• Ffrks

Kläder nyfödd

Om sex veckor beräknas vårt första barn födas. Vi har ännu inte köpt en enda pinal men börjar nu lista och planera. Jag funderar över kläder. Jag hör och läser att man bör ha ca 5 ombyten i stl 50 till första tiden, samt gärna någon pyjamas.

Det ska vara omlottmodell så att man inte drar över huvudet.

En del säger köp byxor med fötter på (sockor flyger bara av) andra säger köp utan fötter (då passar de längre).

Jag vill gärna ha mer input!

Min främsta fråga gäller dock storlek, när folk säger stl 50 menar dom då alltså 50 och inte det som heter 50/56?

Jag förstår att detta inte är en exakt vetenskap och att barn föds olika stora (själv var jag pytteliten och växte efter ett par veckor i stl 44 som var de minsta kläderna mina föräldrar hittade tidigt 80-tal.) Men generellt? Skulle kännas skönt att köpa några bodys för att börja någonstans.

• Svar på tråden Kläder nyfödd
  • Ffrks
    Liten till skrev 2014-10-26 06:05:29 följande:

Aha

Nej absolut inte olämplig, är ju själv förälder och vaken. Så nu får du böi först att veta, jag är gravid!! Efter 1 1/2 års försök! Har precis testat! Wiiiii vi ska få syskon till sonen

Haha! Grattis! Kan inte föreställa mig hur det måste vara att försöka så länge. Bra kämpat! Jag förstår att du inte sover!
  • Emmask
    Ffrks skrev 2014-10-26 05:00:37 följande:

Tack för ditt svar!

Overall är ett mysterium som jag ännu inte hunnit tänka på. Finns ju i så många varianter; fleece, ull, pile, med djuröron (gulligt), sweatshirtyg mm.

Vårt mål med all konsumtion och kanske framförallt till bebis är att vi ska köpa praktiska och hållbara, användbara saker. Vi vill köpa så lite saker som möjligt. Alltså hellre dyrt och bra och få saker än många billiga.

Detta är inte ett utslag av miljömedvetenhet eller snobberi eller liknande utan snarast för att vi bor himla trångt och stök och saker överallt stressar mig sanslöst. ( mohaha tänker alla småbarnsföräldrar - lycka till)

Men pyjamas, är det viktigt att de har dragkedja? (Och inte knappar?)

Och sockor - om dom åker av - är det hela världen? Det är ju ändå hyfsat varmt inomhus och ute har man ju filt och grejer.

Vi har handlat 9 av 10 saker begagnat just pga miljön och ekonomin. Vi har det gott ställt men förstår inte varför vi ska lägga pengar på något nytt som kostar hälften begagnat. Lägger hellre de pengarna på annat.

Begagnade kläder tycker jag alls inte är äckligt. Snarare är det gifter i nytillverkade kläder som hunnit tvättas bort i begagnade kläder. De små barnen har kläder så kort att de ofta inte slitits alls, men sjunkit med 3/4 i pris.

Vi har pyjamaser med knappar men fick jag drömma skulle alla kläder ha dragkedjor :) Dock mer sällsynt än knappar.

Andra saker jag uppskattar:

Min amningsponcho (Googla)

Babynestet! Ovärderligt rent logistiskt

En vagn man kan fästa bavyskyddet i

Ett stabilt skötbord på toan

Som sagt, ni kommer få mycket mer kläder än ni anar! Köp minimalt med kläder i 62 och uppåt innan alla grattar er. Även 56 fick vi massor av.
  • Mika86

Inte läst Alla tidigare inlägg men vi hade inte klarat oss på fem ombyte då alla pojkarna ha varit kräkbarn o kissat vid varje blöjbyte.
    Vi ha köpt i 50/56 men varit rätt stort första tiden o de vägde strax under 4 kg allihop o 52/53 cm.
    Filtar att ha både i bilstol o vagnen.
    Små handdukar/gästhanddukar ha varit super för oss att torka kräket med.
    Vet inte hur kallt ni ha det där ni bor men en lite tunnare overall att ha i bilstolen o en lite tjockare att ha i vagnen kanske.
    Några byxor med fötter o några utan, håller med om att vanliga strumpor åker av med byxor med fötter där drar bebisen in fötterna med så benen blir tomma
    Bor ni nära ullared så kan jag rekommendera att köpa saker på ge-kås

• BjörkW

Vår son som är 4 veckor föddes på bf+9 och var 50 cm och vägde 3295 g. Han har vuxit 4 cm och gått upp nästan 800 g och storlek 50 passar nu rätt bra, vissa kläder är lite stora. Han är en riktig kräkbebis så vi har fått panikshoppa lite bodys första veckan för vi tänkte med att "5 ombyten räcker väl?"

