• minlillajag

Kattungar?

Är så himla nyfiken på om min katt är dräktig!
    Hon var på parning för 4 veckor sen o sedan dess har hon i princip bara ätit och sovit.
    Hon är även lite rund om magen (kanske inte så konstig av all mat)
    o känns tyngre. Hon har ju inte heller börjat löpa än så vad tror ni?
    Läste att deras tuttisar ändrar färg men det har inte Nannas direkt gjort, däremot är dom synliga nu, det har dom inte varit innan.
    Vill inte hoppas på för mycket men vore kul o se vad andra tror ! :)
    Tacksam för svar!
    Nanna när hon var liten :) <3
    Kolla in min blogg!
    http://minlillajag.blogg.se/2014/october/kattungar.html
  • Svar på tråden Kattungar?
  • Majsan70

Hur mycket har katten gått upp i vikt på de här veckorna? En bra tumregel är att de bör gå upp minst 100 gram i cirkus sådär. På bilden du visar tycker jag inte det ser dräktigt ut, men vissa katter är knepiga. Tuttarna längst bak visar mest tecken först är ett tips. 

• minlillajag
    Hon har gått upp mer än 100g iaf! Hon har blivit rätt tung o magen lixom syns ut på sidorna.. dock har hon ju en del päls men hon är rundare än vanligt, då hon vanligtvis är väldigt slank i kroppen..
    Hon spydde igår vilket jag läste att dom gör runt dom här dagarna, men just nu går hon o jamar så vet inte om hon kanske är skendräktig eller enbart uttråkad.. aja, får väl se om ett par veckor vad som händer :)
  • viktoria91

Så fin! vad är hon för ras?=)

• nemo1
    minlillajag skrev 2014-10-16 21:11:39 följande:
    Mainecoon / Norskskogskatt är hon
    Kul att du vill öka på huskattsantalet, vi har ju bara ca 150.000 hemlösa sådana i Sverige!. Grattis till det mest korkade beslutet.
  • minlillajag

Alla tycker olika. .

Att det finns så mycket hemlösa katter är jättesorgligt, men nu har jag valt att ta en kull på min huskatt.

Om du vill skapa en diskussion om detta med huskatt kullar tycker jag du kan skapa en helt egen tråd om det, är helt säker på att det finns folk som vill diskutera det!

Men tack att du tog dig tid o läste mitt inlägg ! =)

• viktoria91
    minlillajag skrev 2014-10-16 21:11:39 följande:

Mainecoon / Norskskogskatt är hon

Synd att du håller på med byb. Har du gjort all hälsotester på både hanen och honan? Sen heter det norskskogkatt.
    Skaffa en renrasig katt med bra stamtavla om du vill hålla på med avel.
  • minlillajag

Katterna är friska givetvis.

Nu är det faktiskt så att jag är super tacksam för ägaren till min katt tog kattungar på sina två renrasiga katter så resultatet blev det bästa av dessa två raser. Jag tror inte jag är den enda som tycker det är på tok för mycket pengar att betala dessa summor för ett papper man lägger i byrålådan, alla tycker olika . Detta är hennes första o enda kull o kattungarna kommer vara avmaskade och vaccinerade vid flytt, och vid min katts vaccination i vår ska hon kastreras, det ska även den kattungen som ska stanna hos oss få göra när det är aktuellt. ha en trevlig helg hörrni!

• Madmoiselle

Låt oss hoppas att hon inte är dräktig. Det finns 150 000 hemlösa katter i Sverige, Blocket och liknande sidor svämmar över av katter ingen vill ha. Att ta en kull på sin katt är dessutom kostsamt och riskfyllt, något de flesta djurägare inte har räknat med. Bara att vaccinera och chippa ungarna kostar ca 1100 kronor/kattunge och det är något som varje ansvarig djurägare bör göra.

Snälla kastrera henne! Då gör du alla katter därute en tjänst, och vill du ha kattungar så bli gärna jourhem åt en hemlös dräktig katt. Då får du uppleva kattungar och samtidigt hjälper du till.

