• winnethepooh

Vill du äta GMO?

Vill du äta genetiskt modifierade grödor som GMO-majs och GMO-soja?

Vissa väljer bort dessa, ofta pâ grund av de relativt starkare pesticider som används vid odlandet av GMO-grödor. Dessa pesticider har generellt en negativ effekt pâ miljön runt omkring där grödorna odlas och har även därför visats orsaka hälsoproblem för de människor som bor i området. Anomalier och hälsoproblem har även rapporterats hos djur som äter GMO-soja.

Vad tycker du om detta? Vill du köpa dessa produkter att själv servera hemma ât dig och din familj? Motivera gärna din röst och skriv i trâden varför du vill eller inte vill äta GMO-grödor.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du äta GMO?
  • Utlandssvensk
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-24 17:41:03 följande:
    Nej, det kan vi inte. Det är därför det bedrivs intensiv forskning på området och inga stora och välgjorda studier har visat på några negativa hälsoeffekter av GMO. Och studier har gjorts, stora och välgjorda.
    Utlandssvensk skrev 2014-11-24 11:57:21 följande:

Äter helst ekologiskt och undviker genmodifierad mat. Särskilt produkter från Monsanto bojkottar jag helt - en riktig bov.

Vad är det som Monsanto gjort som gör de till en "bov"?
    Tillåt mig tvivla pâ att Monsanto är intresserade av miljö och hälsa. Angående stora och välgjorda studier, vem finansierades de av? Glad Det är där "boven" kommer in.

Men det finns många mânga indikationer angående negativa effekter på miljö och hälsa. Den som tittar efter lite kan inte undgå att se det. Men kanske saknas det intressenter för att finansiera en självständig och mer objektiv "stor och välgjord studie". Vem har intresse av det förutom de som fallit offer för Monsanto och det är inte särskilt troligt att de kommer att ha pengar till detta.

• winnethepooh
    Utlandssvensk skrev 2014-11-25 08:32:56 följande:
    Tillåt mig tvivla pâ att Monsanto är intresserade av miljö och hälsa. Angående stora och välgjorda studier, vem finansierades de av? Glad Det är där "boven" kommer in.

Men det finns många mânga indikationer angående negativa effekter på miljö och hälsa. Den som tittar efter lite kan inte undgå att se det. Men kanske saknas det intressenter för att finansiera en självständig och mer objektiv "stor och välgjord studie". Vem har intresse av det förutom de som fallit offer för Monsanto och det är inte särskilt troligt att de kommer att ha pengar till detta.

Ja det finns verkligen indikationer.

T ex här, taget ur en artikel i Huffington Post:

Monsanto engineers its seeds to be resistant to its own pesticide, glyphosate (Round-Up). The pesticide needs to be applied to kill unwanted weeds. That's the scientific rationale for producing GMO seeds. They are pesticide resistant. Farmers can drench their fields in glyphosate, killing off the weeds without damaging the pesticide resistant crop. 

But the farmers themselves are not resistant to the toxic pesticide.

For years, scientists have been trying to unravel the mystery of a chronic kidney disease epidemic which has hit Central America, India and Sri Lanka. Unlike in most kidney diseases, the kidney tubules are the site of injury, not the kidney's complex filtration apparatus. New research has shown that glyphosate has the unique ability to bind with heavy metals like cadmium and arsenic. The glyphosate-heavy metal complexes appear to be toxic to the kidney tubules, and may be the cause of this worldwide kidney disease epidemic.

www.huffingtonpost.com/jeffrey-ritterman/us-bullying-el-salvador-monsato_b_5497701.html

Eller här, en artikel frân Reuters som visar att det verkligen inte verkar råda någon enighet ens i USA om att GMO-produkter skulle vara ofarliga ur hälsosynpunkt. Som vanligt initierar Monsanto en rättslig process så fort en amerikansk stat vill att det ska stå på produkterna när de innehåller GMO. Om produkterna verkligen var så uppenbart ofarliga, varför vill de absolut inte att det ska stå på dem när de innehåller deras GMO?

www.reuters.com/article/2014/06/12/vermont-gmo-idUSL2N0OT20620140612

• winnethepooh
    Mandel skrev 2014-11-24 19:42:06 följande:

Kan inte rösta eftersom det beror på vad man har gjort med grödan för att jag ska äta den.

