• winerbrod

Min mamma dog idag

Det är den 10 november år 2014. Klockan är 23:42 och jag befinner mig i mitt föräldrahem. Jag är i chock. Skälet till att jag är här och inte i staden där jag bor nu för tiden känns overkligt. Overkligt och obehagligt. Det jag mer eller mindre fruktat hela mitt liv har precis inträffat. Det jag idag fått reda på känns som en mardröm och jag vill inget hellre än att vakna upp. Min älskade mamma dog för några timmar sedan i cancer. Satans jävla cancer.

Hon är den starkaste personen jag vet. Hon var en så jävla fin människa och utan tvekan den personen jag kommit närmst. När jag var liten var min största fruktan att hon skulle dö. Idag har det hänt och jag kan bara inte förstå det. Hon var alldeles för ung för att dö. 

Så vad gör man nu då? Min familj och släkt visste ju att hon hade cancer. Vi visste att hon mådde dåligt och vi försökte göra vad vi kunde för att ställa upp. Och stöd hade hon. Släkt och vänner har verkligen visat kärlek till henne under de senaste månaderna. 

Vi trodde bara inte att det skulle gå så fort. Beskedet om cancer fick vi i slutet på sommaren och idag finns hon inte mer. Jag tänker tillbaka på alla gånger jag varit en bortskämd snorunge och inte visat den kärlek och respekt jag borde och jag får enormt dåligt samvete. Hon visste att jag älskade henne och vi hade en väldigt bra relation men när jag var i trotsåldern var jag extremt jobbig. Det är något jag ångrar nu. Är det någon som känner igen sig?

Vad gör jag nu? Jag kan fan inte fatta att min älskade mamma inte lever längre. Svar vet jag inte om jag räknar med heller men jag ville skriva av mig. Kan ändå inte sova. 

Du är evigt saknad och jag älskar dig för alltid mamma. 

• Svar på tråden Min mamma dog idag
  • Fridayyy
    ica skrev 2014-11-11 14:47:48 följande:
    Massor med kramar Winerbrod. Din mamma kommer aldrig mer igen. Men hon finns samtidigt för alltid i dig. I dina gener, ditt minne och ditt hjärta. Och all den kärlek och omsorg hon gav dig. Det är nåt som alltid är ditt. Nåt som aldrig lämnar dig.
    Gråt, gapa och skrik om du behöver. När du behöver det. Och se till att vara snäll med dig själv. Sorg är fruktansvärt. Men du kommer alltid vara din mammas dotter.

Så fint skrivet...{#emotions_dlg.flower}
  • molly50
    winerbrod skrev 2014-11-12 00:29:36 följande:
    Stort tack för stödet. Du har rätt men det är så jäkla svårt att förstå. Det kommer väl ta tid. Jag ska följa dina råd och tillåta mig själv må som jag mår. För övrigt är jag hennes son, inte dotter :) 
    Det tar tid. Jag förstod inte heller i början att min älskapde pappa var borta.
    Och precis som du så började jag klandra mig själv för hur jag hade varit mot honom som yngre.
    (Jag var 19 år när han dog och han 53)
    Men jag tror man befinner sig i en slags chockfas i början.Den kan ta några dagar.
    Då går man ofta omkring med alla frågorna,varför osv.
    Sedan kommer reaktionerna på det som hänt innan man slutligen börjar bearbeta allt.
    Du kan läsa lite om det här:
    http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=308&Sorg
    Sedan ska man komma ihåg att ingen sorg är den andra lik. Vi sörjer alla på olika sätt.

Jag kan fortfarande bli ledsen och känna saknad efter min pappa än idag,23 år senare.
    Men det är helt ok
    Sorgen finns alltid där men man lär sig att leva med den.

Styrkekramar!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    molly50 skrev 2014-11-12 14:23:37 följande:
    Det tar tid. Jag förstod inte heller i början att min älskapde pappa var borta.
    Och precis som du så började jag klandra mig själv för hur jag hade varit mot honom som yngre.
    (Jag var 19 år när han dog och han 53)
    Men jag tror man befinner sig i en slags chockfas i början.Den kan ta några dagar.
    Då går man ofta omkring med alla frågorna,varför osv.
    Sedan kommer reaktionerna på det som hänt innan man slutligen börjar bearbeta allt.
    Du kan läsa lite om det här:
    http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=308&Sorg
    Sedan ska man komma ihåg att ingen sorg är den andra lik. Vi sörjer alla på olika sätt.

Jag kan fortfarande bli ledsen och känna saknad efter min pappa än idag,23 år senare.
    Men det är helt ok
    Sorgen finns alltid där men man lär sig att leva med den.

Styrkekramar!

Ett råd till jag kan ge dig på vägen,TS,är att inte vara rädd för att prata om det här.
    Det kommer att hjälpa dig igenom det här lite lättare.

Kramar!

