Inlägg från: regnbågsfärgad |Visa alla inlägg
  • regnbågsfärgad

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

Sis2 skrev 2014-11-18 21:41:38 följande:
    Tråkigt att du känner sån rädsla:( Vad är det du är mest rädd för? Bra att du tar hjälp tycker jag! Det sägs ju att varje förlossning är unik så denna behöver absolut inte sluta som din förra.
    Jag är mest rädd för att något ska hända med bebisen som sist. Jag önskar inte ens min värsta fiende ett katastrofsnitt. Jag vet också att jag den här gången borde ha oddsen på min sida eftersom jag redan haft en dålig förlossning. Nu hoppas jag bara att de på auroramottagningen är bra så att vi tillsammans kan lägga upp en bra plan. Säger inte att jag nödvändigtvis måste ha ett snitt men om jag inte ska be om ett planerat snitt vill jag ha en jävligt bra förlossningsplan. En extremt viktig sak för mig är tex att jag ska få komma till förlossningen så fort mina värkar startar eller om vattnet skulle gå för en kontroll. Är i det här läget väldigt glad att vi har en garanterad förlossningsplats på Danderyds sjukhus. Då vet jag iaf vart jag kommer någonstans!
  • regnbågsfärgad
    Sis2 skrev 2014-11-19 22:31:56 följande:
    Det låter som du har en plan iallafall vilket är bra. Vore så himla synd om sista tiden som gravid går åt till att va rädd:/ I ditt fall borde du få välja förlossningssätt i slutändan, allt för att må så bra som möjligt och att du känner dig trygg. Hopas du får bra kontakt med de på auroramottagningen!
    Jag försöker lägga alla tankar på förlossningen åt sidan sålänge. Ja det hade ju varit bra om man fick bestämma själv men jag har fått intrycket av att man nig får kämpa en del för att få ett planerat snitt.

Vi bor typ som bamses farmor på höga berget så varje eftermiddag när jag hämtat barnen så kämpar jag mig upp för ca en miljon trappor. Idag blev jag och mina kryckor omsprungna av en hurtig tant som utropade: men oj! Vad du kämpar!

Haha, nu på kvällen kam jag skratta åt det men det gjorde jag inte riktigt just då...

Har ni börjat handla till era bebisar?
  • regnbågsfärgad
    Sis2 skrev 2014-11-21 19:18:18 följande:

Rul idag, allt såg bra ut! En liten gosse visade det sig:) phpY1xGZq89540.jpg

Grattis! Härligt att allt såg bra ut!
  • regnbågsfärgad
    blackpeach skrev 2014-11-21 21:27:26 följande:

Är det bara jag som inte vill veta könet?

Vi vet inte heller vad det blir. Har vetat det med de två första men inte den här gången.
  • regnbågsfärgad
    Miss Happiee skrev 2014-11-22 07:38:40 följande:

Ni som har besvärliga foglossningar, har ni provat akupunktur? Ringde bm igår och frågade om det fanns något annat än bältet att prova (förutom vila osv) och då sa hon att flera hade provat akupunktur och tyckte att det hade hjälpt. Tycker det är läskigt med nålar fast om det hjälper så kan det vara värt det för börjar bli tokig på min foglossning...

Jag fick akupunktur-behandling av min sjukgymnast men på mig hjälpte det tyvärr inte så mycket. Vi provade flera gånger men tillslut gav även hon upp. Synd för jag har oxå hört att många är hjälpta av det! Jag rekommenderar en tens-maskin. Har även bälte och kryckor som hjälp.
  • regnbågsfärgad

Att kolla kolla kön måste väl ändå få vara något var och en avgör själv. Jag är själv väldigt könsneutral, jobbar med likabehandling ochgenusfrågor på förskola osv. Vi har ändå kollat kön båda gångerna innan för att vi haft lust till det. Att vänta barn är ett av det största mest abstrakta man kan vara med om. För oss har att kolla kön inte haft med att göra vilka kläder vi ska köpa eller färg på vagn å så vidare. Det har varit ett sätt att få veta bara något om det där lilla lilla livet vi väntar på. Hade någon erbjudit mig att veta hårfärg, ögonfärg och och födelsevikt hade jag säkert tackat ja till det oxå.

Vi väntar vårt tredje barn nu, har två pojkar redan. Å ja vi har fått kommentarer från alla möjliga jävla håll å kanter om att "nu får vi hålla tummarna på en liten flicka".... Nu bestämde vi tidigt stt vi faktiskt skulle låta allt vara den här gången. Men oj vad jag önskar ibland att jag vetat vad som ligger därinne så att jag kunde få folk å hålla käft! För vi bryr oss inte!

