• Forumvärd

Ska Sverige gå med i NATO?

I samband med de påstådda ubåtskränkningarna så har röster återigen höjs för att Sverige ska gå med i NATO.
    Vad tycker du och varför?
    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige gå med i NATO?
  • Alexandre Nayle
    Anonym (Stalin) skrev 2014-10-29 17:26:02 följande:

Vadå fjäskeri mot USA, det är dom vi ska vara vänner och allierade med, den fria världen, inte Kina eller Ryssland där du skickas till GULAG om du öppnar munnen.

Nej, det är bättre att vi allierar oss med dem som skickar dig till Guantanamo istället, där du blir torterad. Den fria världen dvs.

:D
  • Gert

Sverige ska ha ett eget starkt försvar i första hand. Men det vill väl inte den feministiska regeringen vi har idag.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (tomas)

Vaddå Nordiskt sammarbete ?

Norge, Danmark och Island är medlemmar i NATO sedan urminnes tider
    och dom har noll intresse av att bryta det för ett samarbete med Sveriges
    obefintliga försvar.
    Hur skall du övertala en Dansk till detta ?
    Join Sweden !  Fuck NATO.
    Vi har knappt något försvar kvar så snälla sluta med förslaget om NORDISKT
    samarbete. Bara korkat. Insiktslöst.

• Themis

Jag tycker vi kan joina och USA gå ur...

Nej men skämt åsido, jag blir så jävla arg på Putin så jag är snart ok med att gå med i NATO. Men det är en ganska nypåkommen insikt.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Drottningen70

Ja. Neutraliteten existerar ändå inte. Vi har valt sida, men står utan officiell allians och skydd. Dumt.

• Anonym (Nono)
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-29 15:07:15 följande:
    Jag vill t.ex. inte betala skatt, varför är jag tvungen att göra det? Samma frågeställning.
    Men nu handlade det inte om det utan om värnplikt..
  • Anonym (J)

Ja det tycker jag att Sverige borde göra, i alla fall utreda medlemskapet på allvar men något vi absolut inte borde göra är att införa allmän värnplikt igen.
    Att tvinga medborgarna till massa onödigheter som de inte vill känns inte som rätt väg att gå, en yrkesarmé är bättre.

• Alexandre Nayle
    Anonym (Nono) skrev 2014-10-29 21:17:22 följande:

Men nu handlade det inte om det utan om värnplikt..

Och skillnaden är?...
  • Anonym (Nono)
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-29 21:30:05 följande:
    Och skillnaden är?...
    Det ena är skatt, det andra är värnplikt.
    Du behöver inte svara på frågan om du inte vill men då kan du säga det helt enkelt, men min fråga handlade om värnplikt och inte om skatt.
    Sedan skulle du iofs inte ha klarat dig i ett samhället där man inte betalade skatt, bara så att du vet.
  • Alexandre Nayle
    Anonym (Nono) skrev 2014-10-29 21:32:08 följande:

Det ena är skatt, det andra är värnplikt.

Du behöver inte svara på frågan om du inte vill men då kan du säga det helt enkelt, men min fråga handlade om värnplikt och inte om skatt.

Sedan skulle du iofs inte ha klarat dig i ett samhället där man inte betalade skatt, bara så att du vet.

Nej. Här är din fråga: "Varför ska man tvinga personer att göra något de absolut inte vill göra?" Kunde lika gärna handlat om skatt. Eller behovet av att ta körkort för att kunna köra bil. Det finns många saker man är tvungen att göra med samhällets bästa i åtanke. Min poäng är att värnplikt borde vara en av dessa.

Och ett samhälle utan arme är inte heller något samhälla som klarar sig i längden.

"Inom alla nationer finns det en arme - antingen sin egen eller någon annans."

-Mao
Svar på tråden Ska Sverige gå med i NATO?