• Anonym (H)

styvbarn

Hej på er (både styvföräldrar och föräldrar)

Min sambo har ett barn på 1 år. Barnet sover hos två nätter i veckan. 

Vi har ingen egen säng till barnet och min sambo har varit motvillig till detta, då sambon har fått kämpa med sitt umgänge till barnet. Det jag nu undrar är vilka krav jag som styvförälder kan ställa just gällande egen säng till barnet? Jag tycker att han är så pass gammal att han kan börja sova i egen säng. Vad tycker ni?

• Svar på tråden styvbarn
  • sextiotalist
    Anonym (Isa) skrev 2014-12-01 11:14:40 följande:

Nu är jag inte mycket för samsovning, dock kan man göra undantag och en ettårig är definitivt ett undantag. Nu vet inte jag hur stort ni bor men finns det ett rum som barnet ska ha sen. Så kan ni väl köpa en vanlig 90 säng dit och så sover du där när barnet är hos sin pappa. Och när barnet är stort nog så skruva av benen på sängen och så använder barnet den sängen då.

OT att du inte gillar samsovning är en sak. Men det finns barn som behöver den närheten och så finns det många som trivs med den lösningen.
    Så det finns inget som heter undantag.
    Det här barnet behöver närheten på natten med sin pappa och jag har full förståelse att ts inte är bekväm med detta.
    Men som vuxen person så behöver absolut inte samsovning, utan bör kunna sova i eget rum i egen säng

Det som jag alltid funderar när sådana här trådar kommer upp. Man hävdar att barnet är för gammalt för att samsova (nu är knappast en ett-åring för gammal), men man anser att det är självklart att två vuxna samsover

Men jag förstår, eftersom du är emot samsovning, så sover du inte tillsammans med din man/sambo eller?
  • Fånga dagen

Jag får inte intrycket att det är pga störd nattsömn som ts vill att det lilla barnet ska sova i egen säng istället för hos sin pappa. Pappan är motvillig till det, och då tycker inte jag att hon ska försöka övertala honom till det, utan låta pappa och barn få vara nära varandra två gånger i veckan.

Har han dessutom fått kämpa för umgänget, känns det säkert ännu mer angeläget att ta tillvara på tiden och närheten med sitt barn. Ts undrar vilka krav hon som styvförälder kan ställa på att barnet ska sova i egen säng. Jag tycker inte hon ska ställa några krav öht, utan ordna nattlogin på annat sätt två nätter i veckan.

• Oldie

TS, förstår pappan som vill sova med sitt barn och förstår dig spm inte vill sova med någon annans barn.
    Tycker ni ska skaffa en säng till barnets rum som pappan och barnet kan sova i när barnet är hos er. Det är i mina ögon helt ok att varken vilja sova med andras barn eller ha andras barn i ens säng om man inte är bekväm ned det. Man ska inte heller behöva lämna sin egen säng om det inte är något man är bekväm med.
    Nu har jag både eget och andras barn och det är skillnad :) hade kanske velat sova med mitt lilla barn om jag inte träffade barnet varje dag, men hade aldrig prackat det på någon annan eller tvingat någon annan lämna sin säng för det utan hade arrangerat så jag och barnet hade kunnat sova tillsammans ngn annanstans isf.

• Anonym (Isa)
    sextiotalist skrev 2014-12-01 11:22:14 följande:

OT att du inte gillar samsovning är en sak. Men det finns barn som behöver den närheten och så finns det många som trivs med den lösningen.

Så det finns inget som heter undantag.

Det här barnet behöver närheten på natten med sin pappa och jag har full förståelse att ts inte är bekväm med detta.

Men som vuxen person så behöver absolut inte samsovning, utan bör kunna sova i eget rum i egen säng

Det som jag alltid funderar när sådana här trådar kommer upp. Man hävdar att barnet är för gammalt för att samsova (nu är knappast en ett-åring för gammal), men man anser att det är självklart att två vuxna samsover

Men jag förstår, eftersom du är emot samsovning, så sover du inte tillsammans med din man/sambo eller?

Jag sover med min sambo ja, samsovning med barn som är eller inte är ens egna är som jag skrev ett undantag till en viss ålder. Sambons barn har aldrig sovit hos oss, sambon har fått sova hos barnet. Mina barn sov hos mig och mitt ex ibland. Oftast slutade det med att barnen sover i vår säng för både jag och exet sov i barnens sängar.