Jag tror att alla i den här tråden är här just för att det inte hetsas om babyrosa och babyblått men oxå för att det ska vara högt i tak och finnas utrymme för att utrycka sig utan att bli skuldbelagd!

• regnbågsfärgad
    Miss Happiee skrev 2014-11-29 06:25:38 följande:

Tack för tipsen. Tens visste jag inte att man fick använda, måste se om det går att låna, vet att många blivit hjälpta av den pga andra krämpor. Usch, lider med dig som har så ont att du behöver kryckor :/

Jo, tens får du använda hur mycket du vill men inte på magen. Jag hyr min genom cefar som var det märke jag fick prova hos sjukgymnasten. Jättebra verkligen!

Ang kläder till bebin så har vi köpte en åkpåse och en fleeceoverall. Det hade vi till vår största son som är född i februari. Det är varmare än man tror där i vagnen. De ligger så skyddade från vind å sånt där i. Farligare att klä de för varmt än för kallt. Även im jag har en tendens att göra precis tvärt om...
  • regnbågsfärgad
    Sara Viktoria skrev 2014-12-13 19:42:11 följande:

Go kväll :)

Har legat och terrat bebisen i magen en stund då jag tyckte den varit seg idag... Vet ju att man ska kontakta bb vid minskade rörelser men är det någon som vet hur det är om den fixerat sig? Blir det automatiskt mindre rörelser?

Har känt att den haft hicka några ggr idag och då känns hickan i nedre delen av magen (lååångt ner) så därav tanken att den fixerat sig redan. Är bara i v30 så det känns lite tidigt... Ngn som vet? :)

Jag spenderade halva dagen på spec.mvc igår då jag upplevt bebin som seg i ett dygn. Allt var bra och när de kopplade ctg:t så började den leka hela havet stormar därinne... Men de som jobbade där tyckte det var jättebra att vi hörde av oss och kom in för kontroll. Minskade rörelser ska kollas upp sa de! Att de blir trängre kan göra rörelserna annorlunda men de ska inte bli färre sa de. Vi fick göra ett ul för att se så det fanns tillräckligt med vatten och att moderkakan såg bra ut samt ett ctg. Kändes jättetryggt när vi åkte hem igen. Så kolla hellre upp det en gång för mycket än en gång för lite.
  • regnbågsfärgad
    Donum skrev 2014-12-11 10:08:05 följande:

Hallå hallå,

Vi fick en dotter inatt. Första gången jag har fött utan ryggbedövning, men så fort gick det. ???? Ingen trodde att hon var på väg så snabbt för jag låg länge öppen bara 4-5 cm, men så plötsligt var halva huvudet ute och tja... då är det rätt meningslöst med ryggbedövning. ????

Grattis! Hoppas du fick en bra förlossningsupplevelse trots att det gick så snabbt!
  • regnbågsfärgad
    Sis2 skrev 2014-12-13 23:00:25 följande:

Har varit lite deppig sista dagarna... Foglossning har börjat ge sig till känna mer o mer och det är verkligen inget kul:( Jag rör mig som om jag vore 90 år och fasar för minsta rörelse. Är i vecka 23 nu och har en plan på att jobba tills vecka 36 men efter denna veckan börjar jag misströsta. Grejen är den att jag trivs himla bra på mitt jobb och tanken på att gå hemma så länge under de mörka månaderna får mig att må dåligt. Nu ska jag väl inte ta ut det värsta i förväg, vem vet det kanske inte blir värre än så här (eh) men mina tidigare erfarenheter av foglossning så är det lätt att misströsta:/ Nu fick jag gnälla lite, godnatt:)

Usch! Jag förstår dig verkligen! Har ju själv varit hemma sen jag var i vecka typ 18 (32 nu) för min foglossning. Jag trivs också på mitt jobb men att arbeta på småbarnsavd. på förskola som jag gör fungerar verkligen inte. Vissa dagar kan jag inte ens klä på mig själv och vissa dagar är lite bättre. Mitt psyke går upp och ner, vissa dagar bara grinar jag men jag är iaf gladare den här gången än förra. Då blev jag verkligen deprimerad och där är jag inte riktigt än iaf.

Vad jobbar du med? Finns det något du kan få hjälp att anpassa på arbetsplatsen för att kunna jobba lite längre? Kanske börja med en deltidssjuksskrivning? Å gnäll på! Verkar som att vi är många i den här tråden som har kraftig foglossning. Rätt skönt ändå att folk förstår vad man menar när man säger att man har ONT!
Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!