nemo1 skrev 2014-10-17 10:34:34 följande:
Kul att du vill öka på huskattsantalet, vi har ju bara ca 150.000 hemlösa sådana i Sverige!. Grattis till det mest korkade beslutet.
viktoria91 skrev 2014-10-17 15:28:21 följande:
Synd att du håller på med byb. Har du gjort all hälsotester på både hanen och honan? Sen heter det norskskogkatt.
Skaffa en renrasig katt med bra stamtavla om du vill hålla på med avel.
Madmoiselle skrev 2014-10-19 09:28:59 följande:
Låt oss hoppas att hon inte är dräktig. Det finns 150 000 hemlösa katter i Sverige, Blocket och liknande sidor svämmar över av katter ingen vill ha. Att ta en kull på sin katt är dessutom kostsamt och riskfyllt, något de flesta djurägare inte har räknat med. Bara att vaccinera och chippa ungarna kostar ca 1100 kronor/kattunge och det är något som varje ansvarig djurägare bör göra.
Snälla kastrera henne! Då gör du alla katter därute en tjänst, och vill du ha kattungar så bli gärna jourhem åt en hemlös dräktig katt. Då får du uppleva kattungar och samtidigt hjälper du till.
Ibland tycker jag att ni som så vurmar för raskatter och begränsning av bondkatter blir en aning för vassa. En människa frågar om råd och det enda ni gör är uppmanar till kastrering och försöker skapa dåligt samvete för att man parat - eller inte förhindrat en parning - ett älskat djur.
Det finns ett överskott av bondkatter, speciellt i större städer. Det förhindrar inte att man vill para sin älskling. Om man då tar ansvar för sin kull så gör man inget fel. Alla vill inte ha raskatter. Alla har inte råd. Raskatter är dyra. Alla vill inte ha innekatter. Det finns stallkatter, mina är utekatter och stora råttfångare men på natten sover de mellan oss i sängen - det kan ibland bli lite trångt. Sätt er inte på så oändligt höga hästar, ge råd istället för pekpinnar för många av er kan så mycket. Tänk på hur ni låter/skriver. Ni skapar mer motsättningar som ni gör nu.
Ja, jag kallar blandraskatter för bondkatter. Ett fint namn tycker jag.