Mattias och Hannah.
  • Smulan 89

Beklagar sorgen. Min man förlorade sin pappa i cancer för 6 år sen. Han var då 20 år, hans pappa 56 år. Hans mamma dog i cancer för 2 år sen, 49 år gammal. Det var tredje gången hon hade bröstcancer. Första gången blev hon frisk, då var min man runt 14 år (tror jag). Andra gången kunde tumören "bara" opereras bort. Tredje gången spred sig cancern och till slut fanns inget att göra. Hon fick i alla fall se sina barnbarn och hon visste att hennes son har det bra och är lycklig.

• Smulan 89
    Smulan 89 skrev 2014-11-12 18:05:06 följande:

Beklagar sorgen. Min man förlorade sin pappa i cancer för 6 år sen. Han var då 20 år, hans pappa 56 år. Hans mamma dog i cancer för 2 år sen, 49 år gammal. Det var tredje gången hon hade bröstcancer. Första gången blev hon frisk, då var min man runt 14 år (tror jag). Andra gången kunde tumören "bara" opereras bort. Tredje gången spred sig cancern och till slut fanns inget att göra. Hon fick i alla fall se sina barnbarn och hon visste att hennes son har det bra och är lycklig.

Några månader innan min mans pappa dog, så dog hans farmor och farfar med en månads mellanrum. Han förlorade sin farmor, farfar och pappa inom loppet av 5 månader.
  • winerbrod
    molly50 skrev 2014-11-12 14:26:02 följande:

Ett råd till jag kan ge dig på vägen,TS,är att inte vara rädd för att prata om det här.
    Det kommer att hjälpa dig igenom det här lite lättare.

Kramar!

Ja tack det värmer!! En sak som gör mig lite ledsen är att det är så många av mina vänner som vet detta men det är inte många som har hört av sig och frågat hur jag mår eller att dom beklagar sorgen. Jag vet att min syster har berättat för en del av mina närmaste så jag undrar verkligen varför dom inte hör av sig till mig. Detta är ju något man verkligen vet är jävligt svårt så jag kan inte förstå det. Jag hade verkligen visat mina vänner att jag finns här om det hade hänt någon av dom. 
  • Anonym (X)
    winerbrod skrev 2014-11-13 15:36:47 följande:

Ja tack det värmer!! En sak som gör mig lite ledsen är att det är så många av mina vänner som vet detta men det är inte många som har hört av sig och frågat hur jag mår eller att dom beklagar sorgen. Jag vet att min syster har berättat för en del av mina närmaste så jag undrar verkligen varför dom inte hör av sig till mig. Detta är ju något man verkligen vet är jävligt svårt så jag kan inte förstå det. Jag hade verkligen visat mina vänner att jag finns här om det hade hänt någon av dom. 

• Anonym (X)

Ursäkta, blev fel från mobilen. Det jag skulle skriva var först och främst att beklaga din ofattbara förlust. Cancer är verkligen vedervärdigt.

Dina vänner är osäkra och vet inte hur de ska ta kontakt, hur de ska agera, vad de ska säga. De håller sig inte undan för att de inte bryr sig. De finns men har kanske aldrig varit i en liknande situation. Har själv följt flera nära på cancerns vedervärdiga väg mot slutet och tyvärr fungerar många människor så, de backar undan för situationen är obekväm.

• winerbrod
    Anonym (X) skrev 2014-11-13 15:59:03 följande:

Ursäkta, blev fel från mobilen. Det jag skulle skriva var först och främst att beklaga din ofattbara förlust. Cancer är verkligen vedervärdigt.

Dina vänner är osäkra och vet inte hur de ska ta kontakt, hur de ska agera, vad de ska säga. De håller sig inte undan för att de inte bryr sig. De finns men har kanske aldrig varit i en liknande situation. Har själv följt flera nära på cancerns vedervärdiga väg mot slutet och tyvärr fungerar många människor så, de backar undan för situationen är obekväm.

Tack för stödet. Ja det kan jag tänka mig, de är kanske rädda att säga fel saker. Hur ska jag hantera det då? Jag har nog aldrig varit i det behov av bekräftelse eller stöd från vänner som jag är nu. Jag behöver dom verkligen. Jag vill inte att de ska känna sig rädda eller något för att säga fel saker. Jag vill bara att de visar sitt stöd Rynkar på näsan
  • Anonym (X)
    winerbrod skrev 2014-11-13 16:04:04 följande:

Tack för stödet. Ja det kan jag tänka mig, de är kanske rädda att säga fel saker. Hur ska jag hantera det då? Jag har nog aldrig varit i det behov av bekräftelse eller stöd från vänner som jag är nu. Jag behöver dom verkligen. Jag vill inte att de ska känna sig rädda eller något för att säga fel saker. Jag vill bara att de visar sitt stöd 

Ring dom! Säg att du har det asjobbigt just nu och behöver träffa dom, behöver prata, träna, fika, gå på bio, whatever du känner att du behöver. Har du ngn bästa vän så börja där. Någon av dina vänner kanske kände din mamma?
Svar på tråden Min mamma dog idag