycklig! Och jag går faktiskt runt och är förbannat glad hela tiden ;) Jag är lycklig och njuter varje dag och alla mina pengar och saker gör det möjligt för mig och min make att syssla med våra dyra hobbys. Bara för att du inte har pengar, är glad hela tiden eller njuter konstant så kan du inte säga att vi andra har fel som faktiskt är lyckliga över dessa saker.
Jag älskar att läsa forskning och tycker att det är bra att hålla sig uppdaterad. Men du kan inte peka på en enskild gren och säga att endast deras resultat är rätt.