Insamling klassresor
Blir galen då vi kommer till detta med insamling till barnens skolresa i 6an. Detta börjar i 4an och håller sedan på hela mellanstadiet. Målet är att åka till en vänskola i England. Det är jag inte emot, själva resan. MEN är det bara jag som blir irriterad över denna uppgift, för det heter ju att barnen ska samla in pengar. Nu står lucia inför dörren och helt plötsligt ska det bakas och fixas som barnen sedan kan sälja för att tjäna pengar. Sedan ska det skänkas priser till lotteri etc. etc. Resten av året ska diverse aktiviteter ske för att dra in pengar.
För min del betalar jag hellre mina barns del direkt än att de facto behöva lägga åtskilliga timmar på aktiviteter ingen i familjen blir gladare av. För hur eller hur så är det inte barnen som utför större delen av aktiviteterna, ska det köras ut frallor så behövs någon som hämtar frallor etc. Det behöver städas efter bakning och ingredienser ska köpas. Vinster ska fixas fram och har man inget jobb som kan sponsra så blir det att köpa in priser som vi sedan själva får tillbaka eftersom det är de närmaste sörjande som även köper lotterna vid lucia osv. osv.
Det handlar inte om att jag inte vill göra aktiviteter med mina barn, vi bakar och fixar osv. Men att tvingas göra det och strukturera om för att få in i mina ögon en ganska menlös aktivitet där många föräldrar engagerar sig så till den milda grad att det kan uppfattas som en mindre tävlan i att vara bästa föräldern.
Jag är av principen även ganska hård med att den svenska skolan ska vara kostnadsfri. Inte av egen ekonomisk situation (vi tjänar ganska bra) utan av att det är så systemet är tänkt. Detta innebär att jag morrade lite då det helt plötsligt skulle vara både terminspeng till klasskassa, som busspengar eller matpengar då klasserna gör utflykter eller som det var i många år, utflykt med fika varje fredag. Nu senast så hade ena sonen hemkunskap och kom hem med ett recept han tvingades göra på en kaka ingen i familjen gillar. Dottern kom hem och sa för någon månad sen att de återigen börjat med fredagsfika och således ska alla baka efter schema och bjuda resten av klassen.
Jättemysigt tänkt, men den familj som inte har råd?? Jag vet att vi i denna klass haft/har två familjer som får ekonomiskt bistånd och det här känns inte schysst. Det slutade med att i ena sonens klass så skickade jag med dubbel fika "utifall" någon hade glömt. Och det var 99% samma barn som hade glömt.
Min irritation just idag handlar om de fem mail som trillat in kring ena sonens luciafirande, baka + skaffa vinster + tilldelat ansvar under aktiviteten+ det ska vara inträde och några saker till. Nä jag lägger hellre mina pengar direkt än att få en massa påtvingade arbetsuppgifter för att "barnen ska tjäna in pengarna själva till klasskassan" -men gör de verkligen det -ärligt? Inte i min värld.