All gmo är inte av ondo utan en del är faktiskt för att man ska slippa använda handelsgödsel eller växtskydd i samma mängder som vid den vanliga grödan. Då är gmo ok.
    Att ta fram monstergrödor som lakar ur marken  eller smakar sämre är inte intressant.

Ta bara potatis. Ett av vårt mest besprutade livsmedel. Potatis angrips lätt av svamp - bladmögel. Denna spor sprids med vinden och älskar fuktigt väder - svensk sommar. Angrips potatisen måste man direkt skörda den annars ruttnar den. Angrips potatisen tidigt på säsongen innan den har hunnit växa till sig så blir det i princip ingen skörd alls.
    Går alltså inte att lite på skördevolymerna om vi skulle odla all potatis eko.
    Och i detta fall så är eko samt hobbyodlarna på kolonilotter och trädgårdar en stor smittspridare. Om dessa slutade med sin ekoodling skulle bekämpningen i den konventionellt odlade potatisen - volymproduktionen, i princip kunna halveras.

Men annars skulle man kunna ta och korsa vår matpotatis med en sydamerikans vildpotatis som är resistent mot bladmögel, men det går ju inte eftersom det då blir gmo...

Jag förstår vad du menar med potatisen men GMO-frågan är ju inte så enkel, tyvärr. Om det bara handlade om att helt enkelt korsa vissa arter och på så viss få ett helt igenom bättre resultat för alla inblandade så skulle nog få vara emot GMO.
  • Maline
    Mandel skrev 2014-11-24 19:42:06 följande:

Kan inte rösta eftersom det beror på vad man har gjort med grödan för att jag ska äta den.

All gmo är inte av ondo utan en del är faktiskt för att man ska slippa använda handelsgödsel eller växtskydd i samma mängder som vid den vanliga grödan. Då är gmo ok.
    Att ta fram monstergrödor som lakar ur marken  eller smakar sämre är inte intressant.

Ta bara potatis. Ett av vårt mest besprutade livsmedel. Potatis angrips lätt av svamp - bladmögel. Denna spor sprids med vinden och älskar fuktigt väder - svensk sommar. Angrips potatisen måste man direkt skörda den annars ruttnar den. Angrips potatisen tidigt på säsongen innan den har hunnit växa till sig så blir det i princip ingen skörd alls.
    Går alltså inte att lite på skördevolymerna om vi skulle odla all potatis eko.
    Och i detta fall så är eko samt hobbyodlarna på kolonilotter och trädgårdar en stor smittspridare. Om dessa slutade med sin ekoodling skulle bekämpningen i den konventionellt odlade potatisen - volymproduktionen, i princip kunna halveras.

Men annars skulle man kunna ta och korsa vår matpotatis med en sydamerikans vildpotatis som är resistent mot bladmögel, men det går ju inte eftersom det då blir gmo...

Nix en korsning mellan potatis och dess vilda sydamerikanska arter blir inte GMO under något regelverk, det blir en hybrid. Hybridisering är helt OK i konventionell förädling och enligt EUs lagstiftning.  Som växtförädlare kan man göra korsningar, symetriska eller assymetriska hybrider mellan närbesläktade arter i labbet.

Assymetriska hybrider mellan två arter, av ex. potatis, gör man genom att först stråla sönder DNA:t i celler från den ena arten med röntgenstrålar och sedan slå samman de cellerna med celler från den andra arten. Plantorna som växer upp har mest DNA från den ostrålade  arten men här och var kommer de ha lite DNA från den röntgenbehandlade arten. Har man tur är det just snuttarna med ex. bladmögelresistens som följt med in i hybriden. Det låter artificiellt och det är det, men det är fortfarande inte GMO. GMO blir det om jag  isolerar DNA-snutten med bladmögelresistens från den vilda arten och  stoppar in den i potatisens DNA genom genetisk transformering, då blir det förbjudet.

Annars håller jag med dig fullt ut GMO som teknik är inte av ondo. Min utläggning ovanför är bara för att illustera hur bisarrt regelsystemet och GMO debatten är.

Jag är väl insatt i frågan och äter gärna GMO.

