• Ffrks

Kläder nyfödd

Om sex veckor beräknas vårt första barn födas. Vi har ännu inte köpt en enda pinal men börjar nu lista och planera. Jag funderar över kläder. Jag hör och läser att man bör ha ca 5 ombyten i stl 50 till första tiden, samt gärna någon pyjamas.

Det ska vara omlottmodell så att man inte drar över huvudet.

En del säger köp byxor med fötter på (sockor flyger bara av) andra säger köp utan fötter (då passar de längre).

Jag vill gärna ha mer input!

Min främsta fråga gäller dock storlek, när folk säger stl 50 menar dom då alltså 50 och inte det som heter 50/56?

Jag förstår att detta inte är en exakt vetenskap och att barn föds olika stora (själv var jag pytteliten och växte efter ett par veckor i stl 44 som var de minsta kläderna mina föräldrar hittade tidigt 80-tal.) Men generellt? Skulle kännas skönt att köpa några bodys för att börja någonstans.

• Svar på tråden Kläder nyfödd
  • BjörkW

Jag hade hemska foglossningar under hela graviditeten som försvann direkt efter förlossningen så det var rätt skönt att få "springa på stan" lite medan pappa satt hemma med sonen ;) Vi bor väldigt centralt så tog inga tider heller! Men det är ju svårt att veta hur man mår.

Ja en sån liten skarf typ som man knäpper i nacken :)

• Ffrks
    BjörkW skrev 2014-10-26 08:46:16 följande:

Jag hade hemska foglossningar under hela graviditeten som försvann direkt efter förlossningen så det var rätt skönt att få "springa på stan" lite medan pappa satt hemma med sonen ;) Vi bor väldigt centralt så tog inga tider heller! Men det är ju svårt att veta hur man mår.

Ja en sån liten skarf typ som man knäpper i nacken :)

Ska tänka på dreglisar! Mår jag dåligt får väl pappan springa på stan...
  • nozpa

Alla sa innan första föddes att vi inte skulle köpa så mycket i stl 50. Gå direkt på 56. Jo, tjena. Vi fick köpa till massor i stl 50. Och då drunknade hon ändå i de den första månaden.
    Så mitt råd är att köpa mer i stl 50 än vad folk tipsar om. Fick precis 3:e, och han var "stor" 3500. Dom andra två var 2700 och 2900 tunga. Stl 50 är som ett tält på 3:an som kom nyss. Det är inte bara att benen är långa, kläderna är som säckar på honom liksom.
    Så köp i stl 50 så ni klarar er en vecka, då med spyor o div som kan tillkomma. Sedan kan ni köpa mer efter det.
    Byxor behövs inte lika mycket som överdelar är min erfarenhet. Jag gillar sparkdräkter, det är smidigt att kunna knäppa upp hela vägen, och så är det oerhört sött också. :)

En sak till, är det en tjej så funkar klänningar i stl 56. Bara ett tips. :) Det behöver man inte köpa så mycket i stl 50. Det är min erfarenhet.

• Majken03

Vår bebis hade långa fötter så de fick inte plats i sånna kläder med sockor på benen :). Dragkedja på pyjamas var superbra, jag ville aldrig tända på natten utan bytte blöja i mörkret o då var dragkedja guld värt. Såna omlott bodys är oxå bra när de är nyfödda tycker jag.

• Line85

Hej!

Jag reagerade på ett inlägg här tidigare som tyckte att kvalitet inte spelar någon roll på bebis och att dom har det så kort tid. Jag tänker precis tvärt om! Det finns kanonbra kläder, lite dyrare, men åh så sköna och stretchigt att bebin kan ha en i storlek 50 säkert tills de andra typ hm behövs i 56 eller 62. Billigt är sällan så töjbart tycker jag. Plastisock är ett sådant märke. Jag har bodys som är otroligt fina i färgen trots många tvättar.

