• Deme

Min 2,5 åring vägrar sova!

Jag har en son på 2,5 år. Han vägrar att sova.Han går på dagis. När han kommer hem så sover han ca 2 h. Vi badar runt 18.00 och lägger oss vid 19.00. Jag läser sagor och sjunger men han vill inte sova! Han somnar till vid 23.30-24.00! Jag brukar vara helt slut o somnar direkt efter honom. Vi går upp vid 7.00 på morgonen. Han behöver mer sömn egentligen men jag vet inte vad jag ska göra . Han sover efter lunch oftast..försökte hoppa över så han kunde sova tidigt istället..han blir jättetrött och somnar till ändå. Vad gör ni eller hur gjorde ni med era barn vid den åldern? Jag orkar inte mer eftersom vi har en lillebror oxå och jag är ensam.

• Svar på tråden Min 2,5 åring vägrar sova!
  • Deme
    temporär skrev 2014-10-14 22:39:06 följande:

Det låter helt klart som att dagvilan behöver dras ner. Det var jättejobbigt där i brytningen minns jag, barnet var för trött för att inte sova men nattningarna blev ett helvete om hen sov ens en kort stund. 

Jag har försökt men han blir så jättetrött och somnar ändå. Är inte han för liten för att sluta med dagvilan helt?
  • Deme
    Whitetrash86 skrev 2014-10-14 23:30:03 följande:

Du skriver att han somnar efter dagis, menar du att han slutar vid lunch då? Efter sover han 2ggr... för då är det inte konstigt att han är vaken några timmar på det utan problem.

Vad händer om du bara låter han sova i 1 1/2 timme, till att börja med. Klart det är jobbigt dom första dagarna eftersom det är en omställning, men det är ju bättre än att fortsätta somna efter 23.

Han slutar kl 12.30. Han sover en gång..somnar till mellan 13.00-14.00. Sover ca 2 timmar. Han får alldeles för lite sömn..totalt ca 9 timmar/dygn. Jag brukar väcka honom så han inte sover mer än 2 timmar..om jag låter honom sova då kan han sova i flera timmar.
  • Deme

Tack snälla för alla råd!

Han har varit igång hela dagen.. Jag lät inte honom sova under dagen.. Han har gått upp kl 07.00 och har precis somnat. Tänkte att han kanske somnar vid 19.00 .. Nope han ville inte.. Och jag har försökt med allt! Vi får se hur det blir imorgon!

Svar på tråden Min 2,5 åring vägrar sova!