• aldrigmer
    nemo1 skrev 2014-10-17 10:34:34 följande:
    Kul att du vill öka på huskattsantalet, vi har ju bara ca 150.000 hemlösa sådana i Sverige!. Grattis till det mest korkade beslutet.
    viktoria91 skrev 2014-10-17 15:28:21 följande:
    Synd att du håller på med byb. Har du gjort all hälsotester på både hanen och honan? Sen heter det norskskogkatt.
    Madmoiselle skrev 2014-10-19 09:28:59 följande:

Låt oss hoppas att hon inte är dräktig. Det finns 150 000 hemlösa katter i Sverige, Blocket och liknande sidor svämmar över av katter ingen vill ha. Att ta en kull på sin katt är dessutom kostsamt och riskfyllt, något de flesta djurägare inte har räknat med. Bara att vaccinera och chippa ungarna kostar ca 1100 kronor/kattunge och det är något som varje ansvarig djurägare bör göra.

Snälla kastrera henne! Då gör du alla katter därute en tjänst, och vill du ha kattungar så bli gärna jourhem åt en hemlös dräktig katt. Då får du uppleva kattungar och samtidigt hjälper du till.

Ibland tycker jag att ni som så vurmar för raskatter och begränsning av bondkatter blir en aning för vassa. En  människa frågar om råd och det enda ni gör är uppmanar till kastrering och försöker skapa dåligt samvete för att man parat - eller inte förhindrat en parning - ett älskat djur.

Det finns ett överskott av bondkatter, speciellt i större städer. Det förhindrar inte att man vill para sin älskling. Om man då tar ansvar för sin kull så gör man inget fel. Alla vill inte ha raskatter. Alla har inte råd. Raskatter är dyra. Alla vill inte ha innekatter. Det finns stallkatter, mina är utekatter och stora råttfångare men på natten sover de mellan oss i sängen - det kan ibland bli lite trångt. Sätt er inte på så oändligt höga hästar, ge råd istället för pekpinnar för många av er kan så mycket. Tänk på hur ni låter/skriver. Ni skapar mer motsättningar som ni gör nu. 

Ja, jag kallar blandraskatter för bondkatter. Ett fint namn tycker jag. Solig

• Majsan70
    aldrigmer skrev 2014-10-22 10:02:49 följande:
    viktoria91 skrev 2014-10-17 15:28:21 följande:
    Ibland tycker jag att ni som så vurmar för raskatter och begränsning av bondkatter blir en aning för vassa. En  människa frågar om råd och det enda ni gör är uppmanar till kastrering och försöker skapa dåligt samvete för att man parat - eller inte förhindrat en parning - ett älskat djur.

Det finns ett överskott av bondkatter, speciellt i större städer. Det förhindrar inte att man vill para sin älskling. Om man då tar ansvar för sin kull så gör man inget fel. Alla vill inte ha raskatter. Alla har inte råd. Raskatter är dyra. Alla vill inte ha innekatter. Det finns stallkatter, mina är utekatter och stora råttfångare men på natten sover de mellan oss i sängen - det kan ibland bli lite trångt. Sätt er inte på så oändligt höga hästar, ge råd istället för pekpinnar för många av er kan så mycket. Tänk på hur ni låter/skriver. Ni skapar mer motsättningar som ni gör nu. 

Ja, jag kallar blandraskatter för bondkatter. Ett fint namn tycker jag. Solig

Fast de vurmar inte för raskatter..de vurmar för att de hemlösa katterna som finns skall få hem att bo i. Jag kan tycka att tonen ibland blir för vass, men innehållet är sant. Får man ordning på det här med att huskatterna är en förbrukningsvara så kan mycket ändras. 
    Får man ordning på de sjukdomar som florerar i kattvärlden så sparas mycket lidande, därav att tester borde till. Vaccinationer o kastrering är ju oxå en del i det arbetet.

Jag föder själv upp raskatter och även om jag gillar alla katter så har jag inget intresse av huskatter utan söker något speciellt. Men jag vill att alla skall ha det bra. Många är de katter som jag hittat bortkastade frampå höstkanten...och ingen av dem har varit raskatter.
  • nemo1

Vurmar för raskatter?? Jag har alltid hemmet fullt av hemlösa huskatter och har aldrig i mitt liv ägt en raskatt. Alla mina pengar, engagemang och kärlek går till dessa underbara varelser som blivit hemlösa pga bla såna som dig som sitter och avlar fram ännu fler huskatter. Huskattsmarknaden är mättad sedan länge och så länge det avlas fram fler huskatter så kommer värdet på huskatterna aldrig att bli högre, för ledsnar man på katten när den är vuxen och inte lika söt längre, är det ju bara kasta ut den. Sen kan man köpa en ny för max en hundring när man vill ha en ny liten söt kattunge.

