• Anonym (Ts)

Sluta röka!

Hej! Jag vill sluta röka för gott. Ni som slutat hur gjorde ni? Hur länge kommer suget för er. Jag har slutat några gånger tidigare och hållt upp i 3 månader två gånger. Men min man röker så det slutar alltid med att man tar en cigg eftersom det finns hemma. Jag mår dåligt av rökningen och känner att det är dags att sluta. Hur gjorde ni för att lyckas? Jag tänkte börja träna och sluta tänka på antal dagar, veckor och månader som jag hållit upp. Jag har tidigare läst boken sluta röka med Allan Care (stavning? ) Den var bra men bara för stunden.

• Svar på tråden Sluta röka!
  • Anonym (s)

Syrran fick en medicin utskrivet av en läkare och hon blev rökfri inom nån vecka. Hon har inte rökt på 2 år nu.

• Anonym (Fd rökare)
    Grattis till ett bra beslut! Solig

Jag tuggade nicotugg i ca 6 månader och sockerfria tuggummin i ca 3 månader. Jag motionerar mera och mår mycket bättre. Har även slutat att dricka kaffe eftersom det ofta "hör ihop".
    Har varit rökfri i drygt 7 år! Solig 

Tyvärr känner jag fortfarande suget ibland, men det går över lika fort som det dök upp.

Lycka till! Solig
  • Anonym (Fusk)

Jag slutade röka för ca. 6 månader sedan. Jag rökte  min. 1 paket om dagen, och hade rökt i nästan 35 år.
    Jag förstod att det nog inte var så lätt, så jag fick recept på Champix. Efter en vecka på piller, kunnd jag inte märka något nikotinkick när jag rökte, så det verkade lite löjligt att stå där med en cigarett i handen. Efter ännu en vecka där jag fortfarande rökte lite, blev jag bukopererad. Låg på 15:de våningen och kunde helt enkelt inte transportera mig ner och utomhus. Men jag kände inget sug och har inte rökt sedan dess. 
    Jag fortsatte med Champix i några veckor till, men började till sist glömma dem, så jag slutade helt. 
    Jag har fortfarande vänner som röker och jag tycker det luktar gott och så, men har inget behov för att själv tända en cigarett.
    Det värsta är väl, att jag har gått upp 8 kg och viktstigningen verkar fortsätta...

• Anonym (Ts)

Frågade en läkare om sådan medicin men han sa bara att jag måste sluta tillsammans med min man för att han skulle skriva ut medicinen. Jätte konstigt jag kan ju inte vara bestämma att han ska sluta. Viljan måste ju komma från honom själv. Vad duktig du är som slutade i 7 år! Jättebra kämpat!

• Anonym (..)

Gå till en annan läkare! Jag fick Zyban då jag blev så himla deppig när jag slutade röka. Röksuget och framför allt intresset för att röka försvann efter cirka 3 veckor med medicinen

• Ridan

Jag gick över till El cigg. Har aldrig kunnat sluta innan med Eciggen slutade jag på 10 minuter typ

• Anonym (Ettan)

Lägg in en rejäl mullbänk när du är röksugen så löser det sig!

• Anonym (Stickan.)

Sluta bara. Det är faktiskt lätt om man bara tycker riktigt illa om det.

• Anonym (Ts)

Tack för tipsen! E - cigg har jag redan och tycker inte att de hjälper alls. Det känns inte på samma sätt. Jag måste nog bli av med hela beroendet. Har även testat snus men man blir ju bara mer nikotin beroende. Jag körde cold turkey metoden sist. Men började röka efter 3 månader :(. Ska ta en vända till läkaren igen och fråga om läkemedlet. Frågade min man om han ville sluta med mig och det ville han.

• Anonym (suck)

Mitt problem är att jag inte kan hitta den riktiga viljan att sluta röka. Sen jag födde mitt första barn har jag börjat röka mer, även fast jag känner mej som en dålig mamma räcker det inte för att jag ska sluta! För mej är det en belöning att efter allt skrikande och stressande, få gå ut och ta en cigg och få min tid till att varva ner. Om inte genom nikotinet så rent psykiskt. Min man hatar att jag röker och är på mej kraftigt, så om jag säger att jag ska sluta och inte skulle klara att hålla mej till det, kommer jag få höra de resten av livet. Jag har hållit upp korta perioder men har då snusat istället... O de går ju inte nu.

• Anonym (2 år)

Jag slutade i samband med en längre utlandsvistelse för lite drygt två år sedan. Jag använde inga ersättningspreparat utan slutade bara, och har efter det varit noga med att aldrig feströka eftersom jag inte tror att jag skulle kunna klara att hålla mig till feströkande, alltså är det bättre för mig att avstå helt. 

• radwanska
    Anonym (Ts) skrev 2014-11-11 00:17:51 följande:

Tack för tipsen! E - cigg har jag redan och tycker inte att de hjälper alls. Det känns inte på samma sätt. Jag måste nog bli av med hela beroendet. Har även testat snus men man blir ju bara mer nikotin beroende. Jag körde cold turkey metoden sist. Men började röka efter 3 månader :(. Ska ta en vända till läkaren igen och fråga om läkemedlet. Frågade min man om han ville sluta med mig och det ville han.

Du kan ju sluta utan läkemedel. Du körde ju cold turkey förra gången vilket är det absolut snabbaste sättet att bli av med beroendet, och du klarade det! Du kan göra det igen! Det låter ju jättebra att din man också vill sluta för då kan ni sporra varandra och det kommer inte ligga frestande cigg hemma osv
  • Anonym (.???)
    Anonym (Ts) skrev 2014-11-11 00:17:51 följande:

Det känns inte på samma sätt, skriver du. Men det är väl inte meningen heller? Meningens med röksubstitut är väl att man ska få en mindre nikotinkick, eller liknande för avvänjnings skull. För att beroendet säger att man måste ha NÅGOT, och då väljer man ett aningen bättre alternativ?
  • Anonym (Fusk)
    Anonym (.???) skrev 2015-03-01 19:41:25 följande:
    Det känns inte på samma sätt, skriver du. Men det är väl inte meningen heller? Meningens med röksubstitut är väl att man ska få en mindre nikotinkick, eller liknande för avvänjnings skull. För att beroendet säger att man måste ha NÅGOT, och då väljer man ett aningen bättre alternativ?
    Även om man säger att summan av lasterna alltid är den samma, måste ju målet trots allt vara, att bli av med beroendet - inte att ersätta det med ett annat. 
  • Anonym (Rökfri)

Jag bara la av att röka utan hjälpmedel, inga problem bara man e envis (1 1/2 år nu).
    Problemet med att va rökfri är viktuppgång, dålig kondis, man blir lättare sjuk och är mindre social. 
    En vadslagning med din man om nåt ni vill/inte vill göra kan också va bra för motivationen.

Svar på tråden Sluta röka!