• Deme

Min 2,5 åring vägrar sova!

Jag har en son på 2,5 år. Han vägrar att sova.Han går på dagis. När han kommer hem så sover han ca 2 h. Vi badar runt 18.00 och lägger oss vid 19.00. Jag läser sagor och sjunger men han vill inte sova! Han somnar till vid 23.30-24.00! Jag brukar vara helt slut o somnar direkt efter honom. Vi går upp vid 7.00 på morgonen. Han behöver mer sömn egentligen men jag vet inte vad jag ska göra . Han sover efter lunch oftast..försökte hoppa över så han kunde sova tidigt istället..han blir jättetrött och somnar till ändå. Vad gör ni eller hur gjorde ni med era barn vid den åldern? Jag orkar inte mer eftersom vi har en lillebror oxå och jag är ensam.

• Svar på tråden Min 2,5 åring vägrar sova!
  • temporär

Det låter helt klart som att dagvilan behöver dras ner. Det var jättejobbigt där i brytningen minns jag, barnet var för trött för att inte sova men nattningarna blev ett helvete om hen sov ens en kort stund. 

• Deme
    temporär skrev 2014-10-14 22:39:06 följande:

Det låter helt klart som att dagvilan behöver dras ner. Det var jättejobbigt där i brytningen minns jag, barnet var för trött för att inte sova men nattningarna blev ett helvete om hen sov ens en kort stund. 

Jag har försökt men han blir så jättetrött och somnar ändå. Är inte han för liten för att sluta med dagvilan helt?
  • Kerubmamman

Min yngste slutade med dagvilan vid 21 månader. 
    Alla är ju olika, men iom att din son inte somnar på kvällen är det en indikator på att sömnrutinerna behöver läggas om. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • temporär

Min slutade sova på dagen någon gång strax efter 2,5. Men det var som sagt jättejobbigt i början, det gick liksom inte att få dagarna rätt och kvällarna rätt på samma gång. 

Givetvis är han extra trött när han somnar så sent. Kanske kan ni ta en helg och ena dagen begränsa dagvilan kraftigt, kanske till 30 minuter, och sen vara beredda med aktiviteter (och INTE åka bil) hela em så han inte somnar. Sen sova så tidigt det går på kvällen. Nästa dag borde bli bättre om han fått en längre natt. Då kanske han kan klara dagen utan att somna. Det behövs nog att man stålsätter sig för att vända dygnat rätt igen. Det är verkligen jättejobbigt, jag vet. Men det är ju inte bra för honom att somna så sent som 11-12 varje kväll heller.

• Whitetrash86

Du skriver att han somnar efter dagis, menar du att han slutar vid lunch då? Efter sover han 2ggr... för då är det inte konstigt att han är vaken några timmar på det utan problem.

Vad händer om du bara låter han sova i 1 1/2 timme, till att börja med. Klart det är jobbigt dom första dagarna eftersom det är en omställning, men det är ju bättre än att fortsätta somna efter 23.

• hundtok

Barns sömnbehov skiftar väldigt men förtidigt är det inte att sluta eller iaf kraftigt minska ner middagsvilan. Förstod inte heller riktigt, sover han 2 ggr per dag? Vilka tider?

Min dotter slutade sova på dagen helt vid drygt två år. Innan dess sov hon max en timme efter 1,5 år. Annars fungerade inte nattningarna alls. Visst fick vi kämpa lite vissa eftermiddagar med att hålla henne vaken men allra oftast var det inga bekymmer.

• Deme
    Whitetrash86 skrev 2014-10-14 23:30:03 följande:

Du skriver att han somnar efter dagis, menar du att han slutar vid lunch då? Efter sover han 2ggr... för då är det inte konstigt att han är vaken några timmar på det utan problem.

Vad händer om du bara låter han sova i 1 1/2 timme, till att börja med. Klart det är jobbigt dom första dagarna eftersom det är en omställning, men det är ju bättre än att fortsätta somna efter 23.

Han slutar kl 12.30. Han sover en gång..somnar till mellan 13.00-14.00. Sover ca 2 timmar. Han får alldeles för lite sömn..totalt ca 9 timmar/dygn. Jag brukar väcka honom så han inte sover mer än 2 timmar..om jag låter honom sova då kan han sova i flera timmar.
  • hundtok

Jag tror att du behöver begränsa vilan på dagen. Börja med 1,5 timme och sen minska tills ni får en fungerande rutin på kvällen. Två timmar på dagen är ganska mycket för ett så stort barn tror jag. På dotterns förskola var det ingen som sov mer än en timme i den åldern, de flesta 30 min eller inte alls. Det blir jättetufft ett tag innan han har ställt om och vant sig vid att sova på nätterna istället.

• Anonym (I din sits)

Just exakt detta händer hos oss med med min snart 2,5 åring. Sover hon inte på dagen så sover hon tidigt på kvällen och sover bra hela natten. Sover hon på dagen så vill hon gärna sova 2-3 timmar och det säger sig självt att det blir svårt att somna kl 19. Jag har tänkt att det är en övergångsfas mellan att sova och inte sova alls på dagen. Jag har det riktigt jobbigt med att väcka henne när hon väl somnat på dagen. Just nu sover hon ibland på dagen och ibland inte. Det är precis som när hon var på väg att sluta 2 ggr på dagen när hon var dryga året.

Jag har försökt att väcka henne på dagen men det blir ett sånt jäkla liv att jag hellre drar mig för. Jag har börjat fråga henne om hon behöver sova efter lunch när jag tar hem henne från förskolan. Svarar hon ja så somnar hon alltid och svarar hon nej så somnar hon inte. Det påverkar som sagt när hon somnar på kvällen sen. Om hon sovit 2-3 timmar på dagen så gör jag inget försök att lägga henne innan 21.