Och jag menade samsovning med barn, trodde att det var det tråden tog upp inte vuxna.
  • sextiotalist
    Anonym (Isa) skrev 2014-12-01 13:11:50 följande:
    Jag sover med min sambo ja, samsovning med barn som är eller inte är ens egna är som jag skrev ett undantag till en viss ålder. Sambons barn har aldrig sovit hos oss, sambon har fått sova hos barnet. Mina barn sov hos mig och mitt ex ibland. Oftast slutade det med att barnen sover i vår säng för både jag och exet sov i barnens sängar.

Och jag menade samsovning med barn, trodde att det var det tråden tog upp inte vuxna.

Det jag reflekerar över är att många säger att barn ska lära sig sova själva och det är så viktigt att det sover i egen säng och i eget rum. Men det är många vuxna som inte skulle tänka tanken på att sova själva. Dvs man ställer krav på barn som de själva inte lever upp till.
    Så jag ser faktiskt vissa likheter med detta.
    Att man sedan inte alltid kan samsova med barn, eftersom vissa barn är som heliktopter i sängen, har jag full förståelse med, samma sak att man inte känner sig bekväm med att sova med barn som inte är ens egna är helt OK.
  • Fånga dagen

Av ren nyfikenhet så undrar jag vad det är som får en del att känna sig obekväma med att dela säng med ett litet barn man inte själv är förälder till? Gäller det endast bonusbarn? Eller är det samma sak om det är ett litet syskonbarn?

• Ann Cistrus
    sextiotalist skrev 2014-12-01 13:21:12 följande:

Det jag reflekerar över är att många säger att barn ska lära sig sova själva och det är så viktigt att det sover i egen säng och i eget rum. Men det är många vuxna som inte skulle tänka tanken på att sova själva. Dvs man ställer krav på barn som de själva inte lever upp till.
    Att man sedan inte alltid kan samsova med barn, eftersom vissa barn är som heliktopter i sängen, har jag full förståelse med, samma sak att man inte känner sig bekväm med att sova med barn som inte är ens egna är helt OK.
    Fast grundtryggheten att faktiskt klara av att sova ensam har väl de flesta vuxna? Hur skulle det annars se ut i alla singelhushåll? Även efter separationer (där man sovit med make/maka i åratal) klarar väl de flesta av att sova ensamma (även om man kanske föredrar att sova tillsammans med någon. 

Dessutom är väl ensam ett relativt ord? Om jag sitter i rummet intill barnets sovrum med dörrarna öppna mellan eller om jag ligger på en madrass i andra änden av rummet kan jag tycka är i stort sett samma sak. 

Dock gäller detta lite äldre barn, kring fyra och däröver. Ettåringar kan inte förväntas klara av att somna/sova ensamma även om det fungerar för en del. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ann Cistrus
    Fånga dagen skrev 2014-12-01 13:30:00 följande:

Av ren nyfikenhet så undrar jag vad det är som får en del att känna sig obekväma med att dela säng med ett litet barn man inte själv är förälder till? Gäller det endast bonusbarn? Eller är det samma sak om det är ett litet syskonbarn?

Tja... Det har nog med intimitet att göra. Jag tycker att sängen är en intim plats och känner mig inte bekväm att dela den med någon annan än min sambo eller mina barn (jag har helst inte mina egna barn i sängen heller eftersom de sparkar och far runt..). 

Jag tycker om min sambos dotter, tar hand om henne på alla sätt och vis, såväl materiellt som med engagemang i hennes liv och behov, men den där sista biten, den kroppsliga närheten, den finns inte där för min del. 

Svårt att sätta ord på det eftersom det inte är ett medvetet val, inget jag har tänkt ut utan bara så som jag känner. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • fluu
    sextiotalist skrev 2014-12-01 13:21:12 följande:

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Påven Johanna
    Fånga dagen skrev 2014-12-01 11:57:13 följande:

Jag får inte intrycket att det är pga störd nattsömn som ts vill att det lilla barnet ska sova i egen säng istället för hos sin pappa. Pappan är motvillig till det, och då tycker inte jag att hon ska försöka övertala honom till det, utan låta pappa och barn få vara nära varandra två gånger i veckan.

Har han dessutom fått kämpa för umgänget, känns det säkert ännu mer angeläget att ta tillvara på tiden och närheten med sitt barn. Ts undrar vilka krav hon som styvförälder kan ställa på att barnet ska sova i egen säng. Jag tycker inte hon ska ställa några krav öht, utan ordna nattlogin på annat sätt två nätter i veckan.

Så här tycker jag också.
Svar på tråden styvbarn