Jag tycker det kan vara skönt med byxer som har fötter när vi är ute så han inte tappar dom. Men hemma har vi oftast strumpor för att kunna massera fötterna vid amning :)

• saal

Tror du bebis blir liten annars så satsa på 56 med en gång och vik upp är mitt råd. Med första barnet hade jag en body i srl 50 som han skulle ha när han åkte hem från bb. Det var ända gången den användes sen blev det endast storlek 56. Även om barn går att få ner i 50 så tenderar man att med första barnet tro att barn är super sköra och ska gå sönder när man pressar i de i små kläder. Med 2an gick vi direkt på storlek 62, men då visste vi redan innan det skulle bli en välgödd.

Ang pjamasar med dragkedja så blir de varianterna oftast favoriterna (speciellt för fumliga pappor ;) ) när man lessnat på att försöka para ihop knappar hela vägen. Själv tröttna jag på knappar rätt tidigt och har tidigt valt bort bodysar och andra småknapps plagg. Lillebror har sen ca en veckas ålder sovit i endast blöja på natten. Ofta la han ju ändå som klistrad mot mig eller så skulle han gömma sig under så mycket fluff täcken (gärna fleece) som möjligt. Så det går att strunta i pjamas också. Vi satsa ist på typ plastad frote att ha i sängen där bebis la så slapp man bädda om hela vår säng lika ofta.    

• BjörkW

Ska tillägga att vi har egen tvättmaskin! Vi hade inte tänkt på "drägglis" men hade fått en i pressent och den var guld värd. Så vi köpte sådär 20 drägglisar och 30 småhanddukar första veckan för att slippa byta body när han kräks :)

• Ffrks
    BjörkW skrev 2014-10-26 08:14:04 följande:

Vår son som är 4 veckor föddes på bf+9 och var 50 cm och vägde 3295 g. Han har vuxit 4 cm och gått upp nästan 800 g och storlek 50 passar nu rätt bra, vissa kläder är lite stora. Han är en riktig kräkbebis så vi har fått panikshoppa lite bodys första veckan för vi tänkte med att "5 ombyten räcker väl?"

Jag tycker det kan vara skönt med byxer som har fötter när vi är ute så han inte tappar dom. Men hemma har vi oftast strumpor för att kunna massera fötterna vid amning :)

Tack för ditt svar (och andras svar!) jag tänker att det kanske blir som du skriver, att man måste panikshoppa första veckan. Hur negativt upplevde du det? Det känns egentligen som något jag vill undvika, hatar panikshopping, men å andra sidan är kanske tvåpack bodies från HM inget svårt beslut att fatta, inte ens med en nyfödd...

Men som jag förstår av vad ni alla skrivit: så länge vi inte får en jätteknubbis kommer stl 50 att räcka ett tag!
  • Ffrks
    BjörkW skrev 2014-10-26 08:22:39 följande:

Ska tillägga att vi har egen tvättmaskin! Vi hade inte tänkt på "drägglis" men hade fått en i pressent och den var guld värd. Så vi köpte sådär 20 drägglisar och 30 småhanddukar första veckan för att slippa byta body när han kräks :)

Vet ej vad dreglis är. Gissar på en sådan där liten bebisscarfs, eller menar du liten handduk?
  • Yonndax

Sonen föddes 4 veckor tidigt och var 48 cm lång och vägde 3180 g. Han gick ner mycket i vikt har växte sedan långsamt. Vi hade st 50 rätt länge. Han kräktes oxå en hel del. Han är nu 4 år och ligger fortfarande 1 storlek efter i kläder. Så det är helt individuellt hur det ser ut. Köp några billiga bodysar och byxor med fot att ha kanske första veckan sen ser ni om ni behöver ändra storlek och om ni får en kräkbebis.

Svar på tråden Kläder nyfödd