aldrigmer skrev 2014-10-22 10:02:49 följande:
viktoria91 skrev 2014-10-17 15:28:21 följande:
Synd att du håller på med byb. Har du gjort all hälsotester på både hanen och honan? Sen heter det norskskogkatt.
Skaffa en renrasig katt med bra stamtavla om du vill hålla på med avel.
Ibland tycker jag att ni som så vurmar för raskatter och begränsning av bondkatter blir en aning för vassa. En människa frågar om råd och det enda ni gör är uppmanar till kastrering och försöker skapa dåligt samvete för att man parat - eller inte förhindrat en parning - ett älskat djur.
Det finns ett överskott av bondkatter, speciellt i större städer. Det förhindrar inte att man vill para sin älskling. Om man då tar ansvar för sin kull så gör man inget fel. Alla vill inte ha raskatter. Alla har inte råd. Raskatter är dyra. Alla vill inte ha innekatter. Det finns stallkatter, mina är utekatter och stora råttfångare men på natten sover de mellan oss i sängen - det kan ibland bli lite trångt. Sätt er inte på så oändligt höga hästar, ge råd istället för pekpinnar för många av er kan så mycket. Tänk på hur ni låter/skriver. Ni skapar mer motsättningar som ni gör nu.
Ja, jag kallar blandraskatter för bondkatter. Ett fint namn tycker jag.

Fast de vurmar inte för raskatter..de vurmar för att de hemlösa katterna som finns skall få hem att bo i. Jag kan tycka att tonen ibland blir för vass, men innehållet är sant. Får man ordning på det här med att huskatterna är en förbrukningsvara så kan mycket ändras.
Får man ordning på de sjukdomar som florerar i kattvärlden så sparas mycket lidande, därav att tester borde till. Vaccinationer o kastrering är ju oxå en del i det arbetet.
Jag föder själv upp raskatter och även om jag gillar alla katter så har jag inget intresse av huskatter utan söker något speciellt. Men jag vill att alla skall ha det bra. Många är de katter som jag hittat bortkastade frampå höstkanten...och ingen av dem har varit raskatter.