• Minxy

Bf Augusti 2015

Lilla Grodan och Älgen skrev 2014-12-14 09:42:09 följande:

Kan vara smart att boka tid till Mvc ganska omgående. Då kan man ju be om en tid längre fram om man vill... Jag ringde den 8/12 och fick tid för inskrivning den 8/1 och daterings ul den 13/1 och det var de absolut första tiderna de kunde få fram... Väntar man så kanske det är lång väntetid med så att man inte hinner göra kub-test om man vill göra det... Har för mig att det görs i v.12-14?

Här i mitt län erbjuds bara kub för de över 35, så jag får inte ta ställning till om jag vill ha det :/
  • Minxy
    Zora skrev 2014-12-14 10:14:15 följande:
    Här är det också 35 som gräns. Men med första barnet var jag 34 (skulle fylka 35 innan hon kom) och ville gärna göra kub iallafall, så då gjorde jag det privat. Har dock för mig att det kostade närmare 2000:- + resa.
    Hur säkert är kub egentligen? *nyfiken*
  • Minxy
    Zora skrev 2014-12-14 11:03:58 följande:
    Man får inget definitivt svar, utan en sannolikhet. T.ex. 1:5000. Har för mig att om man har lägre än 1:200 så erbjuds man moderkaksprov alt fostervattenprov, men är inte helt säker på just den siffran. Något definitivt svar får kan alltså inte.
    Aha. Vad svårt om man får ett"dåligt" värde. Att göra ett moderkaksprov eller fostervattensprov är ju riskfyllt :(

Kanske lika bra att inte veta..
  • Minxy
    Lilo skrev 2014-12-14 11:08:55 följande:
    Så tänker jag också. Jag vet inte vad jag skulle göra om jag skulle få "dåliga" siffror, så jag låter bli att göra kub! 

Tror att vi får ett tidigt ultraljud i vecka 9-11 också. DET längtar jag till däremot!   smile1.gif
    Det brukar jag få hos min privata bm också, men hos mvc får man bara RUL. Längtar till den 7 januari! Kommer nästan vara i v. 9 då, får se om jag får se lilla humlan då :)
  • Minxy
    Lilla Grodan och Älgen skrev 2014-12-14 12:50:05 följande:

Här blir alla erbjudna kub. När jag väntade första barnet var det nup test istället, minns ej siffrorna på det, men på tvåan fick jag risken 1:44000 har jag för mig. Mkt sköna siffror att få.

Vi gjorde mest kub för att få ett extra gratis ul, skulle nog inte göra fostervattenprov även om vi fick dåliga siffror. Oavsett vad vill vi ha vårt barn men om man får dåliga odds kan man ju läsa på och förbereda sig...

Det är sant, men jag skulle nog bli väldigt nervös och skärrad. Jag har en väninna vars äldsta dotter har downs och gulligare unge får man leta efter. MEN! Hela hennes liv har varit kantat med sjukhusbesök, hjärtproblem, hon har legat inne otaliga gånger, varit nära döden minst 4 gånger vad jag vet, fått levt med syrgasgrimma fasttejpad i sitt lilla ömtåliga ansikte de första två åren. Och ja - alla kan drabbas av olika sjukdomar men jag tror närheten till den här familjen har färgat mig....så som dom haft det förstår jag inte hur dom orkar stå på benen ibland!
  • Minxy
    Emmaapersson skrev 2014-12-14 13:40:46 följande:

Har hamnat i en liten situation, var på arbetsintervju för mitt drömjobb i torsdags och redan i fredags ringde dom och erbjöd MIG jobbet. Ikväll ska jag gå bredvid första gången och skriva under anställningspapper.

Jag är så lycklig att jag är gravid, känner mig som en otroligt dålig människa som just nu känner mig mer lycklig för jobbet som jag längtat efter i många år.. :(

Just nu säger jag ingenting, men den dagen jag berättar för dom om graviditeten. kommer dom känna att jag lurat dom, kommer jag få komma tillbaka efter mammaledighet, kommer jag bli illa omtyckt som bara jobbar 7månader och sen blir borta i 1 år?? Så mycket tankar. Åh jag tror jag är överkänslig just nu! :'(

Är det någon som varit med om ungefär samma sak? Som berättade om graviditet efter att ha skrivit på papper?

Jag kommer vara i samma situation. Har en provanställning just nu på ett ansvarsfullt och relativt välbetalt jobb. Ska få fast från januari ungefär. Kommer inte berätta om graviditeten förrän typ februari/mars....

Jobbar för en statlig organisation så dom kan inte säga/göra så mycket mer än att bita ihop och säga grattis, men jag gissar att dom INTE kommer bli lyckliga...
  • Minxy

Alltså, jag VET att det är galet tidigt, jag är ju för Guds skull bara i v.5 än! Men likt förbannat så kan jag inte låta bli att pyssla och greja inför bebisens ankomst...

Har sytt ett babynest, håller på att virka en filt, har köpt 2 pyjamaser i stl 50, tar fram de gamla stickade koftorna som min svärmor gjorde åt min man när han var liten osv osv.

Jag var lika galen och "före min tid" med barn 1 och 2, så jag får väl bara acceptera att jag är en sån som blir manisk :P

• Minxy
    Lindaaa12345 skrev 2014-12-14 16:07:02 följande:

Plussade för 3 veckor sen. Oplanerad graviditet.

Var hos barnmorska för 1.5 vecka sen och räknade från sista mensen och skulle då va i vecka 10 (9+3) idag.

Fick blödning imorse så åkte på ultraljud, hjärtat pickade men fostret var endast 7 mm stort alltså alldeles för litet för vecka 10.

Bm sa att jag MAX är i 6+4 om fostret är okej.

Ska tillbaka på fredag och hoppas då att den växt och mår bra. Och isåfall kommer min älskade efterlängtade bebis 2 augusti.

Så håll alla tummar och tår för att nåt inte är fel :)

Håller tummarna!
  • Minxy

"Trevligt" med graviditetshormoner.

Inatt drömde min 5-åriga dotter en mardröm. Medan jag tröstade henne satt jag bedrövad och tänkte: herregud....ska jag, som inte ens kan rädda mina barn i drömmer, verkligen skaffa ett tredje barn?!

Svar på tråden Bf Augusti 2015