Inlägg från: Lejonhierta |Visa alla inlägg
  • Lejonhierta

Insamling klassresor

Blir galen då vi kommer till detta med insamling till barnens skolresa i 6an. Detta börjar i 4an och håller sedan på hela mellanstadiet. Målet är att åka till en vänskola i England. Det är jag inte emot, själva resan. MEN är det bara jag som blir irriterad över denna uppgift, för det heter ju att barnen ska samla in pengar. Nu står lucia inför dörren och helt plötsligt ska det bakas och fixas som barnen sedan kan sälja för att tjäna pengar. Sedan ska det skänkas priser till lotteri etc. etc. Resten av året ska diverse aktiviteter ske för att dra in pengar.

För min del betalar jag hellre mina barns del direkt än att de facto behöva lägga åtskilliga timmar på aktiviteter ingen i familjen blir gladare av. För hur eller hur så är det inte barnen som utför större delen av aktiviteterna, ska det köras ut frallor så behövs någon som hämtar frallor etc. Det behöver städas efter bakning och ingredienser ska köpas. Vinster ska fixas fram och har man inget jobb som kan sponsra så blir det att köpa in priser som vi sedan själva får tillbaka eftersom det är de närmaste sörjande som även köper lotterna vid lucia osv. osv.

Det handlar inte om att jag inte vill göra aktiviteter med mina barn, vi bakar och fixar osv. Men att tvingas göra det och strukturera om för att få in i mina ögon en ganska menlös aktivitet där många föräldrar engagerar sig så till den milda grad att det kan uppfattas som en mindre tävlan i att vara bästa föräldern.

Jag är av principen även ganska hård med att den svenska skolan ska vara kostnadsfri. Inte av egen ekonomisk situation (vi tjänar ganska bra) utan av att det är så systemet är tänkt. Detta innebär att jag morrade lite då det helt plötsligt skulle vara både terminspeng till klasskassa, som busspengar eller matpengar då klasserna gör utflykter eller som det var i många år, utflykt med fika varje fredag. Nu senast så hade ena sonen hemkunskap och kom hem med ett recept han tvingades göra på en kaka ingen i familjen gillar. Dottern kom hem och sa för någon månad sen att de återigen börjat med fredagsfika och således ska alla baka efter schema och bjuda resten av klassen.

Jättemysigt tänkt, men den familj som inte har råd?? Jag vet att vi i denna klass haft/har två familjer som får ekonomiskt bistånd och det här känns inte schysst. Det slutade med att i ena sonens klass så skickade jag med dubbel fika "utifall" någon hade glömt. Och det var 99% samma barn som hade glömt.

Min irritation just idag handlar om de fem mail som trillat in kring ena sonens luciafirande, baka + skaffa vinster + tilldelat ansvar under aktiviteten+ det ska vara inträde och några saker till. Nä jag lägger hellre mina pengar direkt än att få en massa påtvingade arbetsuppgifter för att "barnen ska tjäna in pengarna själva till klasskassan" -men gör de verkligen det -ärligt? Inte i min värld.

• Svar på tråden Insamling klassresor
  • Lejonhierta

Ja jag är skittråkig och nekar att vara med, men det ska vara solidariskt som det så fint heter. Men ska man se till arbetsbördan så borde den vara frivillig och istället kunna köpa sig fri. Sen tycker jag ju fortfarande att tänket är helt fel sett till att det kan medföra att vissa barn faktiskt inte har råd att åka med pga familjeekonomi. Det om något är extremt tragiskt.

I den här skolan har det även varit en viss tävlan om häftigaste kalasen och dyra presenter osv. Vi kör hederligt barnkalas med en utomhusaktivitet och att födelsedagsbarnet önskar sig 3 guldpengar av varje barn, så kan denna antingen spara pengarna eller köpa en vettig sak den vill ha. Samt att man inte generar något barn som då inte har råd med presentkort på 200:- osv.

Kom på att jag är lika förbannat tråkig med det där fjäsket om blomma och present vid jul och sommar till fröken. De har väl en arbetsgivare som isåfall får bistå med det.

• Lejonhierta

Oj, ser att mitt ena svar igår kväll försvunnit?

Nåväl, hade det varit en enstaka aktivitet hade jag kanske tyckt det känns mer ok. Men det här är pågående hela tiden i tre års tid för varje barn. Loppisar vår och höst , baka, sälja frallor, sälja lotter, anordna disco vår och höst, anordna lucia, julspel, sälja tandborstar och ljus, godis, grillkvällar för släkten  etc. etc. Det är något som pågår hela tiden. Då det blir att man som förälder tvingas köpa en massa saker som barnen inte klarar sälja som sedan bara blir liggandes eller i annat fall måste hosta upp grejer för att sedan kunna hålla med vinster i lotterier osv.