• IceJossan

För att förtydliga, då detta inte framkommit från de som är emot att du avlar på din hona:

Det handlar inte om att misstror dig för att ta ditt ansvar och vara en bra djurägare eller så, eller att du skulle skänka bort ungarna till dåliga hem. Det kan nog låta så.
    Det handlar om att om min katthona får ungar, säg 4st och hälften är honor. Jag tar bra hand om dem, jag avmaskar och vaccinerar och säljer dem till de 4 bästa tänkbara hemmen jag kan hitta. En av de som köpte en hona väljer sen att ta en kull på henne, för hon är så underbar. Hon får 6 ungar som får varsitt nytt hem. Två av de som köpte de ungarna tar en kull på sina katter. De får 5 ungar var som får nya hem. En av dem tröttnar på sin katt och sätter ut den. Det råkar vara en hona och hon får 5 ungar som föds ute kanske under nån gammal lekstuga, till en otrygg tillvaro med matbrist och köld. De får sen egna ungar, säg 10st om året tillsammans. Efter två år och när deras ungar fått egna ungar är det upp emot 35 katter där.

Allt som allt blir det alltså 20 (19) hem till dessa katter och dessutom en hel koloni av katter som går ute i svält och kyla.

Samtidigt finns det liknande kolonier på många andra håll. Katthemmen gör allt de kan för att fånga in och ta hand om alla katterna som levt ett hårt liv och som dessutom då behöver mycket tid och tålamod för att vänja sig vid människor.

Om du kastrerar din katt förhindrar du att en ny kattkoloni bildas där svält, kyla och öronskabb plågar dem år ut och år in, samt att alla de 19 goda hemmen kan adoptera varsin kattunge som fått sina liv räddade av katthemmen istället. För dessa katter är lika goa och rara som kattungar som föds planerat, de behöver bara få chansen att visa det.

Man kan till och med säga att du räddar livet på bortåt en 50 katter i kommande generationer om du kastrerar din katt.

Det är ett förtydligande på det de andra skrivit, eftersom det de skrev kan låta hårt och otillräckligt och mest bara anklagande. Men nu förstår du kanske hur vi menar :)

• Voluptuous Shalimar
    IceJossan skrev 2014-11-18 13:32:15 följande:

För att förtydliga, då detta inte framkommit från de som är emot att du avlar på din hona:

Det handlar inte om att misstror dig för att ta ditt ansvar och vara en bra djurägare eller så, eller att du skulle skänka bort ungarna till dåliga hem. Det kan nog låta så.
    Det handlar om att om min katthona får ungar, säg 4st och hälften är honor. Jag tar bra hand om dem, jag avmaskar och vaccinerar och säljer dem till de 4 bästa tänkbara hemmen jag kan hitta. En av de som köpte en hona väljer sen att ta en kull på henne, för hon är så underbar. Hon får 6 ungar som får varsitt nytt hem. Två av de som köpte de ungarna tar en kull på sina katter. De får 5 ungar var som får nya hem. En av dem tröttnar på sin katt och sätter ut den. Det råkar vara en hona och hon får 5 ungar som föds ute kanske under nån gammal lekstuga, till en otrygg tillvaro med matbrist och köld. De får sen egna ungar, säg 10st om året tillsammans. Efter två år och när deras ungar fått egna ungar är det upp emot 35 katter där.

Allt som allt blir det alltså 20 (19) hem till dessa katter och dessutom en hel koloni av katter som går ute i svält och kyla.

Samtidigt finns det liknande kolonier på många andra håll. Katthemmen gör allt de kan för att fånga in och ta hand om alla katterna som levt ett hårt liv och som dessutom då behöver mycket tid och tålamod för att vänja sig vid människor.

Om du kastrerar din katt förhindrar du att en ny kattkoloni bildas där svält, kyla och öronskabb plågar dem år ut och år in, samt att alla de 19 goda hemmen kan adoptera varsin kattunge som fått sina liv räddade av katthemmen istället. För dessa katter är lika goa och rara som kattungar som föds planerat, de behöver bara få chansen att visa det.

Man kan till och med säga att du räddar livet på bortåt en 50 katter i kommande generationer om du kastrerar din katt.

Det är ett förtydligande på det de andra skrivit, eftersom det de skrev kan låta hårt och otillräckligt och mest bara anklagande. Men nu förstår du kanske hur vi menar :)

Bra skrivet!!!
Svar på tråden Kattungar?