Maline skrev 2014-11-26 17:03:20 följande:
Nix en korsning mellan potatis och dess vilda sydamerikanska arter blir inte GMO under något regelverk, det blir en hybrid. Hybridisering är helt OK i konventionell förädling och enligt EUs lagstiftning. Som växtförädlare kan man göra korsningar, symetriska eller assymetriska hybrider mellan närbesläktade arter i labbet.
Assymetriska hybrider mellan två arter, av ex. potatis, gör man genom att först stråla sönder DNA:t i celler från den ena arten med röntgenstrålar och sedan slå samman de cellerna med celler från den andra arten. Plantorna som växer upp har mest DNA från den ostrålade arten men här och var kommer de ha lite DNA från den röntgenbehandlade arten. Har man tur är det just snuttarna med ex. bladmögelresistens som följt med in i hybriden. Det låter artificiellt och det är det, men det är fortfarande inte GMO. GMO blir det om jag isolerar DNA-snutten med bladmögelresistens från den vilda arten och stoppar in den i potatisens DNA genom genetisk transformering, då blir det förbjudet.
Annars håller jag med dig fullt ut GMO som teknik är inte av ondo. Min utläggning ovanför är bara för att illustera hur bisarrt regelsystemet och GMO debatten är.
Jag är väl insatt i frågan och äter gärna GMO.
Du säger att du gärna vill äta GMO sâ jag antar att du menar alla GMO-produkter, det vill säga vilken som helst. Om du gärna äter en liknande Monsanto GMO-soja som danska grisar äter sâ är du minst sagt modig.
Här är lite information om de danska grisarna som blir sjuka och föder kultingar med missbildningar. Dessutom fâr ju danska grisar som bekant mycket antibiotika i allmänhet. Men de grisar som äter icke-GMOsoja blir inte alls sjuka lika ofta och behöver inte ofta antibiotika. De föds inte heller med missbildningar (oftare än det som är vanligt i naturen).
En dansk bonde upptäckte detta samband när han gick tillbaka till icke-GMOsoja. Han upptäckte även att hans kultingar hade samma slags missbildningar som barn i Argentina som fötts i närheten av Monsantos GMO-sojaodlingar. Han har sedan dess lyckats fâ en del av forskarvärlden att börja lyssna pâ honom vilket är en början till undersökningar angående detta. Det han hävdar har delvis redan bekräftats.
Monsantos GMO-soja som ges till slaktdjur innehåller nämligen höga doser av pesticiden glysophate (Round-Up) vilket misstänks skada och därför sänka nivåerna pâ viktiga mineraler i kroppen. Brist pâ dessa mineraler är just det som ofta ligger bakom cancer och andra allvarliga sjukdomar.
Sâ läs gärna dessa artiklar och, som sagt, modigt av dig om du fortfarande vill äta det.
ing.dk/artikel/aarhus-forskere-i-unik-advarsel-verdens-mest-solgte-sproejtemiddel-kan-goere-dyr-syge-167272
www.gmwatch.eu/index.php/news/archive/2014/15400-deformed-piglets-from-roundup-contaminated-feed-shown-on-danish-tv