Nej jag ser det inte riktigt som ni. För jag ser det i grunden som att det här inte ska förekomma öht eftersom den svenska skolan ska vara kostnadsfri och det är den inte och det drabbar vissa väldigt hårt.

Om jag nu ändå ska tvingas in, trots att jag vid samtliga föräldramöten tagit upp att det inte är okej. Så vill jag faktiskt kunna köpa mig fri från skiten rent ut sagt. Men det är majoritetsbeslut. Mest tråkigt är de föräldrar som senare kommer och berättar att de håller med mig men inte vågar stå för det under mötena.  Det tar ganska mycket tid och genererar ganska lite tillbaka. För ska jag räkna ut vad familjens insats blir både i tid och pengar så kostar det mer än vad det gör att bara betala de tusenlappar resan kostar. Då har jag inte räknat in att vi bor dryga 2 mil från skolan (ja vår hänvisningsskola) på landet vilket gör att samtliga aktiviteter även kostar lite till i form av resor och tid. Tid som de facto stjäls från familjens tid och vi värdesätter den ganska högt hos oss. Nu hör inte det riktigt till. Utan det är fortfarande insatsen vs det genererar vs kostnadsfri skola för alla..
    För den fattige föräldern finns inte utrymmet ens att baka eller köpa lussebullarna osv.  Det handlar mer egentligen om principen i sig, men med åren har jag blivit mer och mer negativt inställd till detta då jag på ganska nära håll fått se på hur en del kämpat för att deras barn inte ska ses som fattiga och annorlunda.

• Lejonhierta
    880215 skrev 2014-12-04 19:37:52 följande:

Se det positiva i det hela; ditt barn får lära sig lite företagsamhet, arbeta i team, anordna event, osv, osv, osv.

Ja det kan ju tyckas så, men med tanke på att vi redan driver företag och barnen då hålls involverade både i det, då de ges god inblick i familjeföretaget med tanke på dess inriktning samt att de har ett aktivt deltagande i förening med en pappa i styrelsen som också har rikstäckande event ( klubben arrangerar återkommande både lokala och internationella event) så saknas inte det heller eftersom stor som liten tillåts vara med, god laganda finns också då de är fyra syskon. Men förstår hur du menar :)

nåja, oavsett hur eller hur, så faller det tillbaka på principen att skolan ska vara kostnadsfri, en princip jag inte är särskilt beredd att rucka på. Tragiskt men sant kan en del tycka. Men för mig är det ett sätt att stå upp för den lilla människan, den som inte har det ekonomiska utrymmet, särskilt som det i detta fall är reglerat i lagrum dessutom.
  • Lejonhierta
    Anonym (lärare) skrev 2014-12-05 07:55:11 följande:

klassresor räknas inte som skolaktivitet, på det sättet, utan vill klasser/föräldrar samla och jobba för att få in pengar så får de det. Att skolan ska vara avgiftsfri handlar inte om den sortens resor. Om det är skolans egna studieresor ska det vara kostnadsfritt. Sen finns det skolor där läraren ändå åker med, men det brukar vara föräldrar som ordnar allting

På mina barns skola har de klart och tydligt sagt att klasslärarna inte ansvarar för något alls kring om klassen samlar till en kassa. Några föräldrar får ansvara för ev försäljning och pengar. Det skolan bidrar med är tid att prata om saken på tex klassråd. 

Jag som är lärare själv är samtidigt en "dålig" förälder i så måtto att jag flyr sådana här saker, precis som TS Glad Visst hjälper jag till då och då men jag vill helst inte ta ett stort ansvar för tex pengar eller vara den som ska tjata på andra föräldrar att ställa upp. Jag kan baka men vill inte stå och sälja (eller "hjälpa" mina barn att sälja) jag kan köpa en lott för egen del men jag vill inte springa runt och be släkt och grannar köpa. "So sue me" som det heter på film . Osolidarisk? kanske, men jag får nog av skola och skolrelaterade saker på mitt jobb Glad

Tack och amen på det ;)

Här ser jag det som ett gränsfall just som både lärare och rektor och skolsyster åker med och resan går till en officiell vänskola. Det sker även undervisning under resan av den engelska skolan osv. Sedan arbetar eleverna med detta under skoltid och bjuder in och håller föredrag för resten av skolan om sin resa samt samma för släkten en kväll.

Rektorn har nämnde faktiskt på ett föräldramöte denna  terminen att dessa resor kan komma att utebli i fortsättningen då de faktiskt strider mot gällande regelverk, så helt ute i det blå tror jag inte att jag är. Men skolan försöker hitta ett sätt att runda detta.

Svar på tråden Insamling klassresor