• winnethepooh
    Maline skrev 2014-11-26 17:03:20 följande:
    Nix en korsning mellan potatis och dess vilda sydamerikanska arter blir inte GMO under något regelverk, det blir en hybrid. Hybridisering är helt OK i konventionell förädling och enligt EUs lagstiftning.  Som växtförädlare kan man göra korsningar, symetriska eller assymetriska hybrider mellan närbesläktade arter i labbet.

Assymetriska hybrider mellan två arter, av ex. potatis, gör man genom att först stråla sönder DNA:t i celler från den ena arten med röntgenstrålar och sedan slå samman de cellerna med celler från den andra arten. Plantorna som växer upp har mest DNA från den ostrålade  arten men här och var kommer de ha lite DNA från den röntgenbehandlade arten. Har man tur är det just snuttarna med ex. bladmögelresistens som följt med in i hybriden. Det låter artificiellt och det är det, men det är fortfarande inte GMO. GMO blir det om jag  isolerar DNA-snutten med bladmögelresistens från den vilda arten och  stoppar in den i potatisens DNA genom genetisk transformering, då blir det förbjudet.

Annars håller jag med dig fullt ut GMO som teknik är inte av ondo. Min utläggning ovanför är bara för att illustera hur bisarrt regelsystemet och GMO debatten är.

Jag är väl insatt i frågan och äter gärna GMO.
    Du säger att du gärna vill äta GMO sâ jag antar att du menar alla GMO-produkter, det vill säga vilken som helst. Om du gärna äter en liknande Monsanto GMO-soja som danska grisar äter sâ är du minst sagt modig.

Här är lite information om de danska grisarna som blir sjuka och föder kultingar med missbildningar. Dessutom fâr ju danska grisar som bekant mycket antibiotika i allmänhet. Men de grisar som äter icke-GMOsoja blir inte alls sjuka lika ofta och behöver inte ofta antibiotika. De föds inte heller med missbildningar (oftare än det som är vanligt i naturen). 

En dansk bonde upptäckte detta samband när han gick tillbaka till icke-GMOsoja. Han upptäckte även att hans kultingar hade samma slags missbildningar som barn i Argentina som fötts i närheten av Monsantos GMO-sojaodlingar. Han har sedan dess lyckats fâ en del av forskarvärlden att börja lyssna pâ honom vilket är en början till undersökningar angående detta. Det han hävdar har delvis redan bekräftats.

Monsantos GMO-soja som ges till slaktdjur innehåller nämligen höga doser av pesticiden glysophate (Round-Up) vilket misstänks skada och därför sänka nivåerna pâ viktiga mineraler i kroppen. Brist pâ dessa mineraler är just det som ofta ligger bakom cancer och andra allvarliga sjukdomar.

Sâ läs gärna dessa artiklar och, som sagt, modigt av dig om du fortfarande vill äta det.

ing.dk/artikel/aarhus-forskere-i-unik-advarsel-verdens-mest-solgte-sproejtemiddel-kan-goere-dyr-syge-167272

www.gmwatch.eu/index.php/news/archive/2014/15400-deformed-piglets-from-roundup-contaminated-feed-shown-on-danish-tv
  • Maline
    winnethepooh skrev 2014-11-26 19:19:27 följande:
    Du säger att du gärna vill äta GMO sâ jag antar att du menar alla GMO-produkter, det vill säga vilken som helst. Om du gärna äter en liknande Monsanto GMO-soja som danska grisar äter sâ är du minst sagt modig.

Här är lite information om de danska grisarna som blir sjuka och föder kultingar med missbildningar. Dessutom fâr ju danska grisar som bekant mycket antibiotika i allmänhet. Men de grisar som äter icke-GMOsoja blir inte alls sjuka lika ofta och behöver inte ofta antibiotika. De föds inte heller med missbildningar (oftare än det som är vanligt i naturen). 

En dansk bonde upptäckte detta samband när han gick tillbaka till icke-GMOsoja. Han upptäckte även att hans kultingar hade samma slags missbildningar som barn i Argentina som fötts i närheten av Monsantos GMO-sojaodlingar. Han har sedan dess lyckats fâ en del av forskarvärlden att börja lyssna pâ honom vilket är en början till undersökningar angående detta. Det han hävdar har delvis redan bekräftats.

Monsantos GMO-soja som ges till slaktdjur innehåller nämligen höga doser av pesticiden glysophate (Round-Up) vilket misstänks skada och därför sänka nivåerna pâ viktiga mineraler i kroppen. Brist pâ dessa mineraler är just det som ofta ligger bakom cancer och andra allvarliga sjukdomar.

Sâ läs gärna dessa artiklar och, som sagt, modigt av dig om du fortfarande vill äta det.

ing.dk/artikel/aarhus-forskere-i-unik-advarsel-verdens-mest-solgte-sproejtemiddel-kan-goere-dyr-syge-167272

www.gmwatch.eu/index.php/news/archive/2014/15400-deformed-piglets-from-roundup-contaminated-feed-shown-on-danish-tv
    Nej jag är inte modig, jag följer den vetenskapliga literaturen runt GMO väldigt noga av det otroligt enkla skälet att jag jobbar med frågor kopplade till GMO och odling. Precis som det är skillad på djurhållning mellan Sverige och ex. USA är det skillnad på reglerna för odling och foderproduktion.

Glyphosate har marknadsfört väldig aggressivt både in om jordbruket och mot trädgårdssektorn och det blev snabbt ganska uppenbart att halveringstiderna var betydligt längre än vad som angivits. Men att glyphosate inte är så "bra" som Monsanto vill göra gällande, påverkar inte min åsikt om GMO överhuvudtaget. Vad jag tycker om Monsanto och deras affärsmetoder påverkar inte min åsikt om GMO överhuvudtaget.
  • winnethepooh
    Maline skrev 2014-11-27 10:44:29 följande:
    Nej jag är inte modig, jag följer den vetenskapliga literaturen runt GMO väldigt noga av det otroligt enkla skälet att jag jobbar med frågor kopplade till GMO och odling. Precis som det är skillad på djurhållning mellan Sverige och ex. USA är det skillnad på reglerna för odling och foderproduktion.

Glyphosate har marknadsfört väldig aggressivt både in om jordbruket och mot trädgårdssektorn och det blev snabbt ganska uppenbart att halveringstiderna var betydligt längre än vad som angivits. Men att glyphosate inte är så "bra" som Monsanto vill göra gällande, påverkar inte min åsikt om GMO överhuvudtaget. Vad jag tycker om Monsanto och deras affärsmetoder påverkar inte min åsikt om GMO överhuvudtaget.
    Monsanto är världens näst största producent av genmodifierade frön och deras produkter riskerar att släppas fria för mänsklig konsumtion pâ EU-marknaden i och med de frihandelsavtal som just nu pâgâr mellan USA och EU. Stör det dig dâ inte att människor kan bli sjuka av att äta deras produkter? 

Och utöver det, även om det skulle kunna påvisas att människor som äter t ex Monsantos soja inte blir lika sjuka som de danska grisarna eftersom de antagligen äter mindre mängder av sojan än vad grisarna gör, stör det dig dâ inte att köpa deras produkter och därmed finansiellt stödja deras verksamhet? En verksamhet som gör andra människor och djur sjuka och orsakar allvarlig miljöförstöring.

Själv försöker jag undvika att köpa produkter som kommer frân barnarbete eller som orsakar miljöförstöring eller som pâ andra sätt står bakom andras lidande.
  • winnethepooh
    Maline skrev 2014-11-27 10:44:29 följande:

Sedan skulle jag gärna vilja läsa någon källa i den vetenskapliga litteratur runt GMO som du hänvisar till, för att se vad för slags frön, produkter, osv. det handlar om, om du râkar ha en eller flera länkar till hands.
  • Mamori

Låter dåligt med pesticider men då tänker jag snarare att jag vill undvika sånt, inte undvika GMO. GMO som sådant känns bara positivt.

• winnethepooh
    Mamori skrev 2014-12-01 22:52:14 följande:

Låter dåligt med pesticider men då tänker jag snarare att jag vill undvika sånt, inte undvika GMO. GMO som sådant känns bara positivt.

Ja exakt, men att "undvika sånt" blir ju att undvika GMO eftersom att de flesta GMO-produkter idag innehåller ännu mer pesticider och insekticider än vanliga icke-ekologiska produkter. Helst äter jag ekologiskt när jag kan så jag har verkligen ingen lust att äta ännu större mängder gifter än vanligt europeiskt jordbruk ger, jag kan inte se poängen, varför skulle någon vilja det?
Svar på tråden Vill du äta GMO?