• saal
    nozpa skrev 2014-10-26 13:33:38 följande:

Alla sa innan första föddes att vi inte skulle köpa så mycket i stl 50. Gå direkt på 56. Jo, tjena. Vi fick köpa till massor i stl 50. Och då drunknade hon ändå i de den första månaden.
    Så mitt råd är att köpa mer i stl 50 än vad folk tipsar om. Fick precis 3:e, och han var "stor" 3500. Dom andra två var 2700 och 2900 tunga. Stl 50 är som ett tält på 3:an som kom nyss. Det är inte bara att benen är långa, kläderna är som säckar på honom liksom.
    Så köp i stl 50 så ni klarar er en vecka, då med spyor o div som kan tillkomma. Sedan kan ni köpa mer efter det.
    Byxor behövs inte lika mycket som överdelar är min erfarenhet. Jag gillar sparkdräkter, det är smidigt att kunna knäppa upp hela vägen, och så är det oerhört sött också. :)

En sak till, är det en tjej så funkar klänningar i stl 56. Bara ett tips. :) Det behöver man inte köpa så mycket i stl 50. Det är min erfarenhet.

Åhh har 3an kommit nu. Grattis och hoppas allt gick bra. Vad det kan vara olika det där med storleken. Här vägde storebror 3,5kg när han kom och lillebror 4,5! Lillebror gick direkt på 62or så jag brukar ju alltid säga ta större och vik ;) 
  • enmamma

Som lite motvals käring.
    Införskaffade overall i st56 till första barnet.
    Den passade nog 1mån.
    Lillebror 56 cm lång fick åka hem från BB i st 62.
    Småttingar kan ju ha lite stora kläder de ligger ju bara stilla.

• nozpa
    saal skrev 2014-10-26 16:55:30 följande:
    Åhh har 3an kommit nu. Grattis och hoppas allt gick bra. Vad det kan vara olika det där med storleken. Här vägde storebror 3,5kg när han kom och lillebror 4,5! Lillebror gick direkt på 62or så jag brukar ju alltid säga ta större och vik ;) 
    Tack! :) Allt gick bara bra. Drömförlossning. :) Mina har varit så smala så det är som påsar på dom. :-P 49 långa har 2 varit, och 48 den ena. 1-2½ månad har stl 50 varit bra, sedan har man fått blanda 50 och 56.
  • Pymsan

Bara läst TS. Skulle nog satsa på runt 10
    ombyten. Jag hade en hel del plagg i 50
    som var för små redan från början, sonen var 54 lång o vägde 4410 (född på BF+1, jäkligt glad att jag inte gick över...)
    Fick barn mitt i högsommaren så det var ju lite skillnad. Men mössor behövs, och tunnare vantar, nån overall i typ fleece eller likn. Åkpåse eller varm filt till vagnen.
    Mjuka bomullsfiltar. Pyjamasar eller sovpåse. Några koftor, om man tex bara ska i och ur bil o overall känns för varmt.

• Ellie

Du har redan fått massor av tips. Det jag skulle vilja lägga till som vi hade nytta av var "sock-on's" som gjorde att sockarna inte ramlade av hela tiden. Funkade jättebra för oss. Vi fick en bebis med kalla fötter, men kusinen hade så varma fötter att han aldrig hade sockar på. Allt är olika :)

Ett annat tips är att inte använda skötbord, utan ha en mjuk skötbädd direkt på golvet. Så praktiskt att kunna släppa bebisen ett par sekunder utan att vara rädd att den skall ramla ner, samt lätt att ställa åt sidan efter varje blöjbyte om man har det trångt.

Vi "panik-shoppade" efter någon vecka, men det var bara en trevlig utflykt, och lättare att handla när man vet mer exakt vad bebisen behöver. Gjorde ingenting alls att vi inte hade allt från början.

• Jo83

Vi inhandlade inget i strlk 50 och tur var väl det. När sonen var född satte vi på honom en pyjamas i strlk 56 varpå bm utbrister att den där kommer vi bara kunna ha i en vecka eller så. Haha snacka om att känna sig blåst på liten bebis (54 cm lång och ca 4kg)

• Elwan

Jag la ut en annons på facebook i de här köp och sälj-grupperna som finns till typ varje stad och skrev:

Sökes!
    Könsneutrala kläder till nyfödd upp till stl 68 köpes.