Det är verkligen en övergångsperiod, känner igen detta såväl från 2 sovpass om dagen till en. Försök var flexibel. Det är mitt råd.

• Annelie 76

Min son är 3 och behöver sova en stund på dagen fortfarande men han får absolut inte sova mer än en timme. Oftast väcker jag honom lite innan det för om han sover för länge är han vaken på kvällen. Varje extra kvart han sover på dagen blir minst en timme senare på kvällen...

Max en timme har gällt sen strax innan han blev 2,5 år.

• Whitetrash86
    Deme skrev 2014-10-14 23:45:12 följande:
    Han slutar kl 12.30. Han sover en gång..somnar till mellan 13.00-14.00. Sover ca 2 timmar. Han får alldeles för lite sömn..totalt ca 9 timmar/dygn. Jag brukar väcka honom så han inte sover mer än 2 timmar..om jag låter honom sova då kan han sova i flera timmar.
    Om han vaknar som senast vid 16 är det inte alls konstigt att han inte kan sova igen vid 19.. han har ju vilat ut ordentligt och kan lätt hålla igång minst 6-7 timmar till så att sova igen 3-4 timmar senare finns inte.

Varför sover han inte på dagis?
    Du måste helt enkelt se till att han somnar tidigare eller inte sova mer än 30-40min.

Det kommer bli tufft och mycket koll så att han inte somnar ifrån...
  • Barbamama08

Har precis samma problem. Fast för mitt barn är det just sömnen på dagen som ställer till det. Tyvärr vill inte förskolan samarbeta, och allt vänds upp och ned. De tycker att det inte skulle göra någon skillnad att hon bara sover en kort stund, men då kan man ju undra varför hon måste sova alls...

Hon har ett litet sömnbehov och har alltid somnat sent, det får man väl helt enkelt acceptera, men att sova på dagen gör det bara värre. För eran del skulle jag testa att väcka honom efter halva tiden eller något och se hur det blir. Det kanske kan vara en inkörningsperiod i början, men att det jämnar ut sig sedan. För min dotter räcker det att ligga ned och vila i 5 min, sedan är hon pigg igen.

• Phillippa

Mindotter slutade sova middag vid två år. I en övergång så sov hon en halvtimma på dagen varannan dag ungefär. Ganska snabbt började hon sova från kl 18.00-07.00 istället och läggningarna var enkla.

Jag hade nog börjat att begränsa sömnen till en timma om dagen i din sits.

• Natulcien

Ja, om han sover hela två timmar på eftermiddagen så är han säkert inte det minsta trött kl.19.
    Alla barn är ju olika, men vår son slutade helt med dagsömn när han var 2 år, och då hade han sovit max en timme sen han var ca 1,5 år.

Prova att ta bort dagsömnen och var beredd på att hitta på lite aktiviteter, gärna vara ute på eftermiddagen, så att han inte somnar.

• Deme

Tack snälla för alla råd!

Han har varit igång hela dagen.. Jag lät inte honom sova under dagen.. Han har gått upp kl 07.00 och har precis somnat. Tänkte att han kanske somnar vid 19.00 .. Nope han ville inte.. Och jag har försökt med allt! Vi får se hur det blir imorgon!

• Barbamama08
    Deme skrev 2014-10-16 22:10:56 följande:

Han har varit igång hela dagen.. Jag lät inte honom sova under dagen.. Han har gått upp kl 07.00 och har precis somnat. Tänkte att han kanske somnar vid 19.00 .. Nope han ville inte.. Och jag har försökt med allt! Vi får se hur det blir imorgon!

En gång är ingen gång. Tror det är bättre att prova i tre dagar eller så innan man gör någon slags utvärdering. Det kan säkert ta några dygn innan han anpassar sig.
  • temporär
    Deme skrev 2014-10-16 22:10:56 följande:

Ja, en gång är ingen gång. Han var säkert övertrött och då kan det vara svårt att komma till ro också. Hur var tiden från 19-22? Var han upp i varv och inte vill sova, eller låg han i sängen eller liknande?

Imorgon kanske du kan testa att göra kvällen lugn och mysig men inte ha fokus på sömn. Bada, borsta tänder och ta på pyjamas och sätt er i soffan en stund med dämpad belysning. Kanske kolla på en film, eller läs eller sjung. Flytta fokus från att sova och försök bara varva ner så kanske han känner tröttheten.
  • sportpappa

Se till att sagor och sång vid nattning inte är så roligt.

Vi har en 2,5-åring som går på förskola från 08 till 16. Vi har sagt till att han ska sova max 45 minuter efter lunch. Sen lägger vi honom strax innan kl.20 då är han lagom trött. Först får han en flaska välling och jag läser oftast någon enklare bok med mer bilder. Efter välling blir det tandborstning.

Sen börjar den riktiga nattningen med en mer avancerad bok med mycket text. Böcker för 3-6-åringar fungerar bäst. Just nu är Bamse favoriten. Då försöker jag läsa så tråkigt som möjligt. Inte hitta på röster till karaktärerna utan läsa långsamt och ganska entonigt med långa pauser här och där. Ofta håller jag tyst en bra stund tills han säger till mig att jag ska läsa vidare. Han får inte peka och prata om bilderna utan ska ligga still. Då slutar jag läsa tills han ligger still igen. Helst ska man också läsa sagor som han kan för då blir det inte lika intressant. Målet är att han ska ligga still och slappna av.

Just nu fungerar det här klockrent och han somnar ganska snabbt. Jag hinner inte läsa klart sagan utan får läsa klart den själv efter att han somnat för att få reda på hur den slutar Glad

Svar på tråden Min 2,5 åring vägrar sova!