Insamling klassresor
klassresor räknas inte som skolaktivitet, på det sättet, utan vill klasser/föräldrar samla och jobba för att få in pengar så får de det. Att skolan ska vara avgiftsfri handlar inte om den sortens resor. Om det är skolans egna studieresor ska det vara kostnadsfritt. Sen finns det skolor där läraren ändå åker med, men det brukar vara föräldrar som ordnar allting
På mina barns skola har de klart och tydligt sagt att klasslärarna inte ansvarar för något alls kring om klassen samlar till en kassa. Några föräldrar får ansvara för ev försäljning och pengar. Det skolan bidrar med är tid att prata om saken på tex klassråd.
Jag som är lärare själv är samtidigt en "dålig" förälder i så måtto att jag flyr sådana här saker, precis som TS Visst hjälper jag till då och då men jag vill helst inte ta ett stort ansvar för tex pengar eller vara den som ska tjata på andra föräldrar att ställa upp. Jag kan baka men vill inte stå och sälja (eller "hjälpa" mina barn att sälja) jag kan köpa en lott för egen del men jag vill inte springa runt och be släkt och grannar köpa. "So sue me" som det heter på film . Osolidarisk? kanske, men jag får nog av skola och skolrelaterade saker på mitt jobb