Arbetsmyran76 skrev 2015-01-17 09:18:45 följande:
Ja det finns specifika behandlingsmetoder - intensiv träning hela dagarna som precis som all annan träning som inbegriper hjärnan tränar denne att lära sig saker. Men det är inget som är aktuellt för en 10 månaders och detta gäller barn som tydligt skiljer sig från det normala i tvåårsåldern - normalt sett. Barn utvecklas i så olika takt att det krävs nog sen talutveckling å lite annat för att barnet ska vara aktuell för denna insats
Det är väl egentligen helt off topic och inget som hjälper ts, men vår son har i tvåårsåldern ett bra tal, även om det kan låta något annorlunda, och den som inte vet så mycket om autism skulle nog inte reagera. Han får i alla fall mycket stöd och träning. Det finns de forskare som menar att barn under året skulle kunna tränas bra då hjärnan då är så formbar MEN det finns ju inget utarbetat system för detta och en eventuell autismdiagnos skulle troligtvis inte sättas innan 18 månader.
Jag vidhåller ts att du behöver fokusera på att få hjälp med oron. Jag var orolig för min son och känner idag hur tråkigt det var att ha den oron. Det spelar ingen roll om barnet har autism eller inte, oron hjälper er inte.