Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

Kattungar?

IceJossan skrev 2014-11-18 13:32:15 följande:

För att förtydliga, då detta inte framkommit från de som är emot att du avlar på din hona:

Det handlar inte om att misstror dig för att ta ditt ansvar och vara en bra djurägare eller så, eller att du skulle skänka bort ungarna till dåliga hem. Det kan nog låta så.
    Det handlar om att om min katthona får ungar, säg 4st och hälften är honor. Jag tar bra hand om dem, jag avmaskar och vaccinerar och säljer dem till de 4 bästa tänkbara hemmen jag kan hitta. En av de som köpte en hona väljer sen att ta en kull på henne, för hon är så underbar. Hon får 6 ungar som får varsitt nytt hem. Två av de som köpte de ungarna tar en kull på sina katter. De får 5 ungar var som får nya hem. En av dem tröttnar på sin katt och sätter ut den. Det råkar vara en hona och hon får 5 ungar som föds ute kanske under nån gammal lekstuga, till en otrygg tillvaro med matbrist och köld. De får sen egna ungar, säg 10st om året tillsammans. Efter två år och när deras ungar fått egna ungar är det upp emot 35 katter där.

Allt som allt blir det alltså 20 (19) hem till dessa katter och dessutom en hel koloni av katter som går ute i svält och kyla.

Samtidigt finns det liknande kolonier på många andra håll. Katthemmen gör allt de kan för att fånga in och ta hand om alla katterna som levt ett hårt liv och som dessutom då behöver mycket tid och tålamod för att vänja sig vid människor.

Om du kastrerar din katt förhindrar du att en ny kattkoloni bildas där svält, kyla och öronskabb plågar dem år ut och år in, samt att alla de 19 goda hemmen kan adoptera varsin kattunge som fått sina liv räddade av katthemmen istället. För dessa katter är lika goa och rara som kattungar som föds planerat, de behöver bara få chansen att visa det.

Man kan till och med säga att du räddar livet på bortåt en 50 katter i kommande generationer om du kastrerar din katt.

Det är ett förtydligande på det de andra skrivit, eftersom det de skrev kan låta hårt och otillräckligt och mest bara anklagande. Men nu förstår du kanske hur vi menar :)

Bra skrivet!!!
Svar på tråden Kattungar?