• Forumvärd

Ska Sverige gå med i NATO?

I samband med de påstådda ubåtskränkningarna så har röster återigen höjs för att Sverige ska gå med i NATO.
    Vad tycker du och varför?
    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige gå med i NATO?
  • Alexandre Nayle
    Anonym (Nono) skrev 2014-10-29 14:15:32 följande:

Varför ska vi återinföra värnplikt?

Varför ska man tvinga personer att göra något de absolut inte vill göra?

Jag vill t.ex. inte betala skatt, varför är jag tvungen att göra det? Samma frågeställning.
  • Anonym (Tim)

Ja, tyvärr är vi nog tvungna till det på grund av 20 års politisk lättja. Neutralitet och ett bibehållet starkt eget försvar med allmän manlig värnplikt hade varit högst önskvärt ur mer än en aspekt, men de naiva politikerna med sitt kortsiktiga, politiskt korrekta tänkande har valt att prioritera bort det. Moder Svea har blivit ertappad med byxorna nere alltsedan påsken 2013 om inte förr och endast NATO tillhandahåller hängslen och livrem. Den senaste ubåtsincidenten är emellertid ingalunda utslagsgivande. Media har givit den alltför stor uppmärksamhet. Vet iofs inte vad ett medlemsskap kostar, men torde vara billigare än att öka anslagen med säg 2,3 gånger. En anslagsökning med <1 miljard är skrattretande.

• Anonym (hmm)

Tror verkligen obligatorisk värnplikt hade vart suveränt!
    Alla som är fast i sitt dataspelande eller annan slö, slapp, likgiltig tillvaro skulle verkligen dra nytta av den.

ÄVEN om de absolut inte vill.

• Lisa1976

Definitivt inte!
    Då får vi med all säkerhet fler hot från ryssarna.
    Satsa på ett nordiskt samarbete istället!

• Jackson

Nej! Absolut inte!

Vi ska satsa på en allians inom Norden istället. Fjäskeriet mot USA har pågått för länge och tro fan på att vi skulle åka å stryk av Ryssland om vi gick med i NATO. 

Sen så funderar jag på om gemene man är helt på det klara med om -OM- det blir ett tredje världskrig så kommer Ryssland och Kina alliera sig med varandra. Vi är rökta oavsett om vi är medlemmar i NATO eller inte.

Jag anser att vi ska bryta alla förbindelser (förutom samarbete med FN och fokusera på våra grannländer.

Och införa värnplikt igen, men denna gång inte enbart för killar.

• Iarwain

Vi kommer inte kunna ha något brett nordiskt försvarssamarbete, då Danmark och Norge är med i NATO.

• Anonym (Stalin)

Självklart ska vi gå med i NATO! Det skulle vi ha gjort för länge länge sen! Och det borde vara två års obligatorisk militärtjänstgöring för både kvinnor och män!

Förstår verkligen inte varför vi inte ska ha en kraftfull krigsmakt i Sverige, med all vår teknik kunde vi ha varit en makt att räkna med, inte nåt som skämtas om.

• Anonym (Stalin)
    Jackson skrev 2014-10-29 16:44:39 följande:

Nej! Absolut inte!

Vi ska satsa på en allians inom Norden istället. Fjäskeriet mot USA har pågått för länge och tro fan på att vi skulle åka å stryk av Ryssland om vi gick med i NATO. 

Sen så funderar jag på om gemene man är helt på det klara med om -OM- det blir ett tredje världskrig så kommer Ryssland och Kina alliera sig med varandra. Vi är rökta oavsett om vi är medlemmar i NATO eller inte.

Jag anser att vi ska bryta alla förbindelser (förutom samarbete med FN och fokusera på våra grannländer.

Och införa värnplikt igen, men denna gång inte enbart för killar.

Vadå fjäskeri mot USA, det är dom vi ska vara vänner och allierade med, den fria världen, inte Kina eller Ryssland där du skickas till GULAG om du öppnar munnen.
  • Anonym (Stalin)
    Anonym (-o-) skrev 2014-10-29 11:56:31 följande:

Nej. Vi skall jobba för att ta oss ur vår situation som USA:s lydstat, inte trassla in oss mer i sörjan.

Vi borde bli den 51a staten i Förenta Staterna hellre än att fjärma oss bort från dom.
  • Anonym (Nordiskt samarbete)

Nej, inget samarbete med Nato. Men ett samarbete med de nordiska länderna tror jag är bättre. Annars kommer vi garanterat hamna i en svår situation.

Svar på tråden Ska Sverige gå med i NATO?