Jag fick så mycket svar och många sa, kom hem o välj vad du vill ha. 10:- plagget och ca 50:- för overaller. Då kan man bara välja och vraka. Många gav även bort fler saker än kläder. Vi har tre lådor fulla i byrån nu och jag har bf om 20 dagar

• mammatillmelvin2014

Vi hade 5 ombyten i 50 och 5 i 56 och vår son vägde 4154g och 52 cm lång, han hade 50 i 1 vecka och sedan dess 56 som han fortfarande har och är 2 månader och mycket av 56 kläderna är lagom nu. Och har är stor bebis! Så de bästa är att köpa lite av varje för man eller jag hade ingen lust att springa i affärer. Det ska ju ändå andvändas inom kort ändå! :)

• LillyAdelia

Kom också ihåg att allt i samma storlek inte alltid är lika stort. Sånt beror på märke/tillverkningsland/ om man torktumlar, om det är menat för pojke eller flicka osv. Min 14-månaders har stl 68-86, dvs 4 olika storlekar.

Som någon skrev tidigare, klänningar är onödigt att ha i stl 50. 62 funkar lika bra i de flesta fall och passar jättelänge! Kan funka som top långt senare :)

• Ffrks

Tack igen för alla som engagerat sig. En del av era råd passar mig jättebra, andra känns mindre som min stil men jag hoppas att andra som läser tråden kan få hjälp av dem.

Jag tänker mig nu drygt fem ombyten i stl 50 dvs bodies och byxor och strumpor. har noga surfat runt och kollat utbud och listat . pyjamaser kanske 3 st i stl 56 med dragkedja verkar finnas fina på Kappahl och 1 i stl 50 ifall bebisen är pyttis. Hade sett att många i små storlekar har fötter. Om något oemotståndligt i någon större stl ramlar över mig kanske jag köper det också, har sett fina sparkbyxor till bra pris på Åhlens hemsida. Annars avvaktar jag och ser vad vi får, vad vi gillar och vad bebis behöver.

Ska också införskaffa några filtar (ytterkläder har mina föräldrar bett att få ge oss)

När det gäller annan utrustning kollar vi på blocket efter begagnat.

(Kläder kan jag också tänka mig att köpa i andra hand).

Tack igen!

• nozpa
    Ffrks skrev 2014-10-28 03:34:49 följande:

Tack igen för alla som engagerat sig. En del av era råd passar mig jättebra, andra känns mindre som min stil men jag hoppas att andra som läser tråden kan få hjälp av dem.

Jag tänker mig nu drygt fem ombyten i stl 50 dvs bodies och byxor och strumpor. har noga surfat runt och kollat utbud och listat . pyjamaser kanske 3 st i stl 56 med dragkedja verkar finnas fina på Kappahl och 1 i stl 50 ifall bebisen är pyttis. Hade sett att många i små storlekar har fötter. Om något oemotståndligt i någon större stl ramlar över mig kanske jag köper det också, har sett fina sparkbyxor till bra pris på Åhlens hemsida. Annars avvaktar jag och ser vad vi får, vad vi gillar och vad bebis behöver.

Ska också införskaffa några filtar (ytterkläder har mina föräldrar bett att få ge oss)

När det gäller annan utrustning kollar vi på blocket efter begagnat.

(Kläder kan jag också tänka mig att köpa i andra hand).

Tack igen!

Angående filtar. Ett "måste" där är en gallerfilt. Finns fina på åhléns, eller att beställa på vilken babysida som helst.
  • Sheryl82

Jag köpte de mesta kläder här miiminki.se/shop/22-baby-50-92 Jag vet de är lite dyrare men då vet man att de är utan kemikalier och knappar innehåller inga tunga metaller. De har ofta rabatter, då blir det inte så dyrt ;) 

• Fjärrkontrollen

Vi hade typ 2 bodys och en pyjamas i 50, resten i 56. Sonen vägde 3400 och var 51 cm när han föddes. 
    50 är på tok för litet nu 1 mån senare och 56 passar precis. Har börjat så smått använda 62.

Svar på tråden Kläder nyfödd