Inlägg från: 880215 |Visa alla inlägg
  • 880215

Insamling klassresor

Finns det inget alternativ då?
    Frågar du, så kanske du får lägga en summa på en gång. Eller så struntar du i att baka lussebullar och köper istället från butik som ditt barn kan ta med sig och sälja med kompisarna.

• 880215
    Lejonhierta skrev 2014-12-02 09:09:30 följande:

Oj, ser att mitt ena svar igår kväll försvunnit?

Nåväl, hade det varit en enstaka aktivitet hade jag kanske tyckt det känns mer ok. Men det här är pågående hela tiden i tre års tid för varje barn. Loppisar vår och höst , baka, sälja frallor, sälja lotter, anordna disco vår och höst, anordna lucia, julspel, sälja tandborstar och ljus, godis, grillkvällar för släkten  etc. etc. Det är något som pågår hela tiden. Då det blir att man som förälder tvingas köpa en massa saker som barnen inte klarar sälja som sedan bara blir liggandes eller i annat fall måste hosta upp grejer för att sedan kunna hålla med vinster i lotterier osv.

Nej jag ser det inte riktigt som ni. För jag ser det i grunden som att det här inte ska förekomma öht eftersom den svenska skolan ska vara kostnadsfri och det är den inte och det drabbar vissa väldigt hårt.

Om jag nu ändå ska tvingas in, trots att jag vid samtliga föräldramöten tagit upp att det inte är okej. Så vill jag faktiskt kunna köpa mig fri från skiten rent ut sagt. Men det är majoritetsbeslut. Mest tråkigt är de föräldrar som senare kommer och berättar att de håller med mig men inte vågar stå för det under mötena.  Det tar ganska mycket tid och genererar ganska lite tillbaka. För ska jag räkna ut vad familjens insats blir både i tid och pengar så kostar det mer än vad det gör att bara betala de tusenlappar resan kostar. Då har jag inte räknat in att vi bor dryga 2 mil från skolan (ja vår hänvisningsskola) på landet vilket gör att samtliga aktiviteter även kostar lite till i form av resor och tid. Tid som de facto stjäls från familjens tid och vi värdesätter den ganska högt hos oss. Nu hör inte det riktigt till. Utan det är fortfarande insatsen vs det genererar vs kostnadsfri skola för alla..
    För den fattige föräldern finns inte utrymmet ens att baka eller köpa lussebullarna osv.  Det handlar mer egentligen om principen i sig, men med åren har jag blivit mer och mer negativt inställd till detta då jag på ganska nära håll fått se på hur en del kämpat för att deras barn inte ska ses som fattiga och annorlunda.

Se det positiva i det hela; ditt barn får lära sig lite företagsamhet, arbeta i team, anordna event, osv, osv, osv.
Svar på tråden